Var fjärde chef är en utmärkt chef – som engagerar medarbetare och skapar förutsättningar för lönsamhet. Illustrationer: Anna Harvard
Var fjärde chef är en utmärkt chef – som engagerar medarbetare och skapar förutsättningar för lönsamhet. Illustrationer: Anna Harvard

Så känner du igen en utmärkt chef

För att få engagerade medarbetare krävs utmärkta chefer. Dit når endast 25 procent av cheferna i Brilliant Futures mätningar.
Lär dig känna igen en utmärkt chef – och vad som går att göra för att de ska bli ännu fler. 

Det finns ett tydligt samband mellan engagemang och lönsamhet. Bra chefer som engagerar sina medarbetare ger mer lönsamma företag. Det visar statistiken här nedanför, som kommer från Brilliant Future och finns med i rapporten Chef 2021.
”Här finns samband åt båda hållen. Självklart är det lättare att bli engagerad i ett företag som går bra, än ett som går dåligt. Men vi vet också att engagerade medarbetare har ett beteende som leder till lönsamhet. Man presterar helt enkelt bättre och levererar bättre både produkter och service till kunderna”, säger Sofie Johansson, analytiker och affärsutvecklingschef Employee Experience, Brilliant Future.

För att kunna påverka engagemanget behöver det bli synligt och mätas. Något allt fler svenska företag gör.
”Allt fler förstår vikten av engagemang. Vår upplevelse är att det är just denna typ av samband mellan engagemang och företagets framgång som gör att allt fler organisationer förstår vinsten med att jobba med engagemanget, och motsatt, risken om man inte gör det”, säger Sofie Johansson.

Många företag tycker att det är svårt att utvärdera engagemanget, eftersom det inte finns en riktigt tydlig definition av vad det är.
”Det gäller att utvärdera sitt engagemang, och säkra att det är rätt engagemang man utvärderar. Så att man arbetar mot de mål man vill uppnå.”

För att få engagerade medarbetare krävs enligt statistiken utmärkta chefer.

En ”utmärkt chef” enligt Brilliant Futures kriterier:

➜ Respekterar sina medarbetare.
➜ Leder sin arbetsgrupp på ett bra sätt framåt, med tydliga förväntningar på medarbetarna.
➜ Stöttar medarbetarna när de behöver det.
➜ Involverar sina medarbetare i de beslut som rör gruppen och medarbetarna.
➜ Ger kontinuerlig feedback till sina medarbetare.
➜ Regelbundet följer upp medarbetaren och dess arbetssituation.

25 procent av cheferna kvalar in som utmärkta chefer. Siffran ser olika ut för olika branscher. I Brilliant Futures statistik ligger fastighetsförvaltning och finans- och försäkringsbranschen i topp.

För att höja andelen utmärkta chefer går det att göra flera saker.
”Vi vet att ledarskapet sprider sig i verksamheten. Organisationer där de chefer som sitter i ledningen bedöms som ”utmärkta” har större andel utmärkta chefer i resten av organisationen. Så företagsledningen bör utvärdera och rannsaka sig själv.”

”Vi vet också att det är viktigt att ha tydliga förväntningar, både på chefer och medarbetare, att rollerna är tydliga.”

Bygg upp engagemanget i ditt team. Sofie Johansson på Brilliant Future berättar hur.

Läs också: Så lyfter du engagemanget i ditt team

Brilliant Future uppmanar till att kontinuerligt följa upp och utvärdera att både chefer och medarbetare har rätt förutsättningar för att prestera sitt bästa.

Sofie Johansson tipsar också om att lyfta fram organisationens utmärkta chefer.
”De chefer som anses utmärkta ska uppmärksammas för detta. Vi vet att positiv feedback föder mer av det positiva beteende man vill se mer av.”
Ledare som får en lägre utvärdering av sina medarbetare kan däremot behöva stöttning, och hjälp att förstå varför det ser ut som det gör – och hur de ska kunna förbättra sig.

chef2021_rapport

Rapporten Chef 2021

En guldgruva för dig som vill benchmarka dig själv och din organisation gentemot andra. Rapporten innehåller de viktigaste insikterna från 2020 tillsammans med framtidsspaningar för chefs-och ledarskapet framåt.

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Brilliant Future.

Brilliant hjälper organisationer med  kund- och medarbetar­undersökningar som frigör människors potential.

Stärk din affär med Brilliants undersöknings- och actionplattform. Brilliant undersöker, analyserar och omvandlar kund- och medarbetardata till agerbara insikter.

Läs mer här

framtidsspaningararetschef1800
Ledarskap

Chef 2021: Experternas viktigaste framtidsinsikter

Vilken succé! Nästan 2000 chefer – nytt rekord – deltog i Chef 2021, årets viktigaste trendspaning för ledare. Här är några av de bästa insikterna från experterna på galan, som det här året sändes digitalt från Grand Hotel i Saltsjöbaden.
Bygg upp engagemanget i ditt team. Sofie Johansson på Brilliant Future berättar hur.
Annonssamarbete: Brilliant Future

Så lyfter du engagemanget i ditt team

Börjar engagemanget svaja i din grupp? Ta tag i det direkt. ”Lägg fokus på beteenden”, råder Sofie Johansson på Brilliant Future. Här förklarar hon hur du som chef lyckas med att bygga engagemang på gruppnivå.
fredagariaugustiforandringspegelva%cc%88nd
Ledarskap

Ny studie: Fredag i augusti bästa dagen för chefer att förändra

Vill du köra igång ett utvecklingsprojekt i din verksamhet? Då ska du passa på nu. Fredagar i augusti är nämligen den bästa tiden att implementera förändringar, enligt en ny undersökning från Brilliant Future.
Chef med sina medarbetare
Ledarskap

Ledarskapet under corona får beröm

94 procent av medarbetarna är nöjda med sina chefers ledarskap under den pågående krisen. Det visar en undersökning från Brilliant Future bland 1500 medarbetare och chefer i sex stora organisationer.

En illustration i olika toner av orange av en man som skriker åt en person han håller i sin hand.
Ledarskap

Larmrapport: Så många chefer är destruktiva

Är ditt ledarskap destruktivt? Risken är stor att dina medarbetare tycker det. Över en tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar anser sig ha en destruktiv chef, visar ny forskning.
”Uppseendeväckande”, säger ledarskapsforskaren Robert Lundmark.

En militär operation med soldater och helikoptrar i luften i skymningen.
Ledarskap

Ledarskapsmissarna i Afghanistan-konflikten

Talibanerna tar över i Afghanistan, trots västmakternas jätteinsats som krävt tusentals soldaters liv och kostat hundratals miljarder kronor. Hur kunde det ske? Här är den del av förklaringen som handlar om ledarskapsmissarna.

En grupp människor håller händerna på varandra.
Ledarskap

Chefsegenskaperna som försämrats mest under pandemin

Flera viktiga chefsegenskaper upplevs ha försämrats under pandemin, visar en ny Sifo-undersökning från företaget Talentsoft. Den visar också att några chefsegenskaper har blivit viktigare under pandemin än vad de var förut.

En kvinna håller en flyttlåda med en krukväxt i.
Ledarskap

”Allt jag gjorde var fel”

Att få växa, utvecklas och utmanas är viktigt för alla – även för chefer. Så vad händer när chefen själv blir utsatt för ett destruktivt ledarbeteende? Noura såg ingen annan utväg än att sluta.

Två unga kvinnor sitter och pratar med dator och anteckningsblock framför sig.
Ledarskap

Så värnar du om nyckelmedarbetarna

Som ledare riskerar både du och verksamheten att hamna i klistret om en eller flera av dina nyckelmedarbetare plötsligt säger upp sig. Här är några tips från karriärkonsultföretaget Verto om hur du bäst behåller dem.

featured-1800x1013
Långläsning: Cheftest

Cheftest: Helena Helmersson, vd H&M-gruppen

Som H&M:s vd är hon ansvarig för ett av världens största varumärken. Redan före pandemin var modebranschen i kris och affärsmodellen utmanad av klimattänk och nya konsumtionsvanor. Kommer Helena Helmersson lyckas ställa om företaget och styra med hållbarhet som grund?

annika-breskyn_1800x1013-2
Långläsning: Cheftest

Cheftest: Annica Bresky, vd och koncernchef, Stora Enso

Knappt hade hon hunnit sätta sig i vd-stolen förrän den perfekta stormen drog in över världens äldsta aktiebolag — strejk, pandemi, fallande massapriser, strandat gods i Suezkanalen. Och nyligen nedläggning av två pappersbruk. Men den kanske största utmaningen av alla har Annica Bresky kvar — Stora Ensos omställningsresa mot framtiden.

Foto på en bekymrad man som lutar sig mot en vägg.
Ledarskap

”Jag sa upp personal och blev dödshotad”

Skulle du våga behålla den medarbetare som kom sist in, om du tvingas till nedskärningar? Mikael gjorde det och blev hotad till livet.