Vad är viktigast när talanger väljer vilket företag de ska jobba på? Svaret ges på Randstads kostnadsfria employer branding-event.
Vad är viktigast när talanger väljer vilket företag de ska jobba på? Svaret ges på Randstads kostnadsfria employer branding-event.

Så gör företagen alla vill jobba på

Som chef vet du hur viktigt det är att anställa och behålla de vassaste medarbetarna. Och hur utmanande det är att åstadkomma detta under pandemin.
Nu kan du lära dig hur de mest attraktiva arbetsgivarna gör.

Drygt ett år in i pandemin är de flesta av oss rätt trötta och ostimulerade. Vi törstar efter sociala sammanhang och nya insikter. Dessutom har pandemin ändrat förutsättningarna för det mesta som har med jobbet att göra, exempelvis rekrytering.

Catrine Jack är Head of Key Accounts på Randstad i Sverige, ett av landets ledande företag inom kompetensbranschen. Hon vet hur svårt det är för många arbetsgivare att hitta och behålla medarbetare med rätt kompetens och att pandemin gjort det ännu knepigare.
”Det är en kamp om talangerna. Trots att året som varit inneburit en högre arbetslöshet, är det brist på kandidater inom vissa områden och därmed kandidaternas marknad inom många yrkeskategorier. En viktig orsak att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke är att det är runt tio procent dyrare att rekrytera medarbetare om ditt företag har dåligt rykte bland kandidaterna. Du får leta längre efter rätt personer och dessutom betala dem högre löner än du kanske fått göra med ett starkt arbetsgivarvarumärke”, säger hon.

För att bli bättre på att hitta och behålla medarbetarna i den nya verkligheten är en bra start att anmäla sig till Randstads digitala och kostnadsfria event, torsdag 6 maj kl 14-14.45: Randstad Employer Brand Event 2021.
På eventet koras Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.
Dessutom presenteras insikterna från rapporten Randstad Employer Brand Research 2021. Det är världens största undersökning av sitt slag, där ett oberoende institut intervjuar drygt 4700 personer i Sverige.

Under de 45 minuter som eventet pågår får du veta hur svenska folket ur ett employer branding-perspektiv uppfattar de 150 största arbetsgivarna i Sverige, sett till antalet anställda. Dessutom presenteras de viktigaste insikterna från rapporten som i år har ett särskilt fokus på covid -19 och dess påverkan på arbetsmarknaden.

Randstad Employer Brand event 2021

Vilket företag är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och vad värdesätter svenska folket allra mest när de väljer företag att arbeta för?

Det presenteras på det digitala och kostnadsfria eventet, torsdag 6 maj kl 14-14.45.

Dessutom presenteras de viktigaste insikterna från Randstad Employer Brand Research, världens mest omfattande oberoende employer branding-undersökning. Undersökningen har genomförts i Sverige i åtta år. I år ligger fokus på pandemins påverkan på arbetsmarknaden.

Läs mer och anmäl dig här

”Frågorna som besvaras är till exempel: Vad är viktigast när kandidater väljer vilket företag de ska jobba på? Hur har detta påverkats av pandemin? Vilka kriterier går kandidater i olika åldersgrupper efter?”, berättar Catrine Jack.

På plats i studion varifrån eventet sänds finns en panel bestående av ekonomie doktorn och forskaren Anders Parment, Carolina Wikström, hr- och ekonomidirektör på Sveriges Radio och Åsa Daxberg, Head of Talent Attraction and Recruitment på ICA. De kommer att diskutera lärdomarna från rapporten och sätta dem i ett större sammanhang.
”Det här vill du inte missa om du vill ta del av insikterna som kan hjälpa dig att bli en eftertraktad arbetsgivare”, säger Catrine Jack.

Anmäl dig till eventet: Randstad Employer Brand event 2021

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Randstad.

Randstad är ett världsledande globalt hr-serviceföretag. I Sverige finns lokalkontor från Malmö i söder till Kiruna i norr.
Läs mer om Randstad här

Randstad Employer Brand Event 2021

Vilket företag är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare? Vad värdesätter svenskar mest när de väljer företag att arbeta för?

Digitalt och kostnadsfritt event, torsdag 6 maj kl 14-14.45.
Insikter presenteras från Randstad Employer Brand Research, världens mest omfattande oberoende employer branding-undersökning.
Läs mer och anmäl dig här

Relaterade artiklar

Anna Wikland till vänster. Bild på leende kvinna vid skrivbord till höger.
Karriär

Så ska Google lyfta kvinnliga entreprenörer

Nu går Google i spetsen för att förbättra kvinnors förutsättningar genom initiativet #WeStart.
”En insats som känns självklar och viktig”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.

En kvinna med långt mörkt hår tittar sig i spegeln. Vid hennes ansikte finns rosa hjärtan.
Karriär

Tre tips - så förhindrar du narcissister att skada din arbetsplats

Narcissister tar sig till höga positioner snabbare än andra. Det visar en ny italiensk studie.

Tre män iförda arbetskläder står och diskuterar på en byggarbetsplats.
Mångfald

Var femte byggchef har utsatts för rasism

Trots att 16 procent av byggcheferna själva har varit utsatta för rasism uppger endast sex procent att de tror att etnisk diskriminering förekommer på deras arbetsplats idag. Det kan bero på dålig kunskap och att endast fyra av tio chefer gör mätningar, säger branschföreningen Byggcheferna.

Glad man som leker med ett barn i en soffa.
Hälsa

Hälsoutmaning gav gladare kolleger

Konsultbolaget behövde ett sätt att få medarbetarna att röra sig mer och lära känna nya kolleger trots distansjobb. Lösningen blev en gemensam hälsoutmaning som ökade både teamkänslan och välbefinnandet.

Fotografi av Viktor Svensson son står i en trappa.
Karriär

Från reporter till vd och koncernchef

Börs-vd:ar är också människor. Hierarkiernas ofta illusoriska makt blev en aha-upplevelse för Viktor Svensson, som gjort karriär av att tänka nytt.

Illustration med en chef framför en industri.
Hållbarhet

Företagens klimatarbete: mycket snack och lite verkstad

Nio av tio chefer i Chefs undersökning anser att det är mycket viktigt eller viktigt att minska sin organisations klimatpåverkan. Ändå jobbar bara hälften av företagens ledningar aktivt med att göra det.
Illustration med en dator som går sönder och en frustrerad medarbetare.
Karriär

Då är äldre medarbetares kunskap avgörande

Det moderna samhällets sårbarhet för cyberattacker blir alltmer uppenbar. I sådana lägen blir äldre medarbetares kunskap i att kunna hålla igång verksamheten manuellt avgörande.

Ahmed Abdirahman utanför stiftelsens kontor.
Mångfald

Ny kartläggning: Chefer dåliga på etnisk mångfald

Gärna etnisk mångfald, men inte på min gata. En färsk undersökning visar att det glappar mellan hur svenska chefer lever och de värderingar de säger sig ha.
”Näringslivet och cheferna kommer undan för lätt”, säger Ahmed Abdirahman, vd och grundare av The Global Village.