Så gör företagen alla vill jobba på
Som chef vet du hur viktigt det är att anställa och behålla de vassaste medarbetarna. Och hur utmanande det är att åstadkomma detta under pandemin.
Nu kan du lära dig hur de mest attraktiva arbetsgivarna gör.
Annonssamarbete: Randstad
Drygt ett år in i pandemin är de flesta av oss rätt trötta och ostimulerade. Vi törstar efter sociala sammanhang och nya insikter. Dessutom har pandemin ändrat förutsättningarna för det mesta som har med jobbet att göra, exempelvis rekrytering.
Catrine Jack är Head of Key Accounts på Randstad i Sverige, ett av landets ledande företag inom kompetensbranschen. Hon vet hur svårt det är för många arbetsgivare att hitta och behålla medarbetare med rätt kompetens och att pandemin gjort det ännu knepigare.
”Det är en kamp om talangerna. Trots att året som varit inneburit en högre arbetslöshet, är det brist på kandidater inom vissa områden och därmed kandidaternas marknad inom många yrkeskategorier. En viktig orsak att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke är att det är runt tio procent dyrare att rekrytera medarbetare om ditt företag har dåligt rykte bland kandidaterna. Du får leta längre efter rätt personer och dessutom betala dem högre löner än du kanske fått göra med ett starkt arbetsgivarvarumärke”, säger hon.
För att bli bättre på att hitta och behålla medarbetarna i den nya verkligheten är en bra start att anmäla sig till Randstads digitala och kostnadsfria event, torsdag 6 maj kl 14-14.45: Randstad Employer Brand Event 2021.
På eventet koras Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.
Dessutom presenteras insikterna från rapporten Randstad Employer Brand Research 2021. Det är världens största undersökning av sitt slag, där ett oberoende institut intervjuar drygt 4700 personer i Sverige.
Under de 45 minuter som eventet pågår får du veta hur svenska folket ur ett employer branding-perspektiv uppfattar de 150 största arbetsgivarna i Sverige, sett till antalet anställda. Dessutom presenteras de viktigaste insikterna från rapporten som i år har ett särskilt fokus på covid -19 och dess påverkan på arbetsmarknaden.
Randstad Employer Brand event 2021
Vilket företag är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och vad värdesätter svenska folket allra mest när de väljer företag att arbeta för?
Det presenteras på det digitala och kostnadsfria eventet, torsdag 6 maj kl 14-14.45.
Dessutom presenteras de viktigaste insikterna från Randstad Employer Brand Research, världens mest omfattande oberoende employer branding-undersökning. Undersökningen har genomförts i Sverige i åtta år. I år ligger fokus på pandemins påverkan på arbetsmarknaden.
”Frågorna som besvaras är till exempel: Vad är viktigast när kandidater väljer vilket företag de ska jobba på? Hur har detta påverkats av pandemin? Vilka kriterier går kandidater i olika åldersgrupper efter?”, berättar Catrine Jack.
På plats i studion varifrån eventet sänds finns en panel bestående av ekonomie doktorn och forskaren Anders Parment, Carolina Wikström, hr- och ekonomidirektör på Sveriges Radio och Åsa Daxberg, Head of Talent Attraction and Recruitment på ICA. De kommer att diskutera lärdomarna från rapporten och sätta dem i ett större sammanhang.
”Det här vill du inte missa om du vill ta del av insikterna som kan hjälpa dig att bli en eftertraktad arbetsgivare”, säger Catrine Jack.