Så får du distansledarskapet att fungera

Alla ska ha koll på tekniken, nya digitala traditioner behöver skapas och cheferna måste ta täten. Det var tre av råden i ett webinar där Chef, i samarbete med Deel, borrade i frågan om hur chefer ska vara närvarande på distans.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Deel

Erik Fors-Andrée, Daniel Eisenberg, Karin Zingmark & Calle Fleur
Erik Fors-Andrée, Daniel Eisenberg, Karin Zingmark & Calle Fleur.

I dag jobbar nära fyra av tio svenskar helt eller delvis på distans. Så hur ska chefer vara närvarande och samtidigt skapa en god arbetskultur när kollegorna inte sitter samlade på kontoret? Det var temat för webinaret ”Hallå, var är chefen? Så blir du en närvarande ledare på distans” där moderatorn Calle Fleur, chefredaktör på Chef, samtalade med en panel bestående av:

  • Daniel Eisenberg, Head of Expansion på all-in-one-HR-lösningen Deel.
  • Karin Zingmark, expert på hybridledarskap och tidigare marknadschef på Microsoft i Sverige.
  • Erik Fors-Andrée, ledarskapscoach och vd för Go Monday.

Daniel Eisenberg säger:

”Företagskulturen sitter inte i kontoret. Men att jobba på distans kräver en annan typ av ledarskap och ett annat engagemang för att skapa en vi-känsla.”

Mer proaktivitet och mindre gamla sanningar

Daniel Eisenberg menar att chefer med medarbetare som jobbar helt eller delvis på distans inte bara kan höra av sig när de ska boka möten eller göra avstämningar:

”Cheferna måste vara mer pro-aktiva när man jobbar ”remote”. Ibland måste man höra av sig bara checka av hur medarbetarna mår.”

Karin Zingmark slår ett slag för att försöka skaka av sig gamla sanningar om distansarbete:

”Vissa säger att de inte kan vara kreativa på distans. Men det handlar om att designa processen på rätt sätt. Vi kan möjliggöra för alla att bidra på ett bättre sätt digitalt, för alla bidrar inte på bästa sätt i ett stort rum med workshop och post it-lappar som vi gjorde förr i tiden.”

Tydliga mål och nya traditioner

Vissa chefer är rädda för att medarbetarna ska känna sig övervakade om det finns tydliga regler för tillgänglighet och om inloggningar i olika plattformar mäts och utvärderas.

Karin Zingmark menar att det viktiga är att medarbetarna vet vad som gäller:

”När jag var ledare så hade vi årsmål som var smarta, supertydliga och mätbara. Vi hade också kvartalsvisa utvecklingssamtal. Dessutom var jag som chef varannan vecka tillgänglig för ett-till-ett-möten, men det var upp till medarbetarna att boka in dem och sätta agendan. Sedan körde vi också, som team, en dag tillsammans varannan månad och det var enda gången jag krävde fysisk närvaro.”

Erik Fors-Andrée menar att det är viktigt att chefen inte glömmer bort att bygga en god kultur, även om det ställer andra krav när medarbetarna jobbar på distans.:

”Nya traditioner skapar nya förväntningar som bygger en god företagskultur. Det kan handla om allt från att medarbetarna vet att vi varje månad har en viss typ av möten till att vi regelbundet kör after-works framför datorn. Men det är viktigt att chefen deltar och visar att det här är något viktigt.”

Damiel Eisenberg på Deel

Daniel Eisenberg

HEAD OF EXPANSION PÅ DEEL

Connecta med Daniel Eisenberg på LinkedIn!