Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Psykologens 5 tips till chefer: ”Så undviker du sjukfrånvaro i ditt team”

Sjukskrivningar på grund av stress och psykisk ohälsa skjuter i höjden. Coronakrisen gör att det ökar ytterligare och chefer vittnar om att medarbetarna mår allt sämre.
Du som chef kan spela en avgörande roll för hälsan i ditt team, och det finns konkreta sätt att motverka sjukfrånvaron.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Euro Accident

Fredrik Bengtsson gick in i väggen, utbildade sig till psykolog och har tagit fram ett rehabprogram för utmattningssyndrom. Foto: Martina Huber
Fredrik Bengtsson gick in i väggen, utbildade sig sedan till psykolog och har tagit fram ett rehabprogram för utmattningssyndrom. Foto: Martina Huber

Genom att tidigt fånga upp medarbetare som ligger i riskzonen för stressrelaterad sjukskrivning, kan man som chef spara mycket tid och resurser både för sig själv, sitt team och för företaget. Inte minst är det av värde för den enskilde medarbetaren.

Fredrik Bengtsson är psykolog och organisationskonsult och arbetar dagligen med att stötta både medarbetare och chefer i stressrelaterade frågor. Han menar att man som chef kan öva upp sin förmåga att tyda de tidiga signalerna med hjälp av ett antal verktyg. För att använda dem rätt kan det vara bra att först dela in medarbetarna, något generaliserande i två kategorier, och fundera på vem det är man har framför sig:
”Det finns två huvudgrupper som går in i väggen; burnouts och wornouts. Jag tycker att det är viktigt som chef att man känner till distinktionen,” säger Fredrik Bengtsson.

Lär dig se tidiga tecken på stress

Få verktygen för att fånga upp stressade medarbetare på webbinariet Chef Live 8 september.
Ta tillfället till 45-minuters egen ledarutvecklingstid!
Chef Live är kostnadsfritt och anordnas av Chef i samarbete med Euro Accident.

Burnouts är överpresterarna, som i grunden har dålig självkänsla och presterar sig till sitt värde. Dessa är ambitiösa, klättrar i karriären och blir ofta själva chefer.

Wornouts kanske har drabbats av en eller flera kriser i livet som skilsmässa, dödsfall, ett barn med diagnoser eller uppsägning från jobbet och sammantaget innebär kriserna att man helt enkelt inte orkar mer.
”Som chef vill man ju gärna anställa medarbetare som är ambitiösa och vill högprestera, men man vill också att de ska vara hållbara och fungera långsiktigt. Då måste du vara ledaren som hjälper dem att balansera sitt driv.”

Tidiga signaler på ohälsa hos medarbetare

  • Har svårt att passa tider.
  • Drar sig undan, blir tyst och inåtvänd.
  • Verkar trött.
  • Presterar sämre.
  • Är lättirriterad.
  • Visar aggressivitet, oro eller rastlöshet.
  • Arbetar överambitiöst.
  • Har ett förändrat mönster i korttidsfrånvaron, exempelvis ofta borta fredag-måndag.
  • Har upprepad korttidsfrånvaro.
  • Har koncentrationssvårigheter.
  • Är glömsk.
  • Visar ovanlig osäkerhet.

Till chefer som vill undvika sjukfrånvaro i sitt team och hjälpa stressade medarbetare att må bättre har Fredrik Bengtsson  fem råd.

  1. Använd idrottsmetaforen

”Tala till medarbetaren som en elitidrottare. När du ber medarbetaren att lämna ifrån sig ett projekt handlar det inte om att hen ska vara en ”lagomperson” utan om att lägga in kraften precis i rätt ögonblick för att hålla långsiktigt. Säg till henne eller honom att du som chef (tränare/coach) ibland kan behöva avgöra när det är dags att gasa och när det är dags att vila, för att möjliggöra maximal insats längre fram.

  1. Var bjussig

”Det är ofta bra att använda sig själv som exempel när man pratar om stress och balans i livet. Ofta är man en förebild som chef, särskilt för högpresterarna, och då kan det vara bra att vara lite bjussig helt enkelt. Berätta om både framgångar och motgångar, och om din egen strävan att nå balans på olika sätt. Genom att vara mänsklig ökar du möjligheterna till dialog.”

  1. Agera direkt

”Många av mina klienter vittnar om att de har gått till sin chef en, två eller kanske tre gånger och sagt att de behöver avlastning, men ingenting har hänt. Du som chef måste prioritera ett sånt här samtal och senast dagen efter boka ett nytt möte för att göra en handlingsplan. Även om du inte ser lösningen direkt så måste du skapa den. Om du behöver eskalera uppåt i organisationen får du göra det, tänk aldrig att det löser sig av sig självt!”

  1. Anpassa ledarskapet

”Det där att uppmana till att stänga av mejlen efter kl 17 tror jag inte på. För någon medarbetare kanske det innebär balans i livet att få lämna jobbet kl 15 varje dag för att hämta barn och vara med familjen i några timmar och sedan jobba ett par timmar till senare på kvällen. Prata med medarbetarna först enskilt om hur deras specifika livssituation ser ut och sedan i gruppen hur ni alla kan arbeta utifrån det.”

  1. Var lyhörd och visa empati

”Om du har en medarbetare som går igenom en tuff period i livet måste du visa att du bryr dig genom att ge extra stöd och avlastning. Det kan vara att skicka hem blommor men det kan också vara ett extra telefonsamtal och framför allt, fråga hur du kan avlasta och ge stöd? Det är inte säkert att sjukskrivning är lösningen, för en person i kris kan jobbet vara en bättre plats än hemma för att undvika depression.”

Fredrik Bengtsson är psykolog, organisationskonsult och författare som driver Haga Livscenter. Med hjälp av ett program som Fredrik utvecklat, ”Livsplanering”, har han tillsammans med Euro Accident med stor framgång lyckats hjälpa individer med lite svårare symptom av psykisk ohälsa. Stort fokus läggs på att hjälpa organisationer och personer att hantera stress och psykisk ohälsa både förebyggande och reaktivt.

Fram till 90-talet jobbade Fredrik Bengtsson inom hotellbranschen, men gick själv in i väggen utan att förstå vad som hänt. Ingen läkare kunde förklara symptomen och efter att ha sagt upp sig, rest till Frankrike och vilat, läst och reflekterat över sina livsval behandlade han sig själv. Flera år senare när han utbildat sig till psykolog tog han inspiration från sin egen ”behandling” och utvecklade ”Livsplanering”, ett numera välkänt rehabiliteringsprogram för personer med utmattningssyndrom.

Genom att agera proaktivt med de här fem verktygen kan du som chef bidra till att minska sjukskrivningarna på din arbetsplats, menar Fredrik Bengtsson.
Om det ändå gått för långt och du behöver skicka vidare medarbetaren till en expert på området, är det viktigt att ni som företag har ett skyddsnät och att du som chef agerar tidigt så att din medarbetare får rätt hjälp.

Åtta av tio som får hjälp av försäkringsbolaget Euro Accident, som Fredrik samarbetar med, undviker långtidssjukskrivning. Detta genom att fokus läggs på individen i skräddarsydda rehabiliteringsprogram.
Förutom den ekonomiska tryggheten som en sjukförsäkring innebär, kan chefen som uppmärksammat ohälsa hos sin medarbetare få hjälp av Euro Accident genom ett enkelt telefonsamtal eller webbanmälan.
Därefter samordnar en av Euro Accidents rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.
”Vi pratar med hundratals människor per år. 75-80 procent av fallen handlar i grunden om psykisk påfrestning, men vi märker att var och en av dessa hundratals individer har sin egen berättelse. Därför måste åtgärdsplanen vara unik för dig, annars fungerar den helt enkelt inte”, säger Marie Fristedt, produktchef Hälsa på Euro Accident.

Effektivt stöd med rätt försäkring

8 av 10 som lider av ohälsa kommer tillbaka till jobbet inom tre månader med hjälp av Euro Accident. Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk:

  • Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist och hälsocoach.
  • Chefs- och HR-stöd.
  • Rehabiliteringsåtgärder och stöd av rehabkoordinator.
  • Ekonomisk ersättning vid längre sjukfrånvaro.

Text: Sara Marczak