young-man-working-on-computer-in-modern-workplace
Träning på lunchen eller en joggingrunda efter jobbet räcker inte. Vi behöver stå och röra oss mer, också på kontoret. ”Sitter vi så mycket som vi gör i dag ökar risken att dö i förtid”, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius. Foto: iStock

Enkla knepen som boostar kontorshälsan

Som chef behöver du ha koll på kontorets kanske största hälsorisk – kontorsstolen.
”Vi måste upp på fötter”, säger livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius och delar med sig av fler hälsoråd för jobbet.

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Skandia
Skandia jobbar för friskare arbetsplatser och har nu investerat i hälso- och livsstilsappen Virgin Pulse. Den hjälper alla till en sundare livsstil och erbjuds nu kostnadsfritt till större företag med över 100 medarbetare, som har försäkring inom Hälsokedjan.
Vill du veta mer om Skandias satsning mot friskare arbetsplatser?
Läs mer här

Sitter du still vid ditt skrivbord åtta timmar om dagen så vägs det inte upp av ett gympass på lunchen eller löppass efter jobbet.
”Svenskar tränar mest i världen, men vi sitter också stilla mest av alla.”
Vi är också mycket flitiga skärmanvändare. Svenskar jobbar bakom skärmen, roar sig bakom skärmen, kommunicerar bakom skärmen.
”Vi har byggt bort rörelsen. Fysisk aktivitet påverkar varenda cell i hela kroppen och det behövs för att den ska fungera normalt”, säger Mai-Lis Hellenius.

Läs mer: Här är appen som ska skapa friskare arbetsplatser

”Uppemot 90 procent av alla hjärtinfarkter går att förebygga och kanske 30 procent av cancerfallen. Alla vill ju vara friska så länge som möjligt men även sett ut samhällets synvinkel så skulle vi vinna väldigt mycket på att satsa förebyggande.”

5 råd för bättre kontorshälsa

Gå hela eller delar av sträckan till jobbet. Ta en promenad på lunchen. Sträva efter 10 000 steg per dag.
Ta en bensträckare en gång i halvtimmen under arbetsdagen. Kanske ett promenadmöte?
Minska antalet timmar du sitter ner under arbetsdagen. Använd höj och sänkbara skrivbord.
Har ni trappor upp till kontoret? Grattis, här finns möjlighet till regelbundna och effektiva styrkepass i miniformat.
Ät mer grönsaker till lunch och välj flytande fetter.

Först av allt måste vi bryta stillasittandet och Mai-Lis Hellénius råd är att inte sitta mer än 20-30 minuter i sträck utan bensträckare.
”Det bästa vore ju om vi inte satt mer än fyra timmar om dagen totalt. En halvtimme om dagen bör vi göra någonting där vi får upp pulsen, där det känns måttligt ansträngande. Och så ska man inte glömma att några gånger i veckan träna sina muskler. Man måste inte gå på gym utan att gå i trappor är faktiskt fantastiskt bra styrketräning för våra största muskler, som lår och rumpa.
”En liten förändring har mycket större chans att bli bestående – och på sikt kan den leda till stora hälsoeffekter”, säger Mai-Lis Hellénius.

Vissa kanske tycker att det är svårt att komma igång med sin vardagsrörelse och träning. Här kan arbetsgivare och chefer göra mycket. En utökad friskvårdssatsning, hälsoutmaningar, konferens där hälsoaktiviteter ingår?
Och om chefen själv tar bensträckare, är med på lunchgympa och använder sitt höj- och sänkbara skrivbord så kommer antagligen fler haka på.

Mai-Lis Hellénius pekar på vikten av att sätta upp konkreta mål.
”Målet får inte vara för högt satt. Det ska vara så lågt satt att det inte finns någon chans att missa. Det är så viktigt att få känna att man når sitt mål. Att man blir lite stärkt, lite stolt. Sedan kan man höja ribban”, säger hon.

Mer omsorg om jobblunchen kan göra stor skillnad på hälsan.
”Våra matvanor orsakar mest ohälsa i Sverige. Svenska män äter på tok för lite grönsaker. I Sverige är grönsaker fortfarande tillbehör medan i Italien är det mat. Italienska män äter mycket mer grönsaker än svenska män. Bara fyra procent av männen och elva procent av kvinnorna i Stockholm äter tillräckligt mycket grönsaker, frukt och bär, säger Mai-Lis Hellénius, som är aktuell med nya boken “Livsviktigt!”, som nominerats i två kategorier vid Gourmand Cook Book Award i Kina i maj.

Livsstilsprofessorn rekommenderar en bensträckare var 30:e minut. ”Det bästa vore ju om vi inte satt mer än fyra timmar om dagen totalt”, säger Mai-Lis Hellénius.

Så satsa på riktigt bra vegoalternativ och salladsbuffé om ni har lunchmatsal. Inför fruktstund istället för bullfika.
Vi behöver också släppa överdrivet viktfokus och sluta banta.
”Det är lätt att tro att hälsa handlar om att vara smal det blir ofta för mycket fokus på vikten. Hellre rund och rörlig än smal och stillasittande. Såvida inte alla kilona sitter på magen förstås.”

Text: Malin Kaldo

Relaterade artiklar

Några personer sitter på ett kontor framför sina datorer. De har på sig munskydd
Arbetsmiljö

Så lyckas du med hybridkontoret

Tillbaka efter semestern. Rakt in i hybridmötets era. För det är väl ingen konst att hålla gemensamma möten med dem som är på kontoret och de som deltar på distans? Jo, gapet är större än du kanske tror. Så här gör du för att alla ska känna sig inkluderade.

En somrig bild på en person som sitter i gräset (man ser bara personens ben) med en kopp kaffe i en handen och en den andra handen på en bok. Bredvid Till vänster i bilden syns en röd, vacker fjäril.
Motivation

Chefens skönaste sommarläsning

Semester och läge att koppla av med en bra bok. Under juli uppdateras inte chef.se lika ofta.

Kvinna med solhatt ligger på gräsmatta och läser en bok.
Motivation

Chefens skönaste sommarläsning

Semester och läge att koppla av med en bra bok. Här är några av sommarens hetaste boktips, om allt från padel och sönderfallande parallellsamhällen till pirrigt kärlekstrassel i småstad. Chefsinsikterna får du på köpet.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.

En illustration av en man som ligger ihopkrupen och ser ut att lyssna mot golvet/skrivbordet.
Kommunikation

Lyssna mer på rykten i arbetslivet

En ny svensk forskningsstudie vill nyansera bilden av rykten som något ovidkommande. Studien visar istället varför det kan vara farligt för dig som chef att vifta bort rykten som trams.

En hand håller upp en skylt som det står Interimschef på mot en jeansblus som bakgrund.
Karriär

Så lyckas du med interimschefen

Allt fler blir interimschefer i ett allt mer flytande arbetsliv, visar forskning. Men för att det ska lyckas på arbetsplatsen gäller det att göra på rätt sätt.

En hand i svenska flaggans färger som visar tummen ner.
Karriär

Svenskar mest missnöjda med jobbet

Fler svenskar planerar att söka nytt jobb det närmaste året jämfört med övriga européer, visar en ny studie. Den visar också att svenskar verkar uppskatta sin chef mer när de arbetar hemifrån än på plats på arbetet.

webbkurs_gdpr_1800
Om chef

Information för dig som är kund hos Chef

Mediebolaget Chef Stockholm AB och utbildningsbolaget Mgruppen kommer att gå samman under namnet Chefakademin.  Denna information berör samtliga personer som är registrerade kunder hos Chef.