Ny rapport: 5 måsten när svenskar väljer arbetsgivare
Vill du vara en attraktiv arbetsgivare? Missa inte insikterna och rapporten som berättar hur de populäraste företagen gör för att locka till sig rätt medarbetare.
Annonssamarbete: Randstad
Pandemin har ändrat förutsättningarna för de flesta företag och chefer, inte minst vad gäller rekrytering. Även om arbetslösheten skjutit i höjden det senaste året råder en kamp om talangerna.
”Medarbetarna är varje företags viktigaste tillgång. Men att hitta rätt kompetens kan många gånger vara utmanande och det råder stor konkurrens om talangerna, vilket gör det viktigare än någonsin att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke”, konstaterar Catrine Jack, Head of Key Accounts på Randstad i Sverige, ett av landets ledande företag inom kompetensbranschen.
På eftermiddagen torsdag 6 maj arrangerade Randstad det digitala eventet Randstad Employer Brand event 2021. På eventet korades Sveriges mest attraktiva arbetsgivare sett ur ett employer branding-perspektiv. I topp ligger Ikea, Essity, Sveriges Radio, Volvo Cars och Försvarets materielverk.
Dessutom presenterades insikterna från rapporten Randstad Employer Brand Research 2021, världens största oberoende undersökning inom området. I år innehöll den dessutom ett extra område med fokus på covid -19 och dess påverkan på arbetsmarknaden.
Ladda ner rapporten
Ta del av rapporten Randstad Employer Brand Research 2021 – världens största undersökning i sitt slag, med drygt 4700 personer intervjuade bara i Sverige. Lär dig mer av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare!
Undersökningen har genomförts i Sverige för åttonde året. I år ligger fokus på pandemins påverkan på arbetsmarknaden.
Rapporten visar att nästan fyra av tio svenskar (37 procent) tycker att en covid-19-säker arbetsmiljö är en viktig parameter vid val av arbetsgivare. Minst lika viktigt är det att ha möjlighet till distansarbete (38 procent).
”Covid-19-pandemin har haft en enorm påverkan på arbetsmarknaden vilket vi också ser i resultatet från vår undersökning.”
Rapporten visar bland annat hur svenskarnas arbetssituation förändrats och hur man ser på framtiden.
”Mest oroliga att förlora jobbet under 2021 är den yngsta åldersgruppen som ju redan drabbats hårt av krisen. Kopplat till detta ser vi även att denna åldersgrupp är den som värdesätter en covid-19-säker arbetsmiljö högst”, säger Catrine Jack.
”Vi ser också att lite mer än varannan person känner sig mer lojal mot sin arbetsgivare idag än innan pandemin, utifrån hur arbetsgivaren hanterat krisen. Det visar tydligt hur viktigt det är att ta hand om sina medarbetare, och att man även i en kris kan få positiva effekter genom att tänka på och vårda sitt arbetsgivarvarumärke.”
5 viktigaste kriterierna när svenskar väljer arbetsgivare
Här är ett smakprov ur rapporten Randstad Employer Brand Research 2021: kriterierna som är viktigast för svenska folket när de väljer arbetsgivare (flera svarsalternativ har varit möjliga).
- Trevlig arbetsmiljö, 66 procent. När svenskarna får välja ligger trevlig arbetsmiljö i topp
- Intressanta arbetsuppgifter, 60 procent. För många är arbetsuppgifterna lika viktiga som arbetsmiljön.
- Balans mellan jobb och fritid, 58 procent. Allt fler uppskattar att få plats med livets alla delar, inte bara jobbet.
- Anställningstrygghet, 56 procent. Mer än hälften tycker att anställningstryggheten är viktigt när de väljer arbetsgivare.
- Attraktiv lön och förmåner, 54 procent. Visst spelar lönen roll vid valet av arbetsgivare, även om det inte är det viktigaste kriteriet.