Gör dig startklar att leda i förändring

En rejäl kunskapsinvestering – i exakt rätt tid.
”Nu kan jag ta tillvara de nya möjligheterna och driva allt förnyelsearbete framåt”, säger Anna Hellman, vd för produktionsbolaget Vanitas, om sin Executive MBA från Stockholms universitet.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Stockholms universitet

Anna Hellman, vd på produktionsbolag, laddar med ny kunskap för att ta tillvara möjligheter i förändringen. Foto: David Hellman

Anna Hellman började Executive MBA-programmet på Stockholms universitet under hösten 2019. Hon ville bygga på sin gedigna erfarenhet som mediaproducent med kunskap om att leda och utveckla bolag.
”Medie- och kulturbranschen bygger mycket på idéer och konstnärlig höjd. Jag behövde ett mer affärsdrivet sammanhang”, förklarar hon.

”Digitaliseringen öppnar också upp för så mycket, med förändrad konsumtion och ny teknologi. Jag ville bygga på kunskap för att kunna vara med och påverka i det.”

Runt hörnet väntade pandemin, med sin häpnadsväckande omvandling. Det blev tvärnit för de publika evenemang som Anna Hellmans produktionsbolag Vanitas producerade. Och samtidigt en plötslig acceleration, i allt från digitalisering till förändrade kundbeteenden.

Ett kunskapslyft blir mycket användbart i ett sånt läge.

När Anna Hellman är klar med utbildningen till sommaren så landar hon direkt ner i startblocken – rustad med en helt ny förmåga att se och ta tillvara förändringen.
”Pandemin ger ju också nya möjligheter. Vi kommer landa i mycket ändrade konsumtionsmönster och beteenden. Nu har jag investerat i kunskap som behövs för att kunna driva allt förnyelsearbete framåt.”

Anna Hellman är vd och delägare i Vanitas, som producerar tv-produktioner, kommersiell och redaktionell marknadsföring och shower.
För tillfället är de igång med P3 Guld-galan, en 90 minuters direktsändning som i år görs utan livepublik.
”Bland annat producerar vi filmer och digitala event tillsammans med kunder som Ikea, som uppskattar vår blandning mellan det kommersiella och kultur”, säger Anna Hellman.

Den kreativa och konstnärliga delen av gigekonomin är Anna Hellmans hemmaplan.
”Vi anlitar ofta frilansande spetskompetenser. Vi som jobbar ska vara bra på kreativitet, storytelling och proaktiv förändring”, förklarar hon.

Som ledare balanserar hon verksamhetsstyrning och personligt ledarskap.
”Jag ska strategiskt utveckla företaget framåt, med hjälp av omvärldsanalys och insikter om trender, beteenden och varumärke. Men mitt jobb handlar också om ett personligt ledarskap: att utveckla och inspirera människor och nätverka och bilda kluster.”

Executive MBA-programmet på Stockholms universitet som hon går är ett chefsutvecklingsprogram på deltid, på avancerad högskolenivå. Deltagarna jobbar parallellt med studierna.
Visst har det varit svårt och utmanande ibland. Det är jättemycket kurslitteratur att läsa inför varje ny kurs, så jag läser alltid något när jag får en stund över. Det har blivit en ny vana”, säger hon och pekar mot bokstaplarna på skrivbordet och visar några favoriter som hon gärna återkommer till.

”Under föreläsningarna kastas man in i att leverera i stunden. De forskare som är handledare är krävande. Ibland blir det också tvära kast, som när man behöver passa på med ett budgetmöte för ett jobbprojekt under en fem minuters föreläsningspaus”, säger Anna Hellman.

”Jag har fått en helt ny verktygslåda. Ja, det låter klyschigt, men så är det. Nu har jag modeller, empiriska teorier och evidensbaserad kunskap som jag kan luta mig tillbaka på. Jag tänker ofta: nu kan jag använda det här! Vi har haft 15 olika ämnen. Det har gett möjligheten att titta på vårt företag och vår bransch från 15 olika perspektiv.”

Det ger en mängd nya idéer. Som dessutom går att bolla med både kursare och handledare.
”Jag har haft en tendens att också växla upp jobbmässigt under utbildningen, eftersom jag förstår mer nu. Alla kurser har inneburit direkt insikt och lett till konkreta organisationsförändringar. ”

”De tillfällen jag har känt att jag har saknat kunskap, så har den dykt upp i nästkommande kurs. Det är som ett pussel, där alla bitar faller på plats – i kronologisk ordning.”

Har utbildningen gjort att du förändrat ditt sätt att leda och organisera verksamheten?

”Vi har skapat fler och djupare partnerskap. Överenskommelser och förhandlingar blir man jättebra på av den här kursen! Nu har jag större kunskap i att hitta överenskommelser som känns trygga och som blir en win-win för alla.”

”Mitt uppe i en förändrad omvärld tror jag på att man måste jobba tillsammans, och skapa tillsammans. De mest lyckade samarbetena är de när man får prova och experimentera sig fram.”

Frågor eller funderingar?
Kontakta Tina Lindeberg, Stockholm Business School Executive Education, Stockholms universitet: executive@sbs.su.se

Anna Hellman beskriver hur hon kopplar ihop kunskap över allt fler områden.
”Jag sätter mig själv i mer komplexa situationer. Jag har också fått med mig det ekonomiska- och affärsmässiga språket.”

”De nya insikterna suddar ut gränser jag har haft tidigare – som branschgränser, ansvarsområden och även nationsgränser. Vi har börjat jobba mer internationellt i bolaget, och det är en del av min vision framåt.”

”Utbildningen gör dig mer modig, du får en bättre grund att stå på och vågar kasta dig ut”, förklarar hon.

En ny syn på den egna karriären blir en annan följdeffekt.
”Jag tänker också på min karriär mycket mer branschöverskridande nu. Med min kunskap skulle jag kunna jobba i andra branscher och bidra med mycket från det jag har med mig från tidigare.”

Har du upptäckt något nytt om dig själv och ditt ledarskap i och med utbildningen?

”Den sista kursen, i entreprenörskap, kopplar ihop allting. Jag har upptäckt och fått ord på att det är det jag är – entreprenör. Jag tänker som om att jag redan är i framtiden och får hela tiden idéer och försöker hitta lösningar.”

”Du får en insikt om vem du är som ledare och vad du står för. En självdeklaration: jag funkar så här, det här är min filosofi… Att kunna sätta ord på vem du är som ledare hjälper dig åstadkomma mycket mer, och minimerar missförstånd, konflikter och stress.”

Nu har hon snart bara slutuppsatsen kvar. Den sista pusselbiten.

”Jag har fått det jag förväntade mig av utbildningen, och mycket mer. Det är bland det bästa som har hänt mig! Det som jag såg som ännu ett projekt, något nytt jag kastade mig in i, har inneburit så mycket mer än vad jag hade kunnat hoppas.”

Text: Malin Kaldo

Executive MBA programmet vid Stockholm Business School, Stockholms universitet

  • Utbildningen är på deltid under två år.
  • Deltagarna arbetar parallellt med studierna.
  • Föreläsningar varannan vecka på torsdag kväll och hela fredagen.
  • Mellan träffarna sker avancerade självstudier.