Fossilfria transporter – utan stora investeringar

Nu finns en ny möjlighet för företag som snabbt vill ställa om till fossilfria transporter. Med ett nytt bränslealternativ minskar klimatpåverkan av lokala transporter med upp till 90 procent.
”Både kostnadseffektivt och bra för hållbarhetsredovisningen”, säger Per Emanuelson på Neste.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Neste

Carl F är ett av bolagen som valt Neste MY, ett fossilfritt bränsle som inte kräver investeringar i nya fordon. Foto: Neste
Carl F är ett av bolagen som valt Neste MY, ett fossilfritt bränsle som inte kräver investeringar i nya fordon.

För näringslivet finns det sedan 2017 krav på hållbarhetsredovisning för vissa bolag. Men också bolag som inte har lagkrav på att arbeta med egna hållbarhetsmål inser att det är viktigt. Konsumenter och medarbetare har höjt förväntningarna på att varumärken och arbetsgivare ska vara hållbara.

Arbetsgivare behöver vara beredda på att både löneförhandla och hållbarhetsförhandla med eftertraktade kandidater framöver. I offentliga upphandlingar ställs också allt hårdare krav på exempelvis klimatpåverkan.
”Svenska företag som vill behålla sin konkurrenskraft behöver göra sitt hållbarhetsarbete till en integrerad och aktiv del av affären”, säger Per Emanuelson, Head of Branded Sales på Neste.

Men omställningen kräver både tid och resurser.
”Vi ser hur många företag känner oro för hur de ska kunna göra sin verksamhet hållbar på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt”, fortsätter Per Emanuelson.

För många bolag är transporter ett ytterst viktigt område att komma tillrätta med ur hållbarhetssynpunkt. Utsläppen från inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp och är ett av de områden där regeringen har satt ambitiösa mål för minskad klimatpåverkan.

Transportintensiva företag står inför en utmaning – att uppnå sina hållbarhetsmål på ett kostnadseffektivt sätt. Många olika hållbara transportlösningar kommer att behövas för att lösa det.
”I debatten idag fokuserar man ofta på elektrifiering, men en övergång till elfordon går rätt långsamt och kan bli kostsamt för företagen. Att byta ut fordon innan deras avskrivningstid gått ut är en utgift som kan vara påfrestande för många.”

Ett alternativ är Neste MY Förnybar Diesel som även kallas HVO100.
Att gå över från fossil diesel till rent Neste MY ger en minskning av växthusgasutsläppen på upp till 90 procent och en avsevärd minskning av de lokala utsläppen, visar egna studier hos Neste.

Om Neste MY

Neste MY kan tankas i alla dieselmotorer och går att blanda med vanlig fossil diesel i valfri mängd, eftersom de två bränsletyperna har samma kemiska sammansättning.
Det är ett fossilfritt biobränsle, med mycket goda köldegenskaper som står pall även under den svenska vintern.
Bränslet framställs av avfall och rester som exempelvis animaliska fetter från kött- och fiskindustri och matolja.
Neste MY Förnybar Diesel  produceras av det finska bolaget Neste, världens största leverantör av förnybara bränslen.

Ett av de bolag som ställt om till Neste MY är det skånska avfalls- och materialhanteringsföretaget Carl F. Bolaget ville hitta ett fossilfritt och hållbart alternativ som inte krävde investeringar i nya fordon.
”Vi är ett familjeföretag, så när vi väl bestämde oss för en miljövänlig väg framåt gick det fort. När vi fick höra om Neste MY Förnybar Diesel kollade vi med leverantörerna av våra fordon för att få godkänt att tanka Neste MY. Det var inga problem och vi kunde börja tanka alla fordon direkt” berättar Bosse Bodenäs, produktions- och teknikansvarig på Carl F.

”Att ställa om till Neste MY Förnybar Diesel är ett effektivt sätt för ett företag att uppnå sina miljö- och hållbarhetsmål, utan investeringar i nya fordon”, säger Per Emanuelson på Neste.