Bli en smart brf-ledare – och öka värdet på din bostad

Se till att vara en lika klok ledare i brf-styrelsen som du är på jobbet. Det finns både tid och pengar att tjäna.
”Med rätt hjälp hinner styrelsen investera i värdeskapande projekt för fastigheten”, säger Mats He, vd Boappa.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Boappa

”Man får ett helt annat driv om medlemmarna känner sig engagerade", säger Mats He, vd Boappa. Foto: Karina Ljungdahl.

Som chef har du antagligen ledande uppdrag även på fritiden, till exempel i styrelsen för din bostadsrättsförening. Du vill ha koll på dina investeringar och vet att bostadens värde är tätt sammankopplat till föreningens ekonomi. Men styrelsearbetet är sannolikt långt från det effektiva och moderna ledarskap du är van vid från jobbet. Här används lappar i trapphus för att informera medlemmarna, dokument sparas i meterlånga rader av pärmar och styrelsen lägger större delen av tiden på småfix för drift och underhåll istället för att initiera åtgärder som ökar värdet på fastigheten. Medlemmarna i sin tur – ja, de dyker i bästa fall upp på städdagarna, men oftast haffar de dig i trappen för att informera om sådant styrelsen borde åtgärda snarast.

Det var en liknande upplevelse som fick Mats He att skapa Boappa, en app som bidrar till transparens och interaktion bland brf-medlemmar.

”När jag köpte min första bostadsrätt i Stockholm gick jag med i styrelsen. Jag märkte snart att det inte fanns någon dialog mellan styrelsen och medlemmarna. Det var en envägskommunikation och dessutom var det svårt att få medlemmar att ta styrelseposter”, säger han.

Mats He, vd för Boappa.

Mats Hes vision är att de brf-föreningar som använder Boappa ska vara Sveriges mest välfungerande föreningar med styrelser som jobbar proaktivt.

”De ska ha tid att investera i värdeskapande projekt för fastigheten. De ska hinna ta reda på svaren på frågor som: Kan vi maximera värdet genom att installera solpaneler? Är det lönsamt med laddstolpar till alla parkeringar, kommer snittpriset på lägenheterna att öka då? Hur högt belånade är vi jämfört med andra föreningar?.”

Via Boappa kan styrelsen med hjälp av notiser påminna medlemmarna om årsstämman, kodbyten, ta emot och informera om aktuella felanmälningar. Appen gör det möjligt för medlemmarna att komma åt viktiga dokument, digitala bokningssystem och få svar på vanliga frågor. Medlemmarna uppmuntras att använda chattfunktionen för att stärka gemenskapen och hjälpa varandra med alltifrån hundpromenader till köp och sälj av prylar.

”Boappa gör det lättare att hantera småfrågor så att styrelsen får tid över för de värdeskapande projekten. Företag ska vara visions- och värderingsdrivna. Detsamma gäller bostadsrättsföreningar”, säger Mats He.

Kärnan i en bostadsrättsförening, betonar Mats He, är engagemanget.

”En bostadsrättsförening är ett kooperativ där alla ska vara med. Man får ett helt annat driv om medlemmarna känner sig engagerade. Därför har vi implementerat funktioner som exempelvis att styrelsen kan skapa omröstningar i appen. När alla känner sig lyssnade på kommer ett naturligt ansvarstagande som medför att fler saker blir gjorda. Boappa är marknadsledande när det gäller att skapa ett sådant engagemang. Principen bygger på modernt ledarskapstänk, för tyvärr fungerar ledarskapet i många brf-styrelser fortfarande uråldrigt.”

Mats He, vd Boappa: Tre tips för att öka engagemanget i bostadsrättsföreningen

  1. Transparens. Berätta för medlemmarna vad ni i styrelsen jobbar med. Skicka några punkter efter varje styrelsemöte: ”Detta jobbar vi med just nu”. Det skapar förståelse för vad ni gör och får medlemmarna att känna sig insatta.
  2. Sänk tröskeln för att kunna bidra. Skapa roller utöver traditionella styrelseposterna. Utse till exempel tio möjliga projektledare – medlemmar som kan tänka sig att hjälpa till att driva olika projekt i föreningen Då har ni i styrelsen helt andra möjligheter att få saker gjorda.
  3. Underskatta inte de mjuka värdena. Kom ihåg att önska medlemmarna god jul och att berätta om en nya styrelsemedlemmar och liknande. Det skapar intresse och uppskattning och i slutändan engagemang.