5 vanor som toppchefer har på Linkedin

Nya kunskaper, full koll inför möten och smarta knep för att hitta talanger.
Toppchefer vet hur man använder Linkedin för att bli ännu vassare.
”Det finns många spännande idéer att ta till sig av och är ett sätt att hålla sig à jour och fortsätta lärandet”, säger Telias vd Johan Dennelind.

Annonssamarbete
Linkedin

Publicerad

Text: Chefs innehållsstudio

Så här använder toppcheferna själva LinkedIn. Telias vd Johan Dennelind, Per Mosseby, chef för avdelningen för digitalisering på SKL och Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare berättar om sina rutiner och ger tips om karriärnätverket. Foto: Thomas Carlgren, Orlando G Boström

Linkedin spelar också en betydande roll i Telias employer branding-arbete.
”Det är en viktig kanal för oss att vara en attraktiv arbetsgivare i”, säger Johan Dennelind.

Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, använder Linkedin mycket för nätverkande och inför möten
”Jag kollar vilka människorna jag ska möta är. Jag reser mycket, träffar många människor och håller ofta föredrag och då är det väldigt bra att lätt kunna få kontakt med spännande personer som jag träffar”, säger hon.
Hon håller bra koll på vad som dyker upp i Linkedin-flödet.
”Ofta kan man hitta artiklar och rapporter som man annars inte skulle ha sett.”

Per Mosseby, chef för avdelningen för digitalisering på SKL, visar sig vara en Linkedin-veteran.
”Jag tillhörde den första miljonen användare som gick med och har faktiskt till och med fått ett skrivet tack från grundaren Reid Hoffman”, berättar han.
En egen välskött profilsida på Linkedin tycker han är viktigt.
”Det är A och O. Där vill jag visa upp vem jag är på ett sätt som är sant och ärligt. Lägg tid på din summering, använd en bakgrundsbild och var noga med språket”, tipsar han.

En gång i tiden hade Per Mosseby fyra pärmar fulla med visitkort. Nu har LinkedIn helt ersatt dem.
”Det räcker att jag har pratat med någon på en konferens eller haft ett möte. Då är det okej för mig att connecta. Däremot säger jag konsekvent nej till förfrågningar när jag inte vet vilka de som vill lägga till mig är, eller om de inte kontaktat mig med ett konkret förslag eller en idé.”
Det egna cv:t har också sedan länge ersatts av Linkedin.
”Jag har använt det som mitt cv för alla jobb jag har sökt. Jag läser också själv hellre en Linkedinsida än ett egenhändigt hopknåpat cv.”

Han söker ofta nya talanger via sitt Linkedin Premium-konto.
”När jag letar kandidater avslöjar jag ofta inte att jag är jag, utan ändrar inställningarna så att jag inte syns. Men ibland väljer jag att visa vem jag är, det är lite som att säga hej. Vill jag få tag på någon vid rekryteringar så tycker jag också att InMail fungerar bra för att få kontakt.”

Använd Linkedin som en toppchef

Gör LinkedIn till en daglig rutin. En runda i feeden, en snabb koll inför möten eller innan du tar en ny kontakt. Här finns info som både kan ge idéer och hjälper dig hitta gemensamma nämnare och ingångar.

Se LinkedIn som ett skyltfönster, både för dig själv och ditt företag. Det du förmedlar är en viktig del av ditt personliga varumärke och företagets employer brand.

Använd LinkedIn för kunskapsinhämtande. Ge dig tid för fördjupning och få koll på vad medarbetare, kunder, partners och leverantörer, konkurrenter, karriärförebilder och kloka personer lär ut och tipsar om.

Leta kandidater. Lär dig använda smarta funktioner så kan du själv välja hur diskret du vill vara i din research och när du tar kontakt.

Bygg ditt nätverk. Lägg till personer du pratat med eller tycker är intressanta – samma personer som du skulle vilja ha ett visitkort ifrån. Genom att kommentera eller bidra med egna inlägg i feeden bygger du starkare relationer och låter ditt nätverk lära känna dig och företaget du jobbar på bättre.

Text: Malin Kaldo