5 tips för kontoret som alla älskar

Har du svårt att få tillbaka teamet till kontoret?
Då kan det vara dags att inreda det så att folk längtar dit.
Petra Magnusson, företagsinredare på IKEA, delar med sig av sina bästa tips.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Ikea

"Kontoret ska upplevas som en trygg och inspirerande miljö", säger Petra Magnusson, företagsinredare på IKEA.

Som chef är det inte alltid lätt att hantera det hybrida arbetslivet. Medarbetarna vill ha flexibilitet, men risken är att det går ut över såväl företagskultur som teamkänsla och arbetsglädje när många väljer att fortsätta jobba hemifrån. Så vad göra? Jo, ett smart sätt är anpassa kontorsinredningen efter verkligheten istället för tvärtom.

Företagsinredaren Petra Magnusson, som jobbat på IKEA i 25 år, vet vad som krävs för att få medarbetarna att längta till kontoret.

”Kontoret ska upplevas som en attraktiv, inspirerande och trygg miljö precis som vårt hem har gjort under en tid. Det är viktigt att säkra upp med växter, textilier, kuddar och bra belysning för funktion, men även dämpad belysning för att skapa en bra harmoni”, säger hon.

Enligt Petra räcker det inte längre att enbart ha en funktionell och ergonomisk arbetsplats. 

”Det som får oss att komma till kontoret är upplevelser som till exempel workshops, spännande föreläsare, gofika – gemensamma händelser som du missar om du jobbar hemifrån.”

Lokalerna, poängterar hon, behöver vara anpassade för kreativa och härliga möten. Men det behövs även en inspirerande miljö runt arbetsenheterna. Och frikostigt med utrymmen för digitala möten och enskilda samtal.

BILD 1: LIDKULLEN aktivt sitt-/ståstöd 1196:- exkl. moms. BILD 2: HATTEFJÄLL kontorsstol 2636:- exkl. moms.

Som företagsinredare har Petra en viktig roll i att hjälpa arbetsgivare att skapa drömkontoret, det som både chefer och medarbetarna älskar att vara på. 

”IKEA erbjuder företagslösningar där vi inredare driver projektet och hjälper kunden med allt från A till Ö. Det handlar inte minst om projektledning och planering där dialogen med kunden spelar en viktig roll. Vårt mål är att hitta den optimala och mest hållbara lösningen för varje företags behov. I företagslösningen ingår även transport, montering, implementering – det vill säga att placera ut kuddar, växter, sladdar. Ja, hela paketet.”

Målet är en wowkänsla, att medarbetarna känner ”åh, vad mysigt!”

Under pandemin har många arbetsgivare gått över till aktivitetsbaserade kontor där medarbetarna saknar fasta platser och där man väljer arbetsplats efter arbetsuppgift. Petra menar att det finns många fördelar med detta och att det absolut går att skapa en trygg miljö i det aktivitetsbaserade kontorslandskapet. Här spelar textilier och växter en viktig roll, de måste prägla hela arbetsplatsen, inte bara de gemensamma ytorna för lunch och kaffe.

”Se det aktivitetsbaserade kontoret som en möjlighet som även uppmuntrar till hälsa, välmående och hållbarhet. Det kan handla om rum för yoga, gym eller andra aktiviteter. Det kan också handla om att uppmuntra personalen att ta trappan istället för hissen på jobbet, att få promenera en liten bit till närmaste papperskorg och att ha möjlighet att duscha om man tagit cykeln på morgonen eller tränat på lunchen.”

Självklart är alla arbetsplatser unika. Därför gäller det att du som chef lyssnar och för en dialog med dina medarbetare så att ni får svaret på hur just er arbetsplats behöver utformas för att så många som möjligt ska vilja vistas på den. En del medarbetare har också specifika behov och det är viktigt att få med dem. Alla kanske inte kan arbeta aktivitetsbaserat utan behöver en fast arbetsplats.

”Genom att lyssna skapar du ett förtroende i organisationen och det ökar möjligheterna att alla ska trivas. Det förtroendet är vi inredare sedan med och förvaltar”, säger Petra Magnusson.

Njut av livet på kontoret och fira allt som går att fira! TOMMARYD bord 1476:- exkl moms.

Fem tips för kontoret som alla älskar

Petra Magnusson tipsar:

  1. Skapa upplevelser, en attraktiv och inspirerande miljö.
  2. Flexibilitet. Anpassa lokalerna för kreativa möten.
  3. Hållbarhet, hälsa, välmående. Dessa aspekter måste finnas med när ni skapar det nya kontoret.
  4. Ha en dialog genom alla nivåer/med alla medarbetare så att de är engagerade.
  5. Ta hjälp av en inredare som sedan kokar ner informationen och skapar förutsättningar för en härlig arbetsplats.