Så skriver du en lyckad affärsplan för år 2020
En kenyansk e-tjänst som laddats ner av 70 procent av befolkningen och i princip gjort bankerna överflödiga, en indisk startup som anställt 300 astrologer och 50 gurus, en smartphone-app som håller koll på strömavbrotten i Nepal – och givetvis har en inbyggd ficklampa. Framgångssagorna i den digitala branschen är otaliga.
På Webbdagarna i Stockholm 19-20 mars samlades 1 500 personer för att få höra talare från hela världen berätta om de senaste digitala trenderna.
Ett av de så kallade intressespåren under Webbdagarna var morgondagens digitala affärer. Slutsatsen var att företag som vill överleva de närmaste åren redan nu behöver tänka på hur affärsplanen ska se ut år 2020. Nedan presenteras två trender som talar för detta:
1. ”Clean slate brands” tar över marknaden
Konsumenter struntar allt mer i etablerade varumärken. Folk vill vara ”early adopters”: De vill ha det allra senaste och konsumera produkter eller tjänster från kreddiga nytänkare. Företag som länge har levt på sitt starka varumärke har all anledning att känna sig nervösa över denna utveckling.
Dagens konsumenter är dessutom allt mer benägna att lita på nya företag, gärna sådana som de kan ha en relation och föra en dialog med. Framgångsrika ”clean slate brands” låter kunderna vara delaktiga i produktutvecklingen, konstaterade Victoria Lindblom och Anders Tufvesson på webbyrån Ninetech och lyfte fram bilbranschen som exempel på en utsatt marknad: Kinesiska märket Quoros, inte BMW, hade högst betyg i säkerhetstestet Eurocap 2013; Google, inte Mercedes, har utvecklat den första självkörande bilen; och Tesla, inte Volvo, bygger den bästa elbilen.
Chefer som arbetar med etablerade varumärken måste alltmer noggrant hålla koll på uppstickarna i deras branscher. De måste bevaka omvärlden, och inte minst sökmotorresultaten, bättre. Etablerade organisationer måste dessutom bli bättre på att lyssna på sina kunder, och se över hur företagets olika kanaler kan samarbeta bättre.
2. Digital darwinism skiljer agnarna från vetet
Madeleine Liljeroth på webbyrån Ottoboni talade om begreppet digital darwinism, det vill säga hur de starkaste organisationerna överlever i en ständigt föränderlig värld. Alltför många företag förmår inte att hålla uppe tempot i takt med teknikutvecklingen, vilket är direkt ödesdigert.
Ett problem är att den traditionella projektmodellen (Undersökning > analys > strategi > lösning > genomförande) numera tar alltför lång tid. Nya, snabbfotade och framgångsrika företag som svenska Airbnb utgår istället från modellen Ide > test > analys > lösning > genomförande.
Chefer kan förstås drömma om att genomföra radikala organisatoriska föränringar, men det är komplext, tar lång tid och kräver mycket energi. Madeleine Liljerots lösning är istället att identifiera lämpliga personer på alla nivåer i företaget, och samla dem i små pooler som jobbar med olika processer parallellt:
”Det gäller att lämna utrymme för alla guldkorn, dessa fantastiska personer som kanske inte sitter på givna roller, men som har kärlek till varumärket och kunskap om affären. Det spelar ingen roll om de sitter i receptionen eller jobbar med it, det viktiga är att de har hjärtat och kompetensen med sig. Det påverkar dessutom inte de befintliga processerna alltför mycket”, sa hon på seminariet.
Läs mer: Se presentationerna och läs mer om föredragen på Internetworlds hemsida.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.