Chefakademin Talks #2: Sanningen om fusioner
Avsnitt 2: ”Tänk på mellancheferna”
Allt fler bolag går samman och köps upp. Det innebär stora förändringar som påverkar mängder av människor i deras jobbvardag.
Så vad händer med människorna i en organisation när man slår samman bolag eller gör stora omorganisationer?
Vad är viktigt att tänka på för ledare i den känslomässiga jordbävning som ofta uppstår när bolag går ihop? Vad händer med identitet, kultur, motivation och drivkrafter?
Cissi Elwin, vd på Chefakademin, leder samtalet i det nya avsnittet av ledarskapspodden Chefakademin Talks och har själv nyligen varit ledare i en fusion. Hon berättar hur hon överraskades av de starka känslorna hos medarbetare.
De kommer sig bland annat av att det här är frågor som handlar om identitet, förklarar Katharina Arenvi, ledarskapskonsult och executive coach på Chefakademin.
Linda Westlund, Head of People & Culture på digitaliseringskonsulten Knowit, liknar det ledningen upplever vid en fusion med en förlossning.
Hon understryker också vikten av cultural due dilligence.
”Tänk på mellancheferna och glöm inte bort kunderna mitt uppe i allt”, råder Gunnar Åkesson, rådgivare åt ledare och ledningsgrupper och programansvarig på på Mgruppens Executive Master of finance hos Chefakademin.
Han menar också att narcissistiska drag hos ledningen kan vara en underskattad faktor vid samgåenden och förvärv.