Energitjuvar på jobbet – så hanterar du dem

Jobbiga medarbetare, it-problem, dålig organisation, otillräckliga resurser och ständiga avbrott i arbetet. Det är faktorer som hamnar högt på listan över energitjuvarna som cheferna avskyr mest. Här är Chefs artiklar om energitjuvar på jobbet – och vad du gör åt saken.

Chef om energitjuvar på jobbet

För runt hälften av cheferna är begreppet energitjuv i första hand förknippat med människor.

”Den person som alltid är irriterad på möten, visar missnöje eller läcker negativ energi kommer däremot att upprepa sitt beteende i morgon och nästa vecka, och är dessutom ofta ett komplext problem att hantera”, säger psykologen Anna Bennich, med bland annat ledarskap och arbetsmiljö som specialitet.

Dålig organisation, otillräckliga resurser och ständiga avbrott i arbetet är andra faktorer som hamnar högt på listan över energitjuvarna som cheferna avskyr mest.

Även krånglande digital teknik är en betydande orsak till sjunkande chefshumör; 40 procent av cheferna anser att it-strul är den värsta energitjuven på jobbet.

Här på Chefs sida om energitjuvar ger vi dig: 

  • Chefs senaste undersökning i ämnet.
  • Experten: Så bemöter du de ”jobbigaste” medarbetarna
  • Checklista – 6 tips för minskat it-strul
  • Calle Fleur: En energitjuvs bekännelser
  • Emotionella vampyrer på jobbet – så hanterar du dem
  • Inspiration, tips och intervjuer.
  • Och våra senaste artiklar om energitjuvar – allt för att du ska hålla dig uppdaterad!

”Om beteendet är återkommande och förstör på olika sätt, då måste chefen ta upp det med medarbetaren.”

David Waskuri, leg psykolog och psykoterapeut

Chefakademin+

Lyft ditt ledarskap med Chefakademin+!

Chefakademin+ är den nya ledarskapstjänsten som handplockar det viktigaste du behöver i rollen som chef eller ledare – så att du kan fortsätta att utveckla ditt ledarskap varje dag. Utöver exklusivt plusinnehåll på chef.se får du förstås även tidningen Chef hem i brevlådan!

Skaffa Chefakademin+ nu!

”Mobbning på arbetsplatserna kallar vi ju inte för personalstrul. Det rimliga vore att kalla it-strulet för vad det är: ett allvarligt digitalt arbetsmiljöproblem.”

Jonas Söderström, ux-strateg och författare till boken Jävla skitsystem!