Därför förbjuder Yahoo distansarbete
Från och med den 1 juni får Yahoos anställda inte längre jobba hemifrån, som chef.se skrev om häromdagen.
Det är Marissa Mayer, VD för Yahoo, som ligger bakom beslutet. Företaget gjorde en intern kontroll av sitt VPN, ett nätverk som gör det möjligt att komma åt företagets resurser på distans, och det visade sig att aktiviteten inte var tillräckligt hög.
I ett internt PM heter det att syftet är att förbättra kommunikationen och samarbetet på företaget, och att detta kräver att de anställda jobbar sida vid sida.
Men förklaringen har inte övertygat alla medarbetare. Flera av dem säger att de sökte sig till Yahoo just på grund av möjligheten att jobba hemifrån.
Gunnar Sundqvist, arbetsmiljöexpert på Arbetsgivarverket, menar att det inte generellt sett går att säga om arbete hemifrån är bra eller dåligt.
”Det är en överenskommelse mellan varje enskild medarbetare och chef. Om det handlar om en begränsad tid brukar det inte vara något problem, men rör det sig om en större del av arbetstiden bör man utforma någon form av överenskommelse.”
Men han poängterar att arbetsmiljölagen gäller även när medarbetarna jobbar hemifrån.
”Arbetsgivaren har ett ansvar så att arbetstagarna har en ergonomiskt utformad arbetsplats och att de inte hamnar utanför arbetsgruppen. Det innebär att det självklart även ligger ett stort ansvar på arbetstagaren.”
Hans egen arbetsgivare, Arbetsgivarverket, har inga problem med att de anställda ibland jobbar hemifrån.
”Vi har ingen policy kring detta, men om någon behöver vara hemma en halvdag då och då för att exempelvis läsa in sig på något så finns den möjligheten.”
TEXT: Fredrik Hillvesson
LÄS MER: Chef på distans
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.