Bygg en framgångsrik akademi – steg för steg 

Allt fler företag tar ett helhetsgrepp för att kompetenssäkra sin verksamhet – med en egen utbildningsakademi. 
”Det är ett utmärkt sätt att utveckla ledare och säkra ständigt lärande i organisationen”, säger utbildningsstrategen Nina Jällgård. 
Här beskriver hon vägen till en egen akademi. 

Nina Jällgård är utbildningsstrateg på Chefakademin.
Nina Jällgård är utbildningsstrateg på Chefakademin.

Med förändring som det enda konstanta behöver företag snabbt kunna anpassa och addera förmågor och kunskaper i verksamheten. 
”För att framtidssäkra en organisation behöver ofta utbildningar och lärande integreras i företagets DNA”, säger Nina Jällgård, utbildningsstrateg på Chefakademin. 

Allt fler verksamheter tar nu ett helhetsgrepp kring sin kompetensutveckling – genom att bygga upp en egen akademi. 
”Det blir ofta både en hållbar och strategiskt klok lösning”, konstaterar Nina Jällgård, som tillsammans med Chefakademins kunder bygger och driver företagsinterna utbildningsakademier
”Vi ser till att akademin blir en del av företagets långsiktiga strategi, så att kompetensutveckling blir en naturlig del av vardagen för alla medarbetare.” 

Snabb start med erfarna experter 

Startsträckan blir kort. Chefakademin har lång erfarenhet av att utveckla och leverera högkvalitativa utbildningar och bidrar i samarbetet med sin expertis inom utbildningsdesign och pedagogik. 
Ett brett nätverk av kvalitetssäkrade utbildare med olika inriktningar finns tillgängligt över hela Sverige och globalt. 

Flexibla lösningar för alla behov 

En omfattande och färdig utbildningsmeny finns tillgänglig direkt, med allt från kortare utbildningsmoduler och coachning till längre ledarskapsprogram eller flexibla delar för en Executive MBA. Allt kan sedan anpassas och skräddarsys utifrån specifika behov och önskemål. 

Nina Jällgård ser också hur en akademi blir allt viktigare för att göra företag attraktiva: 
”Medarbetare märker att deras utveckling tas på allvar när utbildning är en integrerad del av arbetsplatsen.” 

Så bygger ni en intern akademi tillsammans med Chefakademin 

Steg 1: Behovsanalys 

Tillsammans med Chefakademin genomförs en workshop med HR, ledning och andra nyckelpersoner. 
”Syftet är att få en gemensam förståelse för organisationens nuläge och mål. Det resultatet blir sedan en grund för att designa en akademi som svarar mot behoven. Vad vill man uppnå?” förklarar Nina Jällgård. 

Exempel på frågor som tas upp: 

  • Vad är företagets långsiktiga strategiska mål? 
  • Vilka kompetenser och beteenden behöver stärkas för att möta målen? 
  • Vilka gap finns i de nuvarande kunskapsområdena? 
  • Vilka ledarskapsutmaningar finns i dag?

Steg 2: Design och anpassning av utbildningsinnehåll 

Utifrån behoven går vi vidare till att designa utbildningarna. Här är det viktigt att anpassa inte bara till professionella krav och utbildningsbehov, utan också utifrån företagets kultur, värderingar, vision och ledarskapsprofil. HR blir ofta en mycket viktig spelare i samarbetet. 

Akademin ger deltagarna verktyg som de kan använda direkt i sin vardag. Utbildningarna utformas så att de blir så praktiska och relevanta som möjligt. 

”Kanske finns det behov av att utbilda också interna resurser för att sedan hålla i vissa utbildningsdelar? Då kan vi också lära upp interna utbildare i bolaget”, säger Nina Jällgård. 

Tillsammans med Chefakademin definieras vilka utbildningar som ska ingå, hur många deltagare som ska delta per år, vilka grupper som ska prioriteras, etc. 

Exempel på utbildningar som kan ingå: 

  • Basprogram för alla ledare, som ”Effektiva möten” eller ”Kommunikativt ledarskap.” 
  • Specialutbildningar för nyblivna chefer, projektledare eller andra målgrupper. 
  • Workshops där deltagarna arbetar med konkreta utmaningar från sina egna team. 

Under designfasen skapas skräddarsydda moduler, kurser och träningsprogram som passar både chefers och medarbetares individuella behov och företagets övergripande mål. Det kan handla om både digitala och fysiska utbildningar. 
”Vi ser till att utbildningarna är flexibla och kan anpassas över tid. Om nya behov uppstår, så behöver ju akademin kunna utvecklas direkt utifrån det.” 

Steg 3: Identitet – akademin blir en del av organisationen 

Den egna akademin ser ut och känns som en naturlig del av verksamheten. Allt från utbildarnas introduktion och bakgrundsförståelse till namnet på akademin, visuell design, kursmaterial och kommunikation uppfattas som företagsintern, men med pedagogik och utbildningsupplägg av Chefakademins utbildningsexperter. 
 
”Det här är också ett bra tillfälle att diskutera hur akademin kan förankras internt, till exempel med ambassadörer som sprider engagemang för satsningen”, säger Nina Jällgård. 

Steg 4: Lansering och genomförande 

Chefakademin ansvarar för planering, genomförande och utvärdering av utbildningarna, medan organisationen fokuserar på intern kommunikation och stöd till deltagarna. 

Exempel på vad Chefakademin bidrar med

  • Logistik, som bokning av lokaler och konsulter. 
  • Genomförande av utbildningarna med handplockade utbildare. 
  • Insamling av feedback från deltagarna för att säkerställa att innehållet upplevs relevant. 

För att utbildningarna ska ge förväntad effekt krävs att hela organisationen är engagerad. 
”Att lyfta fram att det här är något som prioriteras av ledning och chefer är viktigt”, säger Nina Jällgård. 

Nå ut med era utbildningssatsningar 

Chefakademins innehålls- och mediaspecialister kan hjälpa till att skapa engagemang för era gemensamma utbildningssatsningar, både internt och externt exempelvis i form av artiklar, poddar, video eller webinar.
Det kan handla om att intervjua utbildningsdeltagare eller att lyfta fram konkreta resultat av utbildningarna. 
”Att visa det ni gör i akademin motiverar fler att engagera sig helhjärtat – och ger bättre resultat”, konstaterar Nina Jällgård. 

Steg 5: Utvärdering och resultat 

I samarbete med Chefakademin sätts en struktur för att löpande utvärdera och följa upp resultaten av utbildningsinsatserna inom akademin. Feedback från deltagarna har en central roll och används för att förbättra upplägget inför framtiden. 
Pulsmätningar är ett sätt att ge kontinuerlig återkoppling under utbildningarnas gång.  

”I medarbetarundersökningar går det också att följa resultat av förändrade attityder kring exempelvis ledarskap och företagskultur”, säger Nina Jällgård. 

Fördelar med en intern akademi 

Skräddarsydd för företagskulturen 
En intern akademi kan anpassas för att matcha företagets värderingar och unika behov. 

Höjer engagemanget på arbetsplatsen 
Medarbetare känner sig sedda och motiverade när deras utveckling prioriteras och integreras i det dagliga arbetet. 

Långsiktiga kostnadsbesparingar 
Efter en initial investering minskar behovet av externa utbildningar, vilket leder till lägre kostnader över tid. 

Bygger intern kompetens 
Företaget kan strategiskt och kontinuerligt utveckla sin personal och förbereda dem för nya roller och ansvar. 

Stärker ledarskapet 
Genom en långsiktig satsning på ledarskapsutveckling kommer både resultat, engagemang och medarbetarnöjdhet att stärkas.