”Vi blev miljösmarta”

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Medarbetarna vill göra rätt om det är lätt att göra det och om de ser skillnad.
Det är Marie Hagbergs fulla övertygelse och det som styr hennes arbete som miljöchef på SJ. Även om hon arbetar övergripande med miljöpolicy och styrdokument försöker hon bryta ner miljötänket till minsta möjliga beståndsdel för var och en på företaget.

»Det måste vara enkelt. Det är en utmaning att få varje medarbetare att känna att det berör just dem«, säger hon.

Hennes strategi för att få medarbetarna och även kunderna mer miljömedvetna är att förenkla, förklara och återkoppla, om och om igen.

I stället för att hitta lösningar på problem försöker hon helt enkelt ta bort de saker som skapar problemen. Vid kontorets källsortering har hon infört en vet-ej-låda för avfall som medarbetarna inte vet hur det ska sorteras. Då slipper de känna att de gör fel eller att det är för krångligt, menar hon.

Ibland kan små saker som berör en själv vara svårare att förändra än övergripande policyfrågor för hela företaget, är hennes erfarenhet. Ett exempel är att få medarbetarna att använda porslinsmuggar i stället för pappersmuggar till kaffet (som för övrigt naturligtvis är kravmärkt).

Det har varit svårare än exempelvis ett beslut om att sluta använda vissa kemikalier, som inte direkt drabbar medarbetarnas vardag på jobbet.

För att genomföra muggbytet har hon placerat ut porslinsmuggar så att de alltid finns närmare till hands än pappersmuggarna. Dessutom har hon satt upp lappar på kaffeapparaterna där hon berättar hur mycket pengar företaget spar på att medarbetarna använder porslinsmuggar i stället för engångsvarianten.

»Det tar tid att förändra folks beteende. Därför är det så viktigt att göra det enkelt, i stället för att lägga till nya krav. Kan det både bli enklare och miljövänligt på köpet är det lättare att få med alla«, säger hon.

Hon erkänner att det inte alltid varit lätt.
»Jag har fått jaga folk med blåslampa och har säkert uppfattats som tjatig ibland.«

Det har tagit tid att få in miljömedvetandet hos alla. Främst tror hon att motståndet handlat om okunskap, att man inte känt kopplingen till sig själv. Nu däremot går det som på räls säger hon och ler åt formuleringen.

»I dag är det inte jag som jagar dem utan medarbetarna som kommer till mig. Då känner jag att vi har lyckats.«

Hon berättar hur IT-chefen en dag ropade på henne. Upprört visade han fem jättelådor med telefonräkningar som varje månad budades till huvudkontoret. »Det är miljömässigt oacceptabelt«, menade han.

Mycket papper, onödiga transporter och så SJ som i sin tur var tvungen att skicka räkningarna vidare för inläsning till en enhet på annan ort. Genom att kräva e-faktura kunde de bidra till att minska både avfall och transport.

Ett par veckor tidigare hade Marie Hagberg hållit en dragning för hans grupp och detta var det bästa kvitto hon kunde få på att hennes budskap nått fram.

Utöver att förenkla arbetar hon hårt med att motivera. Hellre motivera än pekpinnar är hennes motto.
»Miljöfrågor är ofta komplexa men det behöver inte betyda att de är svåra. Framför allt får det inte vara kravfyllt. Då blir det tråkigt«, menar hon.

Hennes egen metod för att väcka intresse och engagemang är att faktiskt inte alltid tala miljö. I stället försöker hon sätta sig in i hur olika medarbetare tänker och vad som driver just dem.

Alla drivs kanske inte av att göra gott för miljön för sakens skull. Då måste hon hitta andra smarta sätt att få med dem på tåget.

Någon triggas kanske av att nå mål. Då motiverar hon utifrån det. Att det sedan råkar handla om miljö spelar mindre roll, det är målen i sig hon lyfter fram för att sporra.

Andra drivs exempelvis av ekonomi. Då argumenterar hon för hur miljömedvetenhet lönar sig i det egna lönekuvertet. Hon visar i krassa siffror hur ett miljösmart beteende såsom att exempelvis sortera kontorssopor sparar x antal kronor och på så vis bidrar till vinsten som i sin tur ger utdelning i bonus.

Information och återkoppling är A och O. Hon skriver artiklar i internettidningen och använder flitigt intranätet, där hon varje månad skriver miljötips till medarbetarna.

Det kan handla om hur mycket sopor, transporter eller energi man sparar genom att skriva ut dubbelsidigt eller använda lågenergilampor.

Själv lever hon som hon lär. Hon har drivit igenom beslut om att alla tjänstebilar ska vara miljöbilar och kör själv elmoppe. Och varje sensommar ordnar hon en kräftskiva dit bara de som åker miljövänligt får komma. 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.