»Varning för ungdomssatsningar«

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Annie Wegelius och Lars Beckung är programdirektörer på varsin tv-kanal.
Precis som många andra har de konstaterat att det är svårt att prata om ’de unga’ som en enhetlig grupp. Det försvårar jakten på en tv-succé.
»Det är svårt att välja program för unga. Vi gjorde fokusgrupper om humorprogram och insåg att det som var kul i Stockholm inte funkade i Eskilstuna. Det är väldigt olika«, sade Annie Wegelius
Lars Beckung höll med.
»Vi måste prata med en bred publik. Då får man gå på magkänsla eller underlag på om det blir en hit eller inte. Det är totalt omöjligt att veta hur det går«, sade Lars Beckung.
 
Annie Wegelius började sitt jobb på SVT med att lägga ner den omdiskuterade humorserien Ballar av stål, efter att en fejkad tv-reporter sprutat ner Fredrik Reinfeldt med en vattenpistol.
I stället togs programmet över av kanal 5.
Har vi moralpanik inför vad nästa generation vill ha, frågade Dilsa Demirbag-Sten.
»Nej, det tycker jag inte. När vi gör undersökningar bland yngre tittare så ser vi att det finns en hög moral, inte minst bland invandrare och kvinnor, som tycker att det är värre än vad 30-35-åringar tycker. Det finns cykler. Det finns en högre moralisk tanke om vad som bör visas på tv bland de unga«, sade Lars Beckung.
 
Finns det någon gräns för hur långt man kan gå när man producerar tv-program för unga?
»Gränsen är tydlig, men kan inte på förhand definieras. Vi för en sådan diskussion hela tiden. Det finns vissa grundkriterier: Vi måste ha respekt för dem som är med i våra program. Vi vill något med det vi gör. Ibland kan vi få kritik för att vi, som i ’Ung och bortskämd’, närmar oss kommersiell tv:s estetik. Men medlet helgade målet i det här fallet. Vi fick igång en debatt. Men det betyder inte att vi kan använda samma metod nästa gång«, sade  Annie Wegelius.
 
Den största utmaningen när det gäller att utveckla tv-formatet för unga är inte hur man ska satsa på unga utan varför.
»Jag var med och arrangerade en paneldebatt för tv-branschen där vi skulle prata om ungdomar. Jag tyckte att det var fräscht med att ha en panel med 18-åringar som satt i stickade mössor inomhus. Men det blir lätt ett utanpåverk. I stället borde man satsa på att ta reda på hur man får unga att jobba för oss«, sade Lars Beckung
 
Enligt Lars Beckung är det bästa sättet att skrämma bort unga från ett tv-program att säga att ’det här är ett ungdomsprogram’.
»Som ung vill man inte differentiera sig från de äldre. När man talar om en ’ungdomssatsning’ har man redan misslyckats. De unga vill inte höra de äldre tala till dem«.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.