Så tar du tag i din ”att göra”-lista

Chefs expert i effektivitet, Petra Brask, lär dig ta tag i din ”att göra”-lista för en bättre arbetsdag.

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Hur slutar jag förhala på min to-do-list?

Petra Brask: Det är bra att du samlar allt du ska göra på ett ställe, på till exempel en att-göra-lista. Placera den listan bredvid din kalender. Sen prioriterar du de tre viktigaste uppgifterna för varje vecka och bokar morgontid för dem i din kalender.

Om punkterna känns övermäktiga?

Petra Brask: Är din lista full med stora, omfattande, diffusa saker så ställ frågan: ”Vad är nästa steg?” En anledning till att vi ibland skjuter upp det som är viktigt är att det ofta är oklart vad som behöver göras, vilka delar uppgiften ska delas in i och framför allt vad som måste göras först.

Konkreta tips?

Petra Brask: Fundera över saker som ”Ska du ringa någon? Ska du göra en handlingsplan? Ska du ta upp frågan på nästa möte? Vad det än är, se till att det blir klart och tydligt för din hjärna så att den kan börja jobba på uppgiften.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.