Så ska de bli mer coachande i sitt ledarskap

Sponsrat innehåll: Chefutmaningen
Text:
Publicerad
Foto: Magnus Liam Karlsson.

Johan, dra lite till! Johan, släpp efter! Ni andra måste släppa! Johan, bra där!”

Di Luca & Di Lucas vd Jerker Norström skriker ut order till sina medarbetare som i blindo försöker sänka ett traktordäck över en trafikkon.

Dagens övning är inte ett exempel på det coachande ledarskap som han vill se mer av på företaget.

Men så är det inte heller en vanlig dag på jobbet. Det är tävling, på liv och död, näst intill. Grenen ”minröjning” ska vinnas i femkampen mellan de tre ledningsgrupperna från Arla, Di Luca & Di Luca och Bäckström Anläggning, som deltar i Chefutmaningen.

I det här fallet verkar det fungera med strikt ordergivning. Di Lucas lag, med sin effektiva ledarstil, vinner över de andra två lagen.

Efter femkampen får cheferna andas ut. De sätter sig i ring och berättar hur ledarskapet på respektive företag har förändrats sedan de började med Chefutmaningen.

Något som alla satsat mer på är det coachande ledarskapet. Cheferna försöker få medarbetarna att ta större ansvar och komma med egna lösningar.

Lättare sagt än gjort, enligt Jerker Norström.

”När en medarbetare kommer till mig med ett problem är det lätt att reptilhjärnan slår till. Jag ger snabbt ett svar. Då är situationen löst på några sekunder. Men om jag coachar och låter medarbetaren komma med en lösning tar det längre tid, men vi lyfter oss båda.”

För att bli mer coachande har alla chefer på Di Luca & Di Luca fått en ledarskapsutmaning varje vecka, exempelvis att ge mer feedback. Det har lett till att frågan inte har fallit i glömska.
Di Luca & Di Luca är ett familjeföretag och genomsyras av entreprenörsanda. När Chef besöker huvudkontoret står grundaren Fernando di Luca själv i personal­köket och lagar mat inför en kok­boksfotografering.

Arla har en annan profil. Ägarna är drygt 12 000 mjölkbönder, företaget är en internationell mejeri­koncern med ledande position i många länder, bland annat Sverige. Många av medarbetarna här har arbetat länge inom Arla och sett företaget gå från att vara marknadsledande till att utsättas för tuff konkurrens. För att inte tappa i försäljning krävs att medarbetarna tänker prestation och tävling, menar Mats Hedlund, affärsområdesansvarig för färskvaror i Arla Sverige.

”Alla på Arla ska ha egna, in­spirerande målsättningar och förstå hur de leder fram till de övergripande målen för hela företaget. Det tror jag skapar motivation. Det får man inte om man sitter på sin egen kammare, frikopplad från helheten.”

Mats Hedlund har redan sett tecken på att Chefutmaningen fungerar. I interna mätningar har cheferna fått högre betyg på sitt ledarskap. Medarbetarna tycker att cheferna utmanar dem mer, och att cheferna hjälper medarbetarna till bättre prestation. Coachningen har alltså gett resultat.

”Man vågar ifrågasätta invanda mönster, hur vi alltid har jobbat. Jag tycker att vi har mer tillit till varandra. Det leder till att man vågar tilltala varandra på ett annat sätt. Man vågar säga vad man tycker”, säger Mats Hedlund.

Bäckström Anläggning är ett snabbväxande företag i Stockholm. Vd:n Juhani Heikkilä beskriver Stockholm som ett ”Klondyke” för bolag i anläggningsbranschen. Det finns många projekt att tävla om. Utmaningen för cheferna är att hinna leda och inte bara släcka bränder.

”För tre år sedan var företaget åtta anställda och omsatte 60 miljoner. I dag är vi 60 personer och omsätter 300 miljoner”, berättar Juhani Heikkilä.

”Det svåra för oss är inte att hitta kunder, utan att hitta bra medarbe­tare och ta hand om dem på rätt sätt. Då krävs ett gott ledarskap. Och merparten av det ska inte vara ett ’peka med hela handen’-ledarskap, utan ett ledarskap som handlar om att medarbetarna tar eget ansvar”, säger han.
Bäckström Anläggning växer så snabbt att det är svårt att skapa tid för coachande ledarskap, menar han. Men samtidigt inser man att det, tillsammans med tydliga mål, är en förutsättning för att fortsätta vara framgångsrika.

”Vi har fantastiska medarbetare. De som är ute i produktion vill ha veckomål att jobba emot. Nu gäller det för oss chefer att leverera det. Om vi utnyttjar den kraften kommer vi att nå väldigt bra resultat. Målet är en halv miljard i omsättning år 2017 och att jag inte ska behövas. Det här ska bli ett självspelande piano”, säger Juhani Heikkilä.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.