Min medarbetare motarbetar mig

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Det första en chef måste komma ihåg är att det i en ledarroll är omöjligt att vara älskad av alla. Medarbetare blir motarbetare av en mängd olika orsaker. Vill t ex hävda sig mot auktoriteter, vill ha uppmärksamhet, vill inte försvinna i mängden, är olyckliga hemma, känner sig inte uppskattade, är förbigångna, osäkra inför hur en ny chef ska se på dem. Orsakerna kan vara många.

Så den första frågan som du måste ställa dig och besvara är: Hur stort är det här problemet för arbetsgemenskapen och för effektiviteten på arbetet? Om du kommer fram till att det mer är ditt behov av att vara omtyckt som chef det handlar om så kanske du ska ställa in dig på att leva med problemet och inte lägga så mycket energi på att fundera på hur du ska rätta till det hela. Enligt min erfarenhet lägger många chefer alltför mycket tid på att hantera gnällspikar i stället för att koncentrera sig på de medarbetare som är glada och entusiastiska.

Kommer du fram till att din medarbetares beteende inverkar menligt på teamkänsla och effektivitet i arbetslaget så ska du fortsätta på den inkörda banan: Tala med henne i enrum. Var specifik. Tala om vad du känner när hon gör vissa uttalanden t ex på ett möte. Hänvisa till det du upplevt och tala om hur du reagerar på detta beteende. Det kan ju hända att allt bottnar i det jag nämnde inledningsvis: någon som känner sig förbigången och behöver bli mera lyssnad på.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.