Konsekvensanalys: 5 steg
Alla beslutsberedande material bör innehålla ett första utkast till en konsekvensanalys. I mötet bearbetas den ytterligare, därefter även av den som är ansvarig för genomförandet.
Analysen kan även användas för att kvalitetssäkra ad hoc beslut i mötet. Samtliga konsekvensanalyser bifogas mötesprotokollet.
En konsekvensanalys bör innehålla följande:
1. Tydlig beskrivning av det tagna/föreslagna beslutet och vem som äger genomförandet av det.
2. Beskrivning av de generella effekter/konsekvenser som beslutet har på det mötesforum där det är taget.
3. Beskrivning av de specifika effekter/konsekvenser som beslutet har på enskilda deltagare i mötet, inklusive den som äger genomförandet av det.
4. Konsekvenser ska brytas ned:
a, per medlem.
b, definieras i tid.
c, ange förväntat resultat.
d, i vilka styrande verktyg/dokument som konsekvenser ska skriva in och när, till exempel medarbetarplan.
- Beskrivning av de viktigaste effekterna/konsekvenserna som beslutet har på ovanstående deltagares enheter i termer av specifika medarbetare, aktiviteter, projekt etcetera, och hur dessa konsekvenser kommer att hanteras.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.