Kan du skita i Facebook?

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

Privatlivets tidevarv är över, sa Facebooks grundare Mark Zuckerberg i en intervju i slutet av förra året. Facebook och andra sociala medier är bara ett sätt att möta denna verklighet, var hans budskap.

Mark Zuckerbergs kritiker hävdar däremot att det är tvärtom, att det är han som har påskyndat utvecklingen mot en transparent tillvaro. Innan Facebook fanns var vi inte alls lika benägna att glatt dela med oss av det som anses vara privat. Nu lever vi våra liv online.

Så vem var först? Hönan eller ägget? Den sociala transparensen eller Facebook?
Vem bryr sig?

Du kan säga vad du vill om Facebook, men du lär få svårt att prata dig förbi det faktum att det i dag finns nästan 400 miljoner människor som använder sig av detta verktyg.
De sociala medierna har under de senaste åren blivit den populäraste aktiviteten på internet.

Ja, till och med mer populär än porr, internets stora kassako.
Så samtidigt som vi uppehåller oss vid frågan om Facebook är bra eller dåligt – ja, medan du läser den här texten – tillkommer nya användare.
Att nästan alla finns på Facebook är något vi måste förhålla oss till, något vi måste acceptera. Men ska du finnas där?

»Skit i de sociala medierna«, sa journalisten Alex Schulman när han gästade Kompetensgalan i Stockholm i mitten av mars. Det finns en överdriven respekt för kraften i Facebook och Twitter, var hans budskap.
»Alla vill så gärna visa att de är där, fastän de inget förstår«, sa han.

Och ja, det finns ju väldigt lite poäng – ingen alls, faktiskt – med att blotta sig på de sociala medierna bara för att visa att man hänger med.
Man kan gå steget längre än Alex Schulman och säga »skit i allt som du inte känner för helhjärtat«, för det som vi inte lägger ner vår själ i blir sällan bra.
Och ungefär så tycker även Erik Qualman i sin bok Socialnomics.

Vi ska inte nöja oss med att försöka förstå de sociala medierna, vi ska omfamna dem, menar han.
Och så radar han upp en massa argument för varför sociala medier hör till framtidens företagande.
Några av dem kan räknas till »de gamla vanliga«: morgondagens medarbetare ser sig som en del i en global gemenskap, de är bra på att balansera mellan arbete och fritid, och på att prioritera och att ha många bollar i luften samtidigt.

Desto mer intressant blir det när Erik Qualman hävdar att sociala medier gör både dig och dina medarbetare mer effektiva.
Särskilt intressant blir det när det ställs mot den undersökning som gjordes i samband med Kompetensgalan, där en stor andel av de tillfrågade cheferna menar att den största farhågan med användning av sociala medier på arbetstid är – produktivitetsförlust!

Så blir vi långsammare eller snabbare av sociala medier? Ska vi vara för eller mot?
Tja, om du ser de sociala medierna som ett skyltfönster för människors privatliv så är det möjligt att du ska lyda Alex Schulmans råd och strunta i dem.
Om du däremot försöker föreställa dig sociala medier som en kommunikationens motsvarighet till den schweiziska armékniven så blir det annorlunda.

Erik Qualman räknar sig naturligtvis till de senare.
»Om inte sociala medier är en del av din affärsstrategi befinner du dig på efterkälken«, skriver han.

Och ja, borde inte rimligtvis de sociala medierna göra verktygslådan större? Du kan finna information på nolltid, du kan kontakta vem du vill och koppla samman projektgrupper över hela världen. Enkla statusuppdateringar gör det möjligt för dig att få en känsla av hur vardagen ser ut för någon som sitter ett halvt jordklot bort.

Genom att använda dig av sociala medier när du rekryterar hittar du rätt person och kompetens till rätt plats. Den som anställs får redan från början god inblick i arbetsplatsen, vilket förhoppningsvis leder till att hon eller han väljer att stannar kvar längre.

Vad är egentligen problemet? Och, som Mark Zuckerberg var inne på, har vi egentligen något alternativ? Kan vi bromsa utvecklingen?

Att lära sig behärska de sociala medierna är ungefär som att ställa sig där informationsfloden strömmar som allra kraftigast och lära känna dess styrka.
Orkar du stå kvar där kommer du lära dig att lyssna på omvärldens omedelbara feedback och att använda den för att utveckla din verksamhet.

Om du däremot bara väljer att gå med för att visa upp dig är risken stor att du spolas bort.
Vad väljer du?

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.