Involverar du rätt?

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Delaktighetsvägen är ofta gropig och risken finns att du kör fast. Det första du måste komma ihåg är att delaktighet inte är detsamma som stormötesdemokrati. Alla behöver inte vara överens. Det är ledningen eller du som chef som fattar besluten.

Du blandar ihop information och delaktighet.

Exempel: Du berättar för medarbetarna vilka förändringar som beslutats. Sedan ber du dem om synpunkter.
Risk: Medarbetarna uppfattar dig som osäker.
Gör i stället: När beslutet väl är fattat är det din uppgift att informera medarbetarna och motivera varför förändringarna ska ske.

Du involverar medarbetarna trots att beslutet i praktiken redan är fattat.

Exempel: Du ber medarbetarna om förslag och involverar dem i diskussioner om vilka förändringar som behövs trots att du redan bestämt dig för vad som ska göras.
Risk: Om medarbetarna har förslag som går på tvärs mot dina känner de sig överkörda och tappar förtroendet för dig. Nästa gång du försöker involvera dem vill de inte engagera sig.
Gör i stället: Om du vet vad du vill och kan motivera ditt beslut, stå fast vid det. Allt annat är slöseri med tid.


Du gör medarbetarna delaktiga i fel frågor.

Exempel: Företaget ska köpa in nya kontorsmöbler och du ber medarbetarna om förslag.
Risk: Budgeten är begränsad, du kan inte gå medarbetarna till mötes.
Gör i stället: Möbelköpet kan ske genom vanlig upphandling, det är du som har budgetansvaret. Delaktighet är mest effektivt i sammanhang där det finns problem som berör många medarbetare och där det finns flera olika lösningar.

 

Du fastnar i tyckarträsket.

Exempel: Företaget har pengar kvar i budgeten för personalvård och du frågar vad medarbetarna vill göra för dem.
Risk: Du får 100 åsikter om hur pengarna ska användas och vet varken ut eller in.
Gör i stället: Bestäm ett mål för aktiviteten, till exempel att ni ska få ny kunskap. Be sedan om förslag men gör klart att det är du som bestämmer i slutändan.
Var beredd att lyssna och respektera medarbetarnas synpunkter och idéer. Avfärda inte något som fel eller dåligt, men var tydlig med att alla har ansvar för sina idéer och förslag. Det är du eller ledningen som fattar beslutet och det måste kunna motiveras på ett trovärdigt sätt.

 

 

Du skjuter obehagliga beslut nedåt i organisationen.

Exempel: Företaget behöver nya, större lokaler och du ber medarbetarna välja mellan olika alternativ.
Risk: Du måste hantera missnöjet från dem som inte fått igenom sina önskemål.
Gör i stället: Valet av lokaler är ledningens ansvar där kostnad, nuvarande och kommande behov, arbetsmiljö, tillgänglighet och andra faktorer ska vägas in.

OBS!

Om du, trots att du undvikit alla gropar längs vägen, tycker att personalen har svårt att engagera sig så tänk på att det inte är självklart att alla ska vara delaktiga. Ett sätt att använda delaktighet på ett effektivt sätt är att bjuda in medarbetare att delta frivilligt. En del vill inte, de tycker inte frågan är viktig utan vill lägga sin kraft på annat. Gör klart för dem som inte antar erbjudandet att de överlåtit ansvaret på sina kolleger. De kan inte kliva in i processen senare och ha synpunkter.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.