IdÈgrunden
Detta påpekande bottnar i erfarenheter från
situationer där organisering utgjort målet snarare än medlet. En organisation
bildas ju eller ombildas för att verksamhetens syften ska främjas. Denna truism
åsidosätts oftare än vad man rimligen skulle kunna föreställa sig.
Det finns situationer där det närmast liggande syftet med en omorganisation
är att skapa förändring, flytta på människor etc. Dessa syftens legitimitet är inte
självklar, och även om sådana sekundära syften föreligger är ändå det primära
syftet att på någon sikt främja verksamhetens framgång i enlighet med verksam-
hetsidéer, målbild etc.
Affärsidéns definitionselement är:
• Behov och efterfrågan
• Kunder och distributörer
• Utbud av varor och tjänster
• Kärnkompetens
• Konkurrensfördel
Affärsidén kan mycket väl betecknas som verksamhetsidé i ickekommersiell
miljö. Den betecknar organisationens uppdrag och existensgrund. Ett väl
genomfört arbete med affärsidén som utgångspunkt medför ofta att ledningen
går bakom kundefterfrågan till behoven och skapar en djupare förståelse för
marknadsdimensionen, dvs. efterfrågan och möjlig innovation. På samma sätt
är en kvalificerad diskussion om kundbegreppet ofta önskvärd och nödvändig.
I allt fler fall är det inte slutanvändaren som fattar beslut om efterfrågan utan
något mellanled. Skiljaktigheter i behoven hos mellanled och slutkunder är inte
sällan en betydelsefull faktor i strategiarbetet.
Visionsbegreppet har fått ett blandat mottagande. I vissa miljöer ses det som
en nödvändig ingrediens i den ideologiska basen. I andra sammanhang föredrar
man att tala om målbild eller ambitionsnivå.
Visionsbegreppet har ibland lockat till orealistisk verklighetsflykt och det vim-
lar av kraschade visioner. Rätt använt och med solid förankring i verkligheten är
det ett utmärkt hjälpmedel för att skapa energi och riktning. Inom ramen för en
affärsidé ger visionen förhöjd kraft som samlar, ger riktning och motivation.
Liksom många andra begrepp inom management används strategibegreppet
för all möjlig tankeverksamhet som föregår handling. Min definition är:
”Ett mönster av beslut och handlingar i nutid för att säkra
framtida framgång – och tillvarata möjligheter.”
Modernt synsätt på strategi behandlar detta som en lär- och innovationsprocess
för en ledningsgrupp. Denna process kräver inspirationselement, erfarenheter,
facilitering samt ifrågasättare. Enligt vår uppfattning ska konsulter användas
till detta och inte för att skapa själva strategin – något som lett till en rad
misslyckanden. Nedanstående steg brukar användas för att skapa ett lärande
strategiarbete.
Vi talar om en rullande strategisk agenda. Strategi är sålunda inte en enda sak
utan en prioriterad kortlista på några för verksamhetens utveckling centrala
punkter. För att stimulera det kreativa tänkandet i samband med strategiarbete
har vi utvecklat ett sextiotal strategiska typsituationer. Läs gärna mer om detta
under rubriken Strategi.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.