Dumt försöka vara perfekt

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Har du försökt agera självsäker trots att du känt dig orolig? Eller gett en vit lögn för att du inte förstod balansräkningen?

I så fall tror du på myten att en ledare måste vara perfekt, felfri och en expert på alla områden.

Det är en tilltalande myt som stärks ytterligare genom floden av ledarskapsböcker. Men i dagens komplexa värld är det omöjligt att leva upp till den myten. Ledare som försöker vara perfekta riskerar att bränna ut sig själva, vilket är farligt för hela organisationen.

Deborah Ancona, chef för amerikanska universitetet MIT:s ledarskapscenter, föreslår i tidningen Harvard Business Review ett bättre sätt att leda: acceptera att du är en människa med svagheter och styrkor.

Hon listar den kompetens en organisation verkligen behöver:

  • Förmåga att analysera. Ni behöver medarbetare som kan tolka utvecklingen inom ert affärsområde.
  • Förmåga att skapa relationer. Personer som kan bygga varaktiga relationer.
  • Förmåga att skapa visioner. Personer som kan kommunicera en tilltalande bild av framtiden.
  • Förmåga att vara innovativ. Personer som kan förnya, både verksamheten och produkterna/tjänsterna.

Så här märker du om du är dålig på:

1. Analysförmåga
Du tycker nästan alltid att du har rätt.
Du överraskas ofta av förändringar inom din bransch.
Du tycker illa om förändringar.

2. Bygga relationer
Du skyller på andra när projekt misslyckas.
Du blir ständigt besviken på andra och tycker inte att du kan lita på någon.
Du har ofta frustrerande och irriterande samtal med andra.

3. Skapa visioner
Du undrar ofta, ”varför gör vi det här?”
Kan inte komma ihåg när du senast kände dig upprymd eller förväntansfull på jobbet.
Känner att du saknar en mening med det du gör.

4. Innovativ

Du har svårt att koppla samman verksamhetens vision med vad du gör idag.
Du tycker ofta att verksamheten återgår till gamla vanliga rutiner.

Känner du igen att du har svårt med några av de ovanstående egenskaperna? Det är helt okej, du behöver inte kunna allt.

Försök i stället omge dig med, eller rekrytera personer, som har de egenskaper du saknar.

På det sättet kan andra medarbetare i verksamheten ytterligare bygga sina styrkor och komplettera dem med dina styrkor.

Källa: Harvard Business Review

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.