Därför är kvinnor tystare än män på jobbet

Missa inte Sheryl Sandbergs nya essä om varför män generellt talar mer än kvinnor på jobbet – och vilka konsekvenser det ger.

Okategoriserade
Text: Calle Fleur
Publicerad
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg är en av världens mest kända kvinnliga chefer. Hon har väckt debatt med sitt feministiska ledarskapsmanifest "Lean in", som nyligen kom ut på svenska.

I ett uppmärksammat inlägg på New York Times hemsida skriver forskaren Adam Grant och Sheryl Sandberg, chef på Facebook och författare till den moderna management-klassikern ”Lean in”, om flera forskningsstudier som konstaterar att män generellt talar mer än kvinnor på jobbet – och vilka konsekvenser det ger.

Författarna refererar bland annat till en studie från Yale, som visar att manliga chefer som pratar mer än genomsnittet får högre snittal i medarbetarundersökningar och liknande, medan kvinnliga chefer som talar mer än genomsnittet bestraffas med sämre utvärderingar.

”Kvinnor som oroar sig för att de blir impopulära för att de pratar ‘för mycket’ är inte paranoida; de har ofta rätt”, skriver Adam Grant och Sheryl Sandberg i artikeln, innan de konstaterar att företag och organisationer måste hitta nya vägar för att lyfta fram kvinnor internt.

Fler kvinnliga chefer är den uppenbara lösningen på problemet. Men det finns mycket att göra även på kort sikt. Framförallt, konstaterar Grant och Sandberg, bör organisationerna fokusera på metoder som fokuserar mindre på talaren och mer på idén. Innovationstävlingar, i vilka medarbetare lämnar in anonyma förbättringsförslag, lyfts fram som ett exempel.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.