»Chefer – ni kastar bort era pengar«

Verksamhetsutveckling
Text: Redaktionen
Publicerad

»År 2007 investerade svenska företag över 1,4 miljarder kronor i träning och utveckling av chefer. Man skulle kunna tro att effekten av så stora investeringar utvärderas och mäts. Att man följer upp om kursen nått
sitt mål: Blev chefen en bättre chef på det område som skulle utvecklas, tränas eller utbildas?

I nio fall av tio mäts ledarskapsutbildningar på ett enda sätt: Man gör bara en utvärdering av kursen, inte dess resultat. Det är ett problem. Det finns nämligen inget bevisat samband mellan en nöjd och glad kursdeltagare och att denne praktiserar det han eller hon har lärt sig.

Du som chef kan delta i en utbildning och vara fantastiskt nöjd med ditt deltagande, tycka att du har lärt dig mycket, haft en duktig instruktör och blivit introducerad till nya metoder och verktyg och gradera allt som 10 på en skala från 1 till 10. Alla är nöjda; du som deltagare, din närmaste chef, hr och framför allt leverantören som kan hävda sin egen förträfflighet.
Men det betyder inte att din utbildning har lett till en enda tydlig, positiv och märkbar förändring eller förbättring av hur du utför ditt chefsjobb.

Så vad gör vi för fel? Alla forskningsresultat visar samma sak: utveckling som ger bestående resultat tar minst sex månader att lära in och träna in. De flesta chefsutbildningar är tyvärr mycket kortare än så. Dessutom är kunder och uppköpare av chefsutbildningar inte tillräckligt krävande. De frågar inte sina leverantörer om och i så fall hur de mäter effekten av utbildningen och kräver inte att de visar upp konkreta resultat från tidigare uppdrag. Något som är standard vid upphandling av andra varor och tjänster.

Problemet är att få leverantörer har en utvecklad metodik för att mäta effekten av sin utbildning. Varför skaffa sig en mätmetodik när kunderna inte kräver det?
Man kan tycka att det är lite konstigt att ingen vill mäta effekten av ledarskapsutbildningar. Det borde ju ligga i allas intresse. Men jag tror svaret är enkelt: vi är fega!
Om vi mäter kommer det att synas om vi har nått de uppsatta målen eller inte och om kursen verkligen gett resultat. Och det är inte alltid lika angenämt. När vi får resultatet i svart på vitt riskerar vi att få veta att den tid och de pengar som vi har investerat ibland inte alls gav några bestående resultat.

Men då glömmer vi vilken otrolig tillfredsställelse det är för en chef att kunna visa att man utvecklats och nått bättre resultat.
Nästa gång du ska köpa en ledarskapsutbildning eller själv gå ett program: Fråga potentiella leverantörer om de kan mäta och be dem redovisa konkreta resultat de har uppnått tillsammans med andra kunder. När ni valt program; sätt mätbara mål, nedbrutna i ett antal delmål som ni mäter både före och efter avslutad utbildning. Resultaten ska också redovisas både på individ-, grupp- och företagsnivå.

Låter det jobbigt och tidskrävande? Javisst, det är det.
Belöningen blir väl investerad tid och pengar och en individuell tillfredsställelse utöver det vanliga då du vet vad du har gjort och hur du utvecklats. Och det var väl därför du anmälde dig till den där ledarkursen till att börja med, eller hur?«

 

Kastar vi bort pengar på tveksamma kurser? Kommentera nedan!

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.