”Utbildningen ger både oss och vår affärsidé en kvalitetsstämpel”
Tryggade med ny kunskap kunde Melodi Askelöf och Camilla Stoor ta klivet – rakt ut i en ny tillvaro som entreprenörer.
”Internationella riskkapitalister ser vår Executive MBA som en kvalitetsstämpel”, konstaterar de.
Annonssamarbete: Stockholms universitet
Ibland tar man beslut som vänder på allt. Man vet bara inte om det från början. Varken Melodi Askelöf eller Camilla Stoor hade kunnat drömma om att en Executive MBA skulle leda dem både till medverkan i Draknästet på tv och början på en fantastisk resa – med en gemensam startup som fångar intresset hos internationella riskkapitalister.
När de båda som erfarna chefer ansökte till MBA-programmet på Stockholms universitet för tre år sedan så var det för att nå nästa nivå av ledaransvar, och siktet var inställt mot styrelser.
”Jag var redo för mer exekutiva roller och ville ta nästa steg. Det var som att jag hade nått ett glastak och jag ville bredda, fördjupa och kvalitetssäkra min kunskap”, förklarar Camilla Stoor.
”När du jobbat många år i olika branscher så kan du affärssidan. Nu ville jag åt de teoretiska modellerna och den senaste forskningen – musklerna som krävs för att driva bolag, gå in i styrelser och se längre framåt strategiskt”, beskriver Melodi Askelöf.
Om Melodi och Camilla
Camilla Stoor har haft ledande befattningar under nära 25 år inom supply chain management i olika branscher inom tillverkande företag. Hon är medgrundare till Satocci och med i bolagets advisory board.
Melodi Askelöf har haft ledande positioner under nära 15 år inom finans, compliance och förändringsledning i internationella bolag inom telecom och tech. Hon är medgrundare och idag vd på Satocci.
De lärde känna varandra som kurskamrater under två intensiva år med MBA-programmet. Båda bor i Uppsala, har småbarn och samma födelsedag.
”Vi såg att vi båda är entreprenörsjälar som alltid vill leverera på topp, både i skolan och arbetet. Vi brinner också båda två för hållbarhet, att effektivisera processer och utveckla företag”, säger Melodi Askelöf.
”Vi är målmedvetna bägge två och det var fantastiskt roligt att möta en likasinnad”, fortsätter Camilla Stoor.
”Att vi båda har nära till skratt och har roligt ihop och är väldigt prestigelösa underlättar när vi ibland var tvungna att sitta och skriva tenta till klockan två på natten, och sedan upp igen sex på morgonen. Vi kan skratta åt sånt”, säger Melodi Askelöf.
De hittade en gemensam studierutin där de sågs klockan åtta på ett café varje lördags- och söndagsmorgon och studerade målmedvetet tillsammans, fram till lunch. Vecka efter vecka.
Varje moment under utbildningen kopplas direkt till den verksamhet där deltagarna är verksamma som chefer. Utbildningen som ges på deltid gör det möjligt att kombinera studier och jobb.
”Alla 16 rapporter jag skrev under utbildningen handlade om företaget där jag jobbade och gav nya insikter och fantastisk payback direkt”, säger Camilla Stoor.
Melodi Askelöfs examensarbete om ”Hur Responsible Banking skapar kundvärde” blev starten på det som skulle bli det gemensamma bolaget, Satocci. Där erbjuds nästa generations hållbara betallösningar och finansiell rådgivning för kunder som vill konsumera hållbart.
”Vi skulle ta fram en affärsidé att tävla med i Stockholm Universitets Business Model Cup 2020. Camilla nämnde min uppsats och sa: Vi har ju redan en affärsidé!”
Tävlingen visade att idén höll. Nästa steg ledde hela vägen in i Draknästet – tv-programmet där riskkapitalister synar entreprenörer och deras idéer.
”Vi var sjukt nervösa. Benen skakade som asplöv. Men vi hittade trygghet i det vi hade fått med oss från Executive MBA-programmet och körde vår grej. Annars hade jag aldrig vågat söka dit och stå där”, konstaterar Melodi Askelöf.
Med värdefull feedback från ”drakarna” i bakfickan följde fler av startupvärldens viktiga milstolpar, som avtal med viktiga partners och att de antogs till Google for Startups och Antler Program och bjöds in att medverka i Wall Street Journals Sustainable Business Forum.
”Jag är en person som vill ha en bekräftelse på mitt kunnande, innan jag kastar mig ut. Efter mina MBA-studier har jag fått ett kvitto som inte går att negligera”, säger Camilla Stoor och fortsätter:
”Utomlands är det en utbildning med en helt annan status. I Sverige är det mer: ”grattis, vad roligt” när man har tagit en Executive MBA. Internationellt är det mer av: ”Wow!”
”Riskkapitalister som vi möter från Europa, Asien och USA ser det verkligen som en kvalitetsstämpel. De vet att vi kan driva företag och att vi pallar vad som förväntas och att de får return on investment”, säger Melodi Askelöf.
Att Stockholms universitet är en av få skolor som har en AMBA-ackrediterad Executive MBA har gett extra tyngd.
Båda beskriver det också som att utbildningen har stärkt tron på den egna affärsidén.
”Vi vet att den är bra. Den är baserad på teorier och modeller vi fått med oss från utbildningen, som Business Model Canvas, PESTLE och Blue Ocean Strategy. Vi har forskning bakom.”
Efter vår intervju ska Melodi Askelöf och teamet koppla upp sig för att pitcha för fem olika venture capital-bolag i Amsterdam.
Innan vi avslutar, vad skulle ni vilja ge för råd till andra som funderar på att gå en Executive MBA?
”Våga ta steget. Tillsammans med oerhört kunniga och engagerade lärare och forskare får du möjlighet att bredda dina kunskaper och bygga muskler i flera dimensioner. Du utvecklar dig själv som ledare och lär dig bygga ett team och bolag där hållbarhet är en naturlig del av affärsstrategin.”
”Dessutom får du vara del av ett fantastiskt nätverk och ta del av kloka idéer och reflektioner från de andra erfarna cheferna på utbildningen. Har du någon gång funderat: vad kan jag göra för att nå min fulla potential och utveckla mig själv som ledare? Då tycker jag att du ska satsa på det här”, säger Melodi Askelöf.
Camilla Stoor håller med och lägger till:
”Jag har inte ångrat det en sekund. Jag har nått en helt annan dimension i mitt kunnande med en mycket större verktygslåda än tidigare. Jag vill också tacka min dåvarande chef och företag som möjliggjorde den här resan. Utan deras support hade det inte varit möjligt.”
Text: Malin Kaldo
Frågor eller funderingar?
Kontakta Tina Lindeberg, Stockholm Business School Executive Education, Stockholms universitet: executive@sbs.su.se