"Det viktigaste är att medarbetarna ser hur lärandet ger positiv påverkan på hur de jobbar", säger Petter Frisk på Telenor. Foto: Ola Torkelsson

Så löste Telenor koden till effektivt lärande

Att skapa engagemang som får medarbetare att växa är en chefsdröm. För Telenor stavas nyckeln blended learning.
”Det ger oss verkligen det bästa av båda världar. Det vi kan lära oss digitalt lär vi oss digitalt. När vi träffas fysiskt kan vi utnyttja tiden effektivt och ta med oss praktiska övningar att träna på i rätt miljö”, säger Petter Frisk, Learning Manager & Developer.

År 2018 stod Telenors försäljningskanaler med cirka 1 500 personer, inför ett vägval. Det fanns en stor önskan bland medarbetarna att utvecklas och efterfrågan på utbildningar var långt större än vad som var möjligt att erbjuda. Blended learning var lösningen.
”Vi behövde göra en förändring från enbart fysiska utbildningar och tog beslutet att satsa på utvecklingen av digitalt lärande i en ny plattform som skulle ge alla medarbetare samma möjlighet att växa och utvecklas. Chefer inom försäljningskanalerna behövde verktyg att kunna skapa en kultur och miljö där lärande stod i fokus”, säger Petter Frisk, Learning Manager & Developer på Telenor, som dagligen arbetar med frågor som rör medarbetar- och ledarskapsutveckling.

Skräddarsytt

Valet av samarbetspartner föll på den svenska engagemangs- och kompetensplattformen GRADE.
”Vi var ute efter en partner att bolla idéer med och en lösning där det fanns möjlighet att hitta skräddasydda lösningar utifrån Telenors behov. Grades plattform fick namnet Växa hos oss och samarbetet har verkligen fungerat fullt ut”, berättar Petter Frisk.

Henning Karlsson på Grade förklarar hur kompetens, engagemang och lärande kan knytas ihop. Foto: Ola Torkelsson

Läs också: Så kommer du i mål med medarbetarutveckling

Med sin utbildningsakademi vill Telenor bygga framtidens lärande med digitalt, fysiskt och verklighetsbaserat lärande som utgångspunkt.
”Varje nivå i plattformen avslutas med ett fysiskt Training Camp för att redovisa, diskutera och dela med sig av lärdomar och erfarenheter till varandra. På så sätt kan vi dra nytta av det bästa från den digitala och fysiska utbildningsdelen som bygger grunden för det mest betydande – att sedan praktisera och utforska sina nya kunskaper på jobbet”, säger Peter Frisk.
”Idag kan vi se att vi är på rätt väg, även om resan bara har börjat. Det absolut viktigaste för oss är att medarbetarna fortsätter se hur lärandet har en direkt positiv påverkan på hur de jobbar. Det gäller såväl igår, idag och imorgon”, säger Petter Frisk.

Ger lust att lära

Alla utbildningar i läranderesan är helt frivilliga att gå, utom Telenors onboarding eftersom bolaget vill säkerställa att alla som börjar hos dem får samma förutsättningar.
”Vårt mål är att utbildningarna ska vara så pass interaktiva och bra att man självmant ska vilja gå dem. Idag ser vi att 80 procent redan går utbildningarna på eget initiativ, att 33 procent genomför minst en utbildning i veckan och genomsnittsbetyget med alla variabler ligger på 4,6 av 5. Resultatet är verkligen en hållbar lärandekultur, som ledde till en finalistplats i Swedish Learning Awards 2020/2021”, säger Petter Frisk.

Den utbildningsplattform som Grade har tagit fram för Telenor bygger bland annat på olika specialiseringsspår och nivåer, ”gamification” med brons, silver och guld.
”Detta för att skapa en pull-effekt, istället för en push-effekt. Vi tror på att lärandet ger mest när intresset kommer inifrån.”

Visar styrkor och svagheter

Medarbetare startar på en grundnivå för att sedan bygga sin egen kompetensprofil, likt ett spindelnät. Kompetensprofilen växer i takt med medarbetarnas utveckling.
”Det gör att man på ett pedagogiskt sätt kan se vilka styrkor och svagheter man har och vad man är intresserad av”, säger Petter Frisk.

Utbildningarna ger chefer på Telenor möjlighet att se varje medarbetares individuella kompetensprofil för varje genomförd utbildning, en form av kompetensinventering.
”Ledare kan snabbt få en överblick av medarbetarens utveckling – information som bland annat kan användas i interna rekryteringsprocesser. Det sparar pengar och tid och gör oss till en attraktiv arbetsgivare som satsar på våra anställdas vidareutveckling”, säger Petter Frisk.

Ger stöd till chefer

För att fortsätta arbeta effektivt med lärande och utveckling på Telenor skapas ständigt nya lösningar, där mailnotiser är en viktig del.
”Vi har utvecklat funktioner där ledaren får notiser på mejl när en medarbetare avslutat en utbildning. På så sätt kan chefen följa sina medarbetares utvecklingsresor i form av utbildningshistorik, kompetensprofil och certifikat även på distans. Det är en av flera viktiga och automatiserade lösningar som hjälper chefer att ständigt kunna vara nära, sätta nya mål i individuella samtal och enkelt jobba med förvaltning och uppföljning”, förklarar Petter Frisk.

3 omedelbara vinster för cheferna

Kompetensinventering
Det går att se varje medarbetares individuella kompetensprofil och utveckling. Underlaget ger viktiga indikationer vid exempelvis internrekrytering.

Motiverade medarbetare
Digital utbildning gör det lätt att sätta upp tydliga mål kopplade till varje medarbetares läranderesa och kompetensprofil. Utvecklingen blir tydlig och frågor som ”vad är nästa steg?” och ”hur kan jag bli mitt bästa jag?” aktualiseras. Många blir motiverade och är förberedda när chansen till nästa steg dyker upp.

Sparad tid
Genom att synkronisera utbildningsportalen med användardata som redan finns i andra HR-system är det möjligt att automatiskt tilldela roller, utbildningar och karriärvägar till medarbetare. Chefer som låter digitala verktyg hjälpa till när det gäller ”hård” data, och vågar släppa taget om sådant som enkelt kan automatiseras, får tid över att fokusera på medarbetare mer helhjärtat.

Text: Sanna Bergling

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Grade.

Grade AB är ett mjukvarubolag med kontor i Stockholm och Lund.
GRADE-plattformen används av hundratals företag och organisationer inom privat och offentlig sektor.
Den unika kombinationen av ett pulsmätningsverktyg, en kraftfull lärplattform (LMS) och ett flexibelt Talent Management System skapar ett kretslopp av engagemang, lärande och kompetens.

Läs mer om GRADE

Henning Karlsson på Grade förklarar hur kompetens, engagemang och lärande kan knytas ihop. Foto: Ola Torkelsson
Annonssamarbete: Grade

Så kommer du i mål med medarbetarutveckling

Medarbetare som inte utvecklas i sitt arbete söker sig vidare, eller tappar engagemanget. Hur kan du som chef undvika det? Henning Karlsson på Grade ger sina bästa tips om medarbetarutveckling.
Porträttfoto av Anders Berge som står på en byggarbetsplats.
Verksamhetsutveckling

Byggkoncernen som storsatsar på lärande

500 medarbetare i ledarskapsutbildning varje år, och en katalog på 630 olika utvecklingsaktiviteter. Byggkoncernen Peab satsar stort på kompetensutveckling.
Siri Wikander
Ledarskap

Siri Wikander: "5 steg mot en lärande organisation"

Coronapandemin satte strålkastarljuset på det vi egentligen vetat länge; för att våra organisationer ska klara av dagens och framtidens utmaningar behöver vi skapa förutsättningar för ständigt lärande och utveckling Siri Wikander tar dig dit i fem konkreta steg. 
4_risker_1800
Ledarskap

4 risker med chefers brist på kompetens­utveckling

Kompetenta ledare ger friska och motiverade medarbetare. Dessutom leder bra chefer till hög lönsamhet. Trots detta är det svårt för chefer att få tid och budget för upskill. De som inte kompetensutvecklas riskerar istället att hamna på efterkälken och dra hela företaget med sig.

Petter Stordalen blir intervjuad av Cissi Elwin på Chefdagen.
Ledarskap

Petter Stordalen i exklusiv intervju: "Det har varit min värsta kris"

”Pandemin har varit mitt livs värsta kris”. På Chefdagen berättade Petter Stordalen, hotellmagnat och grundare av Nordic Choice Hotels, i en exklusiv intervju om hur ont i magen han har haft av oro för sina medarbetare. Men att kultur och tillit har varit det viktigaste även under krisen. Nu skriver han bok om vad han lärt sig. 

Bild på de de elva toppcheferna i artikeln.
Ledarskap

Toppchefernas bästa förändringstips

Så mycket förändringsledning på en och samma dag. På Chefdagen 2021 stod många av Sveriges främsta chefer på scen. Efter den turbulenta tid som vi genomgått har de vässat sina förmågor kring att leda i förändring. Här är deras bästa tips.

En illustration i olika toner av orange av en man som skriker åt en person han håller i sin hand.
Ledarskap

Larmrapport: Så många chefer är destruktiva

Är ditt ledarskap destruktivt? Risken är stor att dina medarbetare tycker det. Över en tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar anser sig ha en destruktiv chef, visar ny forskning.
”Uppseendeväckande”, säger ledarskapsforskaren Robert Lundmark.

En militär operation med soldater och helikoptrar i luften i skymningen.
Ledarskap

Ledarskapsmissarna i Afghanistan-konflikten

Talibanerna tar över i Afghanistan, trots västmakternas jätteinsats som krävt tusentals soldaters liv och kostat hundratals miljarder kronor. Hur kunde det ske? Här är den del av förklaringen som handlar om ledarskapsmissarna.

En grupp människor håller händerna på varandra.
Ledarskap

Chefsegenskaperna som försämrats mest under pandemin

Flera viktiga chefsegenskaper upplevs ha försämrats under pandemin, visar en ny Sifo-undersökning från företaget Talentsoft. Den visar också att några chefsegenskaper har blivit viktigare under pandemin än vad de var förut.

En kvinna håller en flyttlåda med en krukväxt i.
Ledarskap

”Allt jag gjorde var fel”

Att få växa, utvecklas och utmanas är viktigt för alla – även för chefer. Så vad händer när chefen själv blir utsatt för ett destruktivt ledarbeteende? Noura såg ingen annan utväg än att sluta.

Två unga kvinnor sitter och pratar med dator och anteckningsblock framför sig.
Ledarskap

Så värnar du om nyckelmedarbetarna

Som ledare riskerar både du och verksamheten att hamna i klistret om en eller flera av dina nyckelmedarbetare plötsligt säger upp sig. Här är några tips från karriärkonsultföretaget Verto om hur du bäst behåller dem.

featured-1800x1013
Långläsning: Cheftest

Cheftest: Helena Helmersson, vd H&M-gruppen

Som H&M:s vd är hon ansvarig för ett av världens största varumärken. Redan före pandemin var modebranschen i kris och affärsmodellen utmanad av klimattänk och nya konsumtionsvanor. Kommer Helena Helmersson lyckas ställa om företaget och styra med hållbarhet som grund?