”Så blev jag starkare i förändringsarbetet”

Anders Taflin har fått förtroendet att vända ett bolag. Med en Executive MBA i ryggen har han fler verktyg och metoder som ger trygghet.
”Utbildningen har gett mig fler strategier för att framgångsrikt kunna leda i förändring.”

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Stockholms universitet

”Att min arbetsgivare gav mig möjlighet att gå en Executive MBA visar att de vill satsa på mig”, säger Anders Taflin, vd hos Granitor. Foto: Martina Huber
”Att min arbetsgivare gav mig möjlighet att gå en Executive MBA visar att de vill satsa på mig”, säger Anders Taflin, vd hos Granitor. Foto: Martina Huber

För ett par år sedan bestämde sig affärsutvecklingschefen Anders Taflin för att lyfta sig en nivå som ledare, med en Executive MBA, ett beslut han efter diskussion fick med sin arbetsgivare Granitor i.

Fastighets, bygg- och industribolaget (som tidigare hette Midroc) har två år i rad utsetts till Sveriges Bästa Arbetsgivare och satsar mycket på kompetenshöjning för medarbetare och chefer.
”Jag har fått gå många bra och användbara ledarskapsutbildningar här och lärt mig om hur människor och grupper reagerar och fungerar.”

En Executive MBA är något annat. Det ser Anders Taflin tydligt när hans tvååriga deltidsutbildning nu närmar sig sitt slut.
”Jag har fått en grundtrygghet i hur saker och ting fungerar i en organisation. Om du har med dig teori in när du argumenterar, tar beslut eller lägger upp strategier, så är det validerat – det gör hela skillnaden. Det ger ett strukturkapital”, förklarar han.
Han tycker också att MBA-programmet, som är en högre utbildning i affärsmannaskap, har varit mycket bra i kombination med den tekniska utbildningsbakgrund han har sedan tidigare.

Om Anders Taflin

Utbildning: Civilingenjör i teknisk fysik.

Karriär: Vattenfall, AFRY och Granitor (tidigare Midroc) sedan 2013. Hos Granitor har han haft flera olika roller, bland annat som affärsutvecklingschef och nu som vd för ett av bygg- och industrikoncernens bolag.

Familj: Fru och tre barn som är 7, 12 och 14 år.

”Det flödar massor av tyckanden och råd om hur man ska bete sig som ledare och som chef. Att då få en utbildning som enbart bygger på vetenskap och verifierad forskning – det är befriande. Internationellt erkända föreläsare på ett universitet killgissar inte!”

Anders Taflin ville till ett universitet för att få utbildningen säkrad kvalitetsmässigt och akademiskt. Stockholms universitet hade det upplägg som bäst gick ihop med hans jobb.

Han beskriver värdet av att svetsas ihop med de andra deltagarna som valts ut till utbildningen.
”När man är ett litet gäng som lärt känna varandra väldigt väl och dessutom får tid med duktiga föreläsare – då lyssnar man, är på tårna och tar verkligen till sig av kunskapen.”

Möjligheten att få gå den avancerade ledarskapsutbildningen ser han som ett förtroende från arbetsgivaren.
”Det visar att de vill behålla och satsa på mig.”

För Anders Taflin förändrades arbetssituationen under utbildningstiden. Han fick erbjudande om att bli vd för ett av Granitors bolag.
”Jag gick från att jobba med affärsutveckling till att ge ett av koncernens förlustbolag en nystart – göra en ’turnaround’”.

”Att erbjudas det uppdraget är det finaste kvittot jag kunde få. Att koncernen vill att jag ska leda ett av våra bolag som behöver hjälp – det är ett stort förtroende.”

”Det allra mesta av min tid nu går ut på att hitta lönsamhet i bolaget. Det är i detaljerna det avgörs och jag behöver säkerställa att vi har rätt kompetens på rätt plats, det gör hela skillnaden.”

Där har de nya kunskaperna varit guld värda.
”Jag har en helt annan förståelse för finansiella rapporter, grupputveckling och affärsutveckling nu när jag har fått en rejäl duvning i det. Det har också skapat ett självförtroende som gjorde det enklare att ta sig an uppdraget”, förklarar han.

”Från utbildningen har jag också fått med mig fantastiska verktyg som jag använder hela tiden – för att vi ska gå från förlust till vinst.”

Hur omvärldsbevakar vi på bästa sätt? Hur räknar vi ut lönsamhet? Hur vet vi att vår personal gör rätt saker? Vilka marknader ska vi jobba på? Vad tjänar vi pengar på och inte?
De frågor som Anders Taflin ställs inför som vd, har svar i metoder, teorier och verktyg från utbildningen.
”Jag kan ifrågasätta det vi gör på ett helt annat sätt och jag kan också bidra till lösningar på ett helt annat vis.”

Nya insikter och förhållningssätt gör det enklare att röra sig kring problem som uppstår och se nya öppningar och möjligheter.
”Förutom fantastiska föreläsare har även kurslitteraturen hållit en hög nivå och varit till stor hjälp. Flera av böckerna återvänder jag till, till exempel för att stärka beslut med evidens”

Frågor eller funderingar?
Kontakta Tina Lindeberg, Stockholm Business School Executive Education, Stockholms universitet: executive@sbs.su.se