Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.
Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.

Reboarding – chefens viktigaste uppgift framöver

Nu går många tillbaka till arbetsplatsen efter lång tids hemarbete. Hur ser du som chef till att det blir bra? Svaret heter reboarding.
”Behovet av reboarding har i princip fötts under pandemin och utmaningarna är många. Här har chefer en otroligt viktig roll i att hjälpa sina medarbetare i rätt riktning”, säger Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood. 

Folkhälsomyndighetens råd om hemarbete lyfts den 9 februari.
Nu finns ett stort behov av reboarding på tusentals arbetsplatser, det vill säga att återintroducera redan befintliga medarbetare till en arbetsplats som kan ha förändrats under pandemin.

Det är en återgång som kan väcka oro hos medarbetare och ställer chefer inför nya utmaningar. Tydlig kommunikation som engagerar och får med sig kollegorna är en viktig nyckel för att lyckas.
”Det är ett nytt sätt att arbeta på för chefer och det kan ta tid att hitta sitt självförtroende i det nya. Det handlar om att testa sig fram, utvärdera och göra om samt se upp för motstånd till förändring, både hos sig själv och sina medarbetare. Genom att lyssna, våga ta svåra samtal, vara transparant och dela med sig av så mycket information som möjligt har chefen en god grund för att lyckas med reboardingen”, berättar Alexandra Sjöström, legitimerad organisationspsykolog och konsultchef inom affärsområdet Organisation och ledarskap hos hälsoföretaget Feelgood.

Så lyckas ni med reboarding

Medarbetare har upplevt och påverkats av pandemin på olika sätt. För en del har det varit en befrielse att arbeta hemifrån. För andra har hemarbetet varit en kamp och längtan att återgå till arbetsplatsen är stor.
”Det finns en individuell anpassning som man behöver tänka på som chef. Du behöver vara relationsorienterad och anpassa reboardingen efter varje medarbetares mående och behov.”

Be om hjälp, delegera och prioritera. Organisationspsykologen Sara Nordin ger viktiga råd till chefer som leder under ökade krav. Foto: Martina Huber

Läs också: Så håller du som chef när kraven ökar

Det kan ta ett tag att komma in i nya rutiner och att vara fysiskt närvarande på arbetsplatsen, efter att ha jobbat ett och ett halvt år hemma.

”Man kan behöva hjälp med att organisera sig och lösa problem. Man kan känna sig mer trött än vanligt efter en arbetsdag. Det kan kännas ovant att ha så många omkring sig och behöva delta och umgås. Vissa medarbetare kanske känner oro inför smitta eller har hälsoångest. Chefen behöver vara stöttande och lyhörd.”

”Vi tror också att ohälsa, som exempelvis alkoholberoende, kommer börja synas när vi återgår till arbetsplatsen och som chef gäller det att vara uppmärksam”, säger Alexandra Sjöström och delar sina bästa tips för att lyckas med reboarding:

1. Sätt plan och strategi: ”Det går inte att bara plötsligt kalla tillbaka alla till arbetet. En tydlig strategi är viktigt för att lyckas.”

2. Tänk nytt: ”Vi tappar mycket när alla jobbar hemma, är en vanlig kommentar som vi får och ja, så kan det vara. Självklart ska vi träffas mer när vi får möjlighet, men det betyder inte att det bästa nu är att gå tillbaka till kontoret åtta timmar per dag, fem dagar i veckan. Forskning från Harvard University föreslår en modell med tre dagar på kontoret och två dagar hemifrån och Staffan Tengvall på Göteborgs Universitet menar att vi hänger upp oss på 40 timmars vecka och att vi kanske kan utföra arbetet på kortare tid om vi har möjlighet att jobba hemifrån. Detta kan vara ett riktmärke, även om varje organisation behöver hitta vad som fungerar för dem. Många företag som vi träffar börjar med en kontorsdag per vecka.”

3. Se över affärskritiska moment och tänk hybridteam: ”Du som chef och ni som organisation behöver se över affärskritiska moment och skapa hybridteam. Hybridteam är ett vinnande koncept för att hitta nya rutiner för företaget. De behöver vara baserade på verksamheten och inte på känslomässiga argument kring vem som vill jobba hemifrån och inte. Med fakta på fötterna blir ledarskapet tydligt. Vad behöver ni ses fysiskt för att göra? När behöver ni ses? Vilka behöver vara med? Vad kan göras på distans? Kreativa moment, problemlösning, sociala event, onboarding och byggande av organisationskultur försvåras när man jobbar hemifrån, medans andra arbetsuppgifter är enklare att utföra i lugn och ro hemma.”

4. Led efter prestation: ”Chefer behöver öva på att bli bättre på prestationsledning, där prestationen och inte tiden räknas, och känna sig trygga i att anställda levererar när de jobbar hemma. Detta är nytt för många chefer som är vana vid att hålla koll på anställda genom kontorstider. Med tydlighet kring uppdraget, mål, tidsaspekter och resurser finns goda möjligheter att lyckas.”

5. Etablera och håll fast vid sociala vanor: ”Se över och gör en ansträngning för att få till era rutiner, processer och vanor. När ses ni och vilka sociala delar finns, så som fredagsfika eller månadsmöte med lunch?”

Vilka positiva möjligheter kan reboarding ge chefer?
”Det kan bli en utmaning innan man fått upp allt i takt igen, men när allt väl är igång tror jag att vi kommer jobba effektivare och få en bättre balans mellan arbete och privatliv. All förändring ger möjlighet till utveckling och om man är en chef som gillar att utvecklas är det verkligen en spännande tid”, säger Alexandra Sjöström.

Text: Sanna Bergling

Feelgoods tre ledarskapsråd vid reboarding:

  • ”Medarbetare kan ha olika önskemål och allas viljor går inte alltid att uppfylla. Det behöver du som chef kunna hantera och med affärsmässiga argument och transparens genomföra förändringar.”
  • ”Chefer vinner mycket på att bolla, stötta och dela med sig av tips till varandra. Reboarding kommer vara knepigt och vi behöver hjälpas åt.”
  • ”En chefskarriär är i ständig utveckling och detta är sannerligen en ny situation. Försök att se det spännande i det och passa på att utvecklas!”

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Feelgood.

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet och arbetar för att skapa friska organisationer som når sina mål, är lönsamma och där människor mår bra.

Feelgood möter sina 8000 kunder (med omkring 800 000 medarbetare) både digitalt och på 120 platser runt om i landet.

Företaget grundades 1995 och ägs sedan 2021 av den finska vårdkoncernen Terveystalo Healthcare OY.

Läs mer om Feelgood

Lisbeth Rydén, organisationskonsult, Feelgood.
Annonssamarbete: Feelgood

Dålig arbetsmiljö måste inte vara chefens fel

Stress och dåliga chefer anses ofta vara förklaringen till bristande organisatorisk och social arbetsmiljö. Men är det verkligen så? ”Det finns ett osunt stort chefsfokus när vi pratar arbetsmiljö”, säger Lisbeth Rydén på Feelgood.
Feelgoods chefspsykolog, Faysal Rawandozi i halvfigur.
Annonssamarbete: Feelgood

Är du en friskfaktor som chef?

Endast 1 av 3 medarbetare anger chefen som en friskfaktor på jobbet. Det visar den senaste jobbhälsorapporten. En siffra som borde kunna förbättras, menar Faysal Rawandozi, chefspsykolog på Feelgood.
Be om hjälp, delegera och prioritera. Organisationspsykologen Sara Nordin ger viktiga råd till chefer som leder under ökade krav. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete: Feelgood

5 strategier som räddar chefen när kraven ökar

Distans- och hybridarbete sätter press. Chefer ska hålla ihop organisationen, sina medarbetare – och inte minst sig själva.
Organisationspsykologen Sara Nordin delar fem nödvändiga strategier för chefer som leder andra i förändring och ovisshet.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete: Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

mall-webb-bild-kopiera
Prispokaler
Ledarskap

Sveriges Radio utsedd till den mest jämställda arbetsplatsen

Vad har Uniper, Sveriges Radio och Sveriges Riksbank gemensamt? Samtliga toppar varsin kategori i Nyckeltalsinstitutets årliga kartläggning över 2021 års mest attraktiva, jämställda respektive hälsosamma arbetsgivare i Sverige. Resultatet grundar sig på drygt 650 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor.

miat-768x432
Ledarskap

Fem sätt att hantera oro och växa som chef

Knappt hälften av cheferna känner sig emellanåt som en bluff, visar Chefs undersökning. Mia Törnblom säger att det inte är så konstigt om man känner att man tappat lite lite självkänsla i rollen som ledare under pandemin. Här ger hon fem tips på sätt att hantera oro som dessutom kan få dig att växa som chef. 

Collage med bokomslag på ett träbord med påskägg och påskblommor.
Ledarskap

Glad påsk önskar redaktionen med dessa boktips

Påsken kan vara den mest avkopplande ledigheten vi har. Inga julklappar som ska jagas och ingen lång semester som ska planeras. Nu ska det ätas godis och njutas. Samtidigt som du gräver efter godbitarna i påskägget har vi på redaktionen grävt fram godbitarna från våra bokhyllor. Glad påsk och glad läsning önskar vi med tipsen här nedan!

sabunimadestam1
Ledarskap

Statsvetaren om vilken ledarstil Liberalerna nu behöver

Under fredagen kom beskedet att Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni fattat beslutet att avgå. Med fem månader kvar till valet blir det Johan Pehrson, Liberalernas gruppledare i riksdagen, som nu tar över arbetet som ny partiledare. Statsvetaren Jenny Madestam ger sin bild av vad som krävs av den nya ledaren i det här läget och vilka egenskaper som gör att en ledare går hem i stugorna.

Ett finger med ett snöre som påminner
Ledarskap

Många medarbetare? Här är bästa minnesteknikerna

Kommer du ihåg de där detaljerna kring vad en av dina medarbetare berättade om sin semester så att du kan återkoppla och få medarbetaren att känna sig sedd? Vi blir allt sämre på att utnyttja hjärnans minneskapacitet.

Maria-Pia Hope, vd på Advokatfirman Vinge, tillsammans med Cissi Elwin
Ledarskap

Årets Chef: Så vände jag Vinge och hittade min väg som chef

Att vara chef för advokater brukar liknas med att valla katter. En svår uppgift. Men Maria-Pia Hope, vd på Advokatfirman Vinge, har lyckats så bra att hon till och med har blivit Årets Chef 2022. Hör henne berätta om sitt ledarskap – i nya avsnittet av podden Chef Dilemma

tomtkontor-2
Ledarskap

Äntligen tillsammans, eller?

Tomma kontor trots att restriktioner lyfts? Under pandemin väntade många på att saker och ting skulle bli som vanligt igen. Nu när det börjar ljusna kring pandemin väntas det fortfarande på att det ska bli som vanligt. Förgäves menar ekonomiprofessorn Nicholas Bloom i ett uttalande till BBC:  ”Komma tillbaka till kontoret-dagen är död”.