Hon är Årets Engagemangsledare – så får hon med sig medarbetarna

Lotta Sundqvist är Årets Engagemangsledare. Hon om någon vet hur man gör för att medarbetarna ska må bra. Här delar hon med sig av sina bästa tips.

Annonssamarbete
Simployer &frankly

Publicerad

Text: Chefs innehållsstudio

”Det finns bara fördelar med att ha engagerade medarbetare. Hela teamet gör ett bättre jobb och har roligare", säger Lotta Sundqvist. Foto: Nils Petter Nilsson

Utmärkelsen Årets Engagemangsledare går till en person som har visat passion och entusiasm för att driva och leverera ett högt engagemang i sin organisation och delas ut av Simployer &frankly som tillhandahåller verktyg för att kunna mäta och stärka just engagemanget på arbetsplatsen. Mottagaren Lotta Sundqvist, chef direktförsäljning på försäkringsbolaget Svedea, är både glad och stolt.

”Jag har fått många positiva reaktioner i form av hejarop och grattis och blommor”, säger hon.

Varför är det viktigt med engagemang på arbetsplatsen?

”Det finns egentligen bara fördelar med att ha engagerade medarbetare. Hela teamet gör ett bättre jobb och har roligare. När medarbetarna trivs och står bakom varumärket ökar kundnöjdheten samtidigt som det behövs färre rekryteringar då medarbetarna väljer att stanna längre. Även sjukskrivningar kan minska. Det blir också en effekt på resultatet i slutändan.”

Har du själv någon gång känt dig oengagerad på jobbet?

”Jag är en ganska engagerad person. Det är klart att jag kan ha haft sommarjobb där man kanske varit lite mindre engagerad men på det stora hela har jag haft turen att vara på jobb som jag trivts med. Jag började på Svedea direkt efter universitetet, så det är mitt första heltidsjobb och här har jag känt mig engagerad hela tiden.”

Hur har du kommit till insikt om att det är viktigt med engagerade medarbetare?

”Dels läste jag mycket om organisationer, tjänsteföretag och ledarskap när jag pluggade till civilekonom på universitetet. Men det blir något helt annat när man får praktisera det också. Det var därför jag var så intresserad av att få jobba på Svedea. Jag började här som student och redan då fick vi en introduktion i företagskulturen och jag kände att den rimmade väldigt väl med det jag hade läst. På Svedea är företagskulturen vår grundplatta. Vi tar våra beslut lutade mot företagskulturen och våra värderingar. Engagemang har alltid varit en viktig fråga för oss.”

I motiveringen till Årets Engagemangsledare står att du har ett strukturerat sätt att skapa engagemang på arbetsplatsen. Vad innebär det?

”Det syftar till hur jag arbetar med att mäta och följa upp engagemang. Vi har använt &franklys verktyg för att mäta medarbetarengagemang sedan 2020. Jag började med det på eget initiativ. Från och i höstas använder hela Svedea verktyget. Vi gör en stor mätning en gång i kvartalet och fördjupningar varje månad. Resultaten följer vi upp tillsammans med grupperna och har värdefulla samtal kring de olika frågorna.”

Har det gett någon mätbar effekt?

”Ja absolut. Vi har väldigt fina engagemangsbetyg. Ibland kan man ändå se vissa områden där vi ligger lite lägre. Då har vi jobbat med den frågan och nästa gång vi mätt samma sak har betyget höjts. Dessutom har &frankly bra tips på aktiviteter man kan göra om man får lägre betyg på någon punkt.”

Årets Engagemangsledare Lotta Sundqvist:
3 tips för ökat engagemang bland medarbetarna

  1. Involvera gruppen. Det är inte ledaren som ensam ska se till att alla är engagerade och motiverade, utan gruppens gemensamma ansvar. Och det behöver man prata med gruppen om. Genom att involvera alla i frågan, få dem att förstå varför det är så viktigt med engagemang kommer de att vilja vara med på tåget.
  2. Använd ett verktyg som &frankly där ni får hjälp med strukturen, att ställa rätt frågor och lägga grunden för värdefulla samtal. Det är viktigt att inte bara sträva efter att få de högsta betygen, utan det är samtalen kring frågorna som är det viktigaste.
  3. Sätt spelregler ihop med gruppen där ni kommer överens om hur ni vill jobba tillsammans. Reglerna blir ett verktyg för att ställa rimliga förväntningar och krav på varandra och för att få meningsfulla möten.