Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel.
”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.

Annonssamarbete
Workday

Publicerad

Text: Chefs innehållsstudio

Många bolag strävar idag efter ett fokus på kundnöjdhet. Det är också ett viktigt nav för organisationer som vill leda agilt.

Hos internationella it-bolaget Workday börjar kundnöjdhetsarbetet med nöjda medarbetare.

”Vi har fokus på våra anställda. Här ser vi hur nöjda anställda ”rinner över” och ger nöjda kunder. En typ av pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander, Nordenchef på Workday.

Mattias Bolander är Nordenchef på internationella it-bolaget Workday. Här har man identifierat feedback till medarbetare som en nyckel – dels för att utveckla och få nöjdare medarbetare, men också för att i förlängningen få nöjdare kunder.

Med ny teknik, främst i mobilen, blir det enkelt för chefer att regelbundet i jobbvardagen både ge och få feedback.

”Det är inte minst viktigt när man jobbar med millennials”, säger Mattias Bolander.

”Vårt syfte är att se till att anställda blir sedda. Att de får erkännande för det de gör och möjlighet att utvecklas.”

I det ser man feedback som en mycket viktig del.

Många som anställs hos Workday är millennials. En generation som gillar ständig återkoppling.

”De vill ha bra och dålig feedback direkt. Endorfinkicken av bra feedback uppskattas så klart, men kanske ännu mer vill de veta vad de skulle kunna bli bättre på, för att kunna utvecklas.”

Därför kompletterar man återkoppling ansikte mot ansikte med systematiserad feedback via en app i Workday. Mattias Bolander liknar det med att använda en pulsmätare, som hela tiden uppdateras med nya data och återkopplar hur du mår, presterar och utvecklas framåt.

”Men tänk om du bara fick se informationen från pulsmätaren en gång om året? Då skulle du inte kunna göra så mycket med informationen som den ger. Inte se mönster eller dra slutsatser kring när, var och vad som kan behöva förändras.”

Ändå är det så han menar att många bolag fortfarande jobbar med att utveckla medarbetare och ge återkoppling – en gång om året vid medarbetarsamtal.

Digitaliserad feedback som kopplas samman med affärsmål och data från finansiella system blir också ett användbart verktyg för att ge överblick och öka lönsamhet i bolag.

”Det här synliggör anställda och hur de samverkar. Det ger möjligheter att optimera din logistikkedja av människor. Om en eller två procent av det arbete ni gör blir mer effektivt – då går det också att se hur det påverkar företagets resultat.”

Strukturera din feedback

1. GE FEEDBACK i personliga möten med medarbetare minst varannan vecka.

2. HITTA ENKLA SÄTT  att regelbundet ge feedback till medarbetare och själv få återkoppling på ditt ledarskap. Med digitala verktyg för mobilen blir det enkelt.

3. BRYT NER ÖVERGRIPANDE affärsmål hela vägen till individnivå och följ sedan arbetet kontinuerligt med hjälp av mätpunkter och data.

4. GÖR  SNABBA mini-undersökningar via mobilen för att regelbundet skanna av läget i organisationen.

Text: Malin Kaldo