Arbetsförmedlingen: Nu bygger vi jobtech
Den svenska arbetsmarknaden är under stark förändring – och den kräver en ny och gemensam digital infrastruktur. Därför satsar nu Arbetsförmedlingen på jobtech.
Annonssamarbete: Arbetsförmedlingen
Erik Sandström är chief digital officer på Arbetsförmedlingen och ansvarar därmed för myndighetens digitala utveckling.
”Jobtech står för job technology och är ett samlingsbegrepp för teknisk innovation på arbetsmarknaden”, berättar han.
Digitaliseringen har drivit fram många nya och smarta tjänster för arbetsgivare och arbetssökande. Men systemen är inte samordnade. Letar du kompetens måste du ofta annonsera på en mängd olika ställen och söker du jobb behöver du registrera ditt cv gång på gång.
”Grundidén med jobtech är att samarbeta och att dela data. Vi vill gå från separata system till ett gemensamt ekosystem för hela branschen”, säger Erik Sandström.
Jobtech är en arena för såväl privata aktörer, exempelvis Blocket jobb och Linkedin, som för offentliga organisationer.
Erik Sandström är chief digital officer på Arbetsförmedlingen och ansvarar för myndighetens digitala utveckling.
”Grundidén med jobtech är att samarbeta och att dela data. Vi vill gå från separata system till ett gemensamt ekosystem för hela branschen.”
Genom att skapa en gemensam teknisk infrastruktur vill Arbetsförmedlingen underlätta för andra att utveckla nya tjänster som gör det enklare att hitta jobb och kompetens.
”Arbetsförmedlingen har i uppdrag att stimulera arbetsmarknaden”, säger Erik Sandström. För oss är det inte viktigt att människor använder just våra tjänster, som Platsbanken. För oss är det viktiga att arbetsgivare hittar rätt kompetens och att människor kommer i jobb.
Arbetsförmedlingens arbete med jobtech består av en mängd olika delar. Förutom att samla branschen utvecklar man bland annat en konkret teknisk plattform som kommer att fungera som en sökmotor.
”Även om det låter som en framtidsvision pågår faktiskt jobtech för fullt. Redan idag kommer 80 procent av alla jobbannonser på Linkedin från Platsbanken med hjälp av den digitala infrastruktur som är under uppbyggnad.”
Erik Sandström kallar jobtech för tredje generationens jobbmatchning. I den första generationen skedde all matchning mellan arbetsgivare och arbetssökande via en arbetsförmedlare. I generation två började kunderna hitta varandra själva via digitala tjänster.
”Om vi tittar framåt i generation tre, så sker matchningen på alla möjliga ställen i samhället. I och med att vi går in i jobtech så tar Arbetsförmedlingen en mer infrastrukturell roll där vi inte sköter själva matchningen utan hjälper andra aktörer att utveckla tjänster som matchar jobbtillfällen med arbetssökande.”
Jobtech handlar om öppenhet. Den kunskap, data och information som idag finns hos Arbetsförmedlingen kommer en större del av samhället tillgodo. Ingen ska dock behöva oroa sig för den personliga integriteten. Som individ kommer du att ha fullständig kontroll över din egen personliga data och vem som har tillgång till den.
”Jag är övertygad om att det här är ett växande uppdrag för Arbetsförmedlingen. Vi står för infrastrukturen, tjänsterna levereras av andra. Det här kommer att vara ett av våra viktigaste utvecklingsområden framöver, inte bara för Arbetsförmedlingen utan för även för staten”, avslutar Erik Sandström.
Text: Lotten Wiklund
Så jobbar Arbetsförmedlingen med jobtech
- Genom Jobtech Forum samlar Arbetsförmedlingen aktörer inom branschen för att diskutera behov och utmaningar och hitta samarbetsformer.
- Den tekniska jobtech-plattformen tillgängliggör öppna data (till exempel yrkesprognoser), öppen källkod och öppna digitala tjänster. På sajten Jobtech developer, jobtechdev.se, som primärt vänder sig till utvecklare, presenteras allt innehåll som finns att hämta i plattformen.
- Kompetensordlistan är en standardisering av ca 45 000 olika kompetensord, exempelvis ’javaprogrammering’ eller ’initiativtagande’. Den gemensamma ordlistan ska få olika digitala rekryterings- och matchningstjänster att fungera bättre tillsammans.
- Hitta jobbet är en tjänst som just nu finns på prov. Den letar upp omkring 95 procent av alla platsannonserna genom att söka igenom 300 olika annonsplatser i Sverige.
- En cv-tjänst som gör att en jobbsökande inte behöver registrera sitt cv på en mängd olika platser.