9 chefstips för att lyckas med AI

Tidigare har man som chef kanske kunnat ducka IT-frågor, men AI är en gamechanger för alla ledare. Det handlar inte om vad du själv tycker om den nya tekniken – nu är det affärskritiskt, och du som ledare måste visa vägen. Det framkom på Chef Webinar, där ledarskapsfrågan kring AI diskuterades.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: CRM-Konsulterna

Calle Fleur diskuterar AI med gästerna i studion.
Calle Fleur i samtal med Fredrik Åkermo, Kathrine Hogseth och Peter Siljerud.

Först oroade vi oss över att AI skulle göra oss överflödiga på jobbet. Nu vet allt fler chefer att det inte är AI som kommer att ersätta oss, men däremot nya kollegor som förstår sig på AI och använder tekniken bättre. Men hur ska man komma igång?

”Man ska sätta sig ner och ställa sig frågor som ’vad vet vi om AI’, ’vad behöver vi mer veta om AI’ och ’hur kan AI underlätta för oss’. Om man inte ställt de grundläggande frågorna så är det dags nu, säger Peter Siljerud, framtidsforskare och författare, som undersökt svenska chefers mognad kring AI.”

Användandet av AI är ojämnt bland cheferna. En del organisationer har kommit väldigt långt i sin digitala resa medan andra knappt har börjat skrapa på ytan till den nya tekniken.

Du kan inte välja bort den här frågan som chef, vad du än tycker! AI är en ledarskapsfråga eftersom det handlar om att se över era möjligheter, det påverkar er affärsmodell vilket ju verkligen är en ledarskapsfråga, säger Kathrine Hogseth, CEO på CRM-Konsulterna.

Hon menar att många börjar i fel ände genom att skriva en AI-policy innan man ens har lagt den digitala grunden i organisationen.

”Det är inget fel med att ta fram en AI-policy, det ska man såklart göra, men man ska inte tro att det är lösningen. Viktigast för att lyckas med AI är att ha ordning och reda på sin data.”

Här finns en stor förbättringspotential, menar både Peter och Kathrine. Många organisationer brister i sin datakvalitet. Och om AI ska kunna göra jobbet måste den ha tillgång till relevant data. Så om man har data i flera olika system som inte hänger ihop, en kundlista i ena systemet och en i ett annat till exempel, eller ännu värre om man inte ens digitaliserat all sin data, är det i den änden man behöver börja.

”75 procent av arbetet med AI går åt till att förbereda all data, medan 25 procent handlar om själva AI-delen”, säger Peter Siljerud.

”Precis, du kan inte sprejmåla en rostig bil om det ska bli långsiktigt hållbart”, flikar Kathrine in.

En bransch som var tidigt ute med digitala lösningar och onlineförsäljning är resebranschen. Fredrik Åkermo är CIO på Apollo och har varit med på bolagets digitala resa många år innan AI slog igenom.

”Vi har en tydlig strategi med en koppling mellan IT och affären där vi jobbar tillsammans i all utveckling. Som tur var har vi samlat data på ett strukturerat sätt i många år och det visade ju sig bli lyckosamt när AI kom. Då var vi redo att börja laborera direkt med våra egna datakällor”, säger Fredrik Åkermo.

Att Apollo ligger i framkant när det gäller IT tror han också är en kulturfråga.

”Vi har från början skapat en innovativ kultur där vi tillåter medarbetarna att experimentera. Det kanske är överdrivet att säga att vi firar misslyckanden men vi uppmuntrar i alla fall till att våga testa och att våga slänga idéer tidigt. Hellre att vi tar många små beslut än ett stort”, säger han.

Att IT sitter i ledningsgruppen har varit avgörande för Apollos digitala framgång, menar Fredrik Åkermo. Han tror på en modell där ledningen ger riktningen men tillåter medarbetarna att experimentera fritt inom givna ramar och även att våga misslyckas.

”Det är just därför AI är en ledarskapsfråga. Det krävs ett visst manöverutrymme från chefer för att man ska ges frihet att testa och det kanske går emot det traditionella sättet att jobba”, säger Peter.

”Jag tror att man ska tänka good enough. Till skillnad från andra processer så kan man aldrig se sig som färdig utan ständigt testa sig fram och det kommer inte vara perfekt. Man kan inte sätta upp ett datum när det ska vara klart, för det behöver pågå hela tiden. Det är ett nytt sätt att tänka för många ledare, men man vet inte om det blev innovativt förrän man är nästan klar”, säger Kathrine och fortsätter:

”Ett bra sätt att få saker att hända är att avsätta tid, vi har till exempel hackathons där vi lär oss internt. Men om det ska bli av så måste någon uppmuntra till det och se till så att det planeras in, och det är därför AI är en chefsfråga.”

Chefens AI-checklista – 9 steg

  1. Sprid kunskapen om AI:s möjligheter till många i organisationen.
  2. Låt några individer bli lite extra duktiga, superusers, som i sin tur kan lära andra. 
  3. Tillåt misslyckanden! Se till så att man vågar prova sig fram, och vågar slänga en idé tidigt.
  4. Ta hellre flera mindre beslut än vänta på att ledningen ska fatta ett stort beslut. 
  5. Att implementera egna AI-lösningar kräver experimenterande och måste få pågå successivt.
  6. Hitta just ditt användningsområde och börja där! Skanna jobbansökningar eller summera en rapport kanske?
  7. Tro inte att AI ska lösa allt! Du måste göra läxan först och digitalisera datan, annars kommer inte AI kunna göra jobbet.  
  8. Våga ta in experter – du kan inte kunna allt!
  9. Tillsätt team med olika kompetenser inom AI, branschkunskap och juridik för att hitta ett gemensamt språk och tillsammans lösa utmaningarna.