Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

5 nödvändiga fokus för lyckade gig-chefer

En chef till ”giggare” behöver ett justerat ledarskapsfokus. Tillfälliga medarbetare behöver mer av vissa saker från sin chef.
Lär dig vad som krävs för att bli en bättre gig-chef.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Experis

Carina Eyoma, konsultchef på Experis
Locka tillfällig kompetens – med bra gig-ledarskap. Carina Eyoma lär dig fylla tomma stolar. Foto: Matina Huber

Arbetsmarknaden förändras snabbt. Förutsättningar och behov ändras i ett tempo som vi inte riktigt har upplevt tidigare. Det här löser företag och organisationer allt oftare med att anlita egenföretagare, underkonsulter och frilansare – det som kallas gig-jobbare.

Samtidigt lockas också allt fler människor av möjligheterna att kunna jobba på nya sätt. 87 procent av alla arbetstagare i Sverige säger sig vara öppna för att gig-jobba, enligt en ny undersökning från ManpowerGroup.

Det här är något som Carina Eyoma känner igen. Hon är konsultchef på Experis, för drygt 80 underkonsulter som är inne på kortare eller längre uppdrag.
”De jag jobbar med har valt det här och ser fördelarna det ger. Ofta är det en kombination av att man vill ha bättre lön och större flexibilitet i sitt jobb.”

Carina Eyoma, konsultchef på Experis, är en nöjd och erfaren gig-chef.
”Jag gillar omväxling och snabba ryck och i mitt jobb finns det ett tävlingsmoment i många steg. Jag får lära mig många olika branscher och organisationer, träffa kunder, partners och konsulter och lär känna den nya arbetsmarknaden, med alla nya kunskapsområden som växer upp som svampar, exempelvis machine learning.”

Foto: Martina Huber

Hon ser också en annan tydlig drivkraft – viljan att lära sig nya saker och utvecklas. Något som kan få duktiga medarbetare att lämna fasta anställningar.
”De känner att deras lärande står still där de är. Att de behöver flytta på sig eftersom bolaget inte kan erbjuda mer utveckling.”

Gig-jobb ger det de söker.
”Att få prova på olika uppdrag och bredda sin kompetens, jobba och lära i nya miljöer – det finns det ett mycket stort sug efter.”

På en arbetsmarknad med fler gig-jobb behövs det fler skickliga gig-chefer. När gig-ekonomin växer behöver fler chefer också lära sig gig-ledarskap.
Att leda och motivera tillfälliga medarbetare, personer som går in och ut i projekt och kanske jobbar på deltid och distans är utmanande.
”Det är ett väldigt roligt och kul chefsjobb. För mig handlar det om att hålla många kontakter igång samtidigt, vara lyhörd och kunna jämka ihop kundens behov med en matchande konsult”, säger Carina Eyoma.

Hon beskriver skillnaden mot ett mer traditionellt chefsjobb.
”Jag kan vara mer affärsfokuserad och lägger inte lika mycket tid på personaladministration. Eftersom jag rör mig mycket utanför bolaget så får jag spännande och energigivande kontakter även externt.”

I sin roll som gig-chef har hon ett dubbelt fokus:
”Det är lika viktigt för mig att ha en nöjd konsult, som att ha en nöjd kund. Vi försöker se till att göra det enkelt och lustfyllt för giggarna att verka.”

I Experis fall handlar det till exempel om att minska andelen tung och tidskrävande administration för underkonsulterna. De ges möjlighet att utvecklas inom sitt yrkesområde, med tillgång till kurser och tester. Nätverket kan utökas, med tillgången till ett stort kundregister.
”Vi ger också alltid personlig återkoppling på det jobb de gör.”

För att få en nöjd giggare behöver chefen ha förståelse för vad som motiverar just den personen.
”Jag ser en uppdelning utifrån olika drivkrafter. Många är intresserad av att tjäna mer pengar, då försöker jag se till att de får den typen av uppdrag där de kan lyckas med just det.”

Men pengar är inte alltid ett förstafokus:
”Andra kan ha jobbat ett helt arbetsliv och vill trappa ner, men ändå kunna bidra med sin erfarenhet och kompetens, samtidigt som de lär sig nya saker.”

Sedan finns de som främst giggar för friheten. Ofta handlar det om yngre personer, som ännu inte skaffat familj och kanske varvar tillfälliga jobb med resor och studier.

Relationen mellan chef och medarbetare blir annorlunda med många tillfälliga medarbetare, jämfört med en mer traditionell chefsroll där du leder främst fastanställda.

En viktig skillnad för Carina Eyoma är att hon inte alltid ser och möter sina medarbetare varje dag. Hon behöver hitta rutiner som alternativ till vardagsinformationen som annars ofta finns tillgänglig: den minutkorta avstämningen i förbifarten, stunden vid kaffeautomaten med snack om senaste semestern eller möjligheten att se på kroppsspråk och energinivå att en medarbetare kanske inte mår så bra.

Som gig-chef påminner hon om att det finns ytterligare ett fokus – det att ta hand om sig själv och se till att göra plats för återhämtning.

Text: Malin Kaldo

5 fokus för gig-chefen

Carina Eyoma, konsultchef på Experis, är van att leda tillfälligt anställda underkonsulter. Det här tycker hon är extra viktigt för chefer till giggare.

Skaffa kompetenskoll– Full koll på alla medarbetares kompetens behövs. Mycket av arbetet handlar om att kunna identifiera, kombinera och förklara medarbetares verkliga kompetens.

För att veta vilken kompetens som är relevant krävs också bra branschkoll.
”Jag behöver kunna återge allas kompetens på rätt sätt för våra kunder och coachar konsulterna så att de kan lyfta fram de egenskaperna och delar som är viktiga för kunden.”

Ös på med feedback– Lyhördhet, återkoppling och kommunikation är viktigt för alla chefer – och ÄNNU viktigare för gig-chefer. Med kortare tid eller färre tillfällen på dig att leda och coacha effektivt behöver du lägga mycket fokus på feedback i ditt ledarskap och hitta fungerande och tydliga rutiner för återkoppling.
”Ha täta avstämningar, både under och efter uppdrag. Var uppmärksam på tidiga signaler om att det kan finnas problem, och ta tag i dem direkt. Det kan handla om att man inte kommer överens med någon på uppdraget eller har en hård och tuff chef ute hos kunden.”

Led mot självledarskap – De gig-jobbare som Carina Eyoma leder är ofta väldigt självgående och drivande, egenskaper som du som gig-chef också kan behöva stötta och uppmuntra aktivt i coachning och med feedback.
”Där kan jag som chef också förmedla återkopplingen från kunden och vara bollplank.”

Bygg relation – tillit, förståelse och lojalitet behöver komma på plats snabbt i ett gig-uppdrag.
”Som giggare är man ofta utbytbar. Det kan vara en utmaning för motivationen och en otrygghet. Inte bara kunskap och kompetens ska stämma. Det personliga är lika viktigt.”

En tydlig chef som är duktig på att bygga team, som visar att alla roller och kompetenser är viktiga för helheten och som backar upp sina medarbetare får snabbt sina giggare med sig.
”Öppenhet, ärlighet och transparens i alla led behövs. Visa att du bryr dig, att din medarbetare inte bara är ett cv och pengar in, utan en person att visa engagemang i.”

Ta hand om dig själv också – Intensiva projekt med mycket energi, fokus och nya människor kräver återhämtning. Där gig-medarbetare kan få välbehövliga pauser mellan sina gig, så kan tempot över tid bli alltför högt för gig-chefen själv. En chefskollega med insyn och kunskap kring vad du gör är värdefull, som bollplank och som stöd om det blir mycket jobb.

Tydliga processer och rutiner för ditt arbete som gig-chef gör arbetet enklare, både att själv hantera och att kunna delegera.
”Se till att göra tid för egen återhämtning.”