Lönesättning: Snabbguide

Pluskund

Grundläggande guide.

I början tycker många att det är obehagligt. Sedan går det mer på rutin. Här får du en snabbguide till att sätta lön.

Liknande innehåll hittas här:
Verktyg i vardagen

När du ska sätta lön är det viktigt att fokusera på medarbetarens prestation – inget annat. Men nyckeln till bra lönesättning är att ha ett gott underlag för din bedömning. Det får du genom en löpande dialog mellan dig och medarbetaren under året.

Det sista är Charlotta Rehmans bästa tips för att känna sig trygg när man ska sätta lön. Hon är försäljningschef på Telia och har tio års erfarenhet av lönesättning. Här ger hon dig några goda råd:

1.  Lönepolicy – grunden för allt
Företagets lönepolicy är basen för lönesättningen. Den ska du kunna luta dig mot under hela processen. Finns det ingen inom din verksamhet, kräv en. Den ska innehålla tydliga belöningskriterier.

På Telia använder man sig av individuell lönesättning. Lönen sätts efter följande kriterier:

a) Arbetets innehåll och ansvar
b) Förmåga att hantera olika situationer (kunskap, förmåga och vilja)
c) Prestation och uppnådda resultat
d) Lönemarknaden i stort

Vanligtvis fungerar lönesamtalet som en summering av utvecklingssamtalet. Det är i utvecklingssamtalet medarbetaren ska få den stora återkopplingen på hur han/hon presterat under året.

2. Se över ditt mandat
Innan du sätter dig ner och förbereder lönesättningen, kontrollera vilket mandat du har. Hur stort utrymme har du att röra dig inom? Man kan använda sig av farfarsprincipen som går ut på att man rådfrågar närmaste högre ledare innan man sätter lönen.

3. Förbered dig
Om du har haft återkommande samtal med din medarbetare under året behöver du inte lägga lika mycket tid på att förbereda lönesamtalet. Då har du koll på medarbetarens prestation och resultat.

Det är en stor fördel att ah en personlig utvecklingsplan för alla medarbetare, där cv:t också är inlagt. Prestationen under året vägs samman med personens kompetens och matchas sedan med lönespannet från hr-avdelningen, och den befintliga lönen.

4. Samtalet – diskutera prestation
På Telia pratar man inte om själva beloppet på lönesamtalet, endast prestation. Modellerna kan se olika ut inom olika verksamheter, men det är ändå viktigt att du håller dig till vad medarbetaren åstadkommit under året.

Ledarens fokus är att diskutera prestation. Lyssna på vad medarbetaren förväntar sig, men diskutera inte själv eventuella lönepåslag. Var saklig och tydlig i samtalet.

När du har meddelat din bedömning, kontrollera sedan att budskapet nått fram genom att fråga:
”Hur har du uppfattat det jag har sagt?” och ”Håller du med om det?”
Detta är viktigt för att känna av om ni har samma bild.

5. Om det är jobbigt – kräv utbildning
På Telia får alla chefer en basutbildning, där teoretisk och praktisk kunskap i lönesättning ingår. Men det allra bästa är att öva på lönesättning. På låtsas.

Man kan exempelvis träna på sina kollegor innan man börjar sätta lön. De får spela medarbetare och på så vis får man som chef utrymme att göra fel. Men det gör ju ingenting eftersom att det bara är övning.

Som chef har du rätt att få utbildning i lönesättning. Kräv det om du inte redan har fått det.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+