Få medarbetare att ge feedback: 7 steg

Pluskund

Det här är James Detert, docent vid Cornell Johnsons Graduate School of Management och Linda Hills, professor i management vid Harvard Business School, tips om hur du kan bli en bättre chef genom att få kontinuerlig feedback från dina medarbetare.

Liknande innehåll hittas här:
Verktyg i vardagen

1. Skapa trygghet

Ditt ansvar som chef är att se till att med­arbetarna känner sig trygga. Det gör du enklast genom att vara tydlig. Förklara att du vet att alla gör misstag, även du själv, och att du vill att medarbetarna talar om för dig när det händer.

Understryk att medarbetarna varken behöver känna sig generade eller hotade. Förklara att du är beroende av deras feedback för att lära dig.

2. Be om feedback – ofta
Se till att du får regelbunden feedback, inte bara vid medarbetarsamtal. Driv på själv och be aktivt om den. Ta inte för givet att dina medarbetare kommer att vara helt ärliga första gången du frågar.

Ofta måste du måste fråga några gånger innan informationen börjar strömma till – sedan kan du börja ställa mer specifika frågor.

3. Efterlys kon­kreta exempel
Om medarbetaren säger ”du är väldigt bra på att leda våra gruppmöten” eller ”du delegerar inte tillräckligt”, be personen att komma med konkreta exempel. Det gör det lättare för dig att förstå vad han eller hon menar samtidigt som du kan vara säker på att påståendet stämmer.

4. Läs mellan raderna
Självklart kommer du inte att få uppriktig feedback hela tiden, men det är upp till dig att identifiera de problem som andra försöker göra dig uppmärksam på. Kanske kräver detta mer än ett perspektiv. Ställ samma fråga till flera personer.

5. Visa uppskattning
Glöm inte att ge bekräftelse åt dem som vågar dela med sig av sina åsikter. Tacka de som kommer med kritik så att övriga medarbetare kan se att de varken blir avskedade eller utfrusna – utan uppskattade. Visa att du är bra på att ta kritik, och att den faktiskt kan få dig att ändra ditt beteende. Det är sådana exempel som fastnar i minnet och leder till att fler vågar komma med konstruktiv kritik.

6. Hitta några att lita på
Om feedback inte är vanligt inom din organisation eller om du misstänker att de flesta inte kommer att vara öppna kan du välja ut en eller två personer som du verkligen litar på och be dem att ge dig konstruktiv kritik. Det kan vara någon från din avdelning, någon med samma befattning som du, en mentor eller en handledare.

Det är viktigt att du inte bara vänder dig till personer som säger det du vill höra.

7. Börja anonymt
Ett annat sätt att samla in omdömen är att göra en 360-graders analys eller låta en coach samla in feedback anonymt. Om du sedan visar att du tagit till dig resultatet visar du samtidigt att du är öppen för kritik.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+