Så skiljer sig Chefakademin från konkurrenterna

En del frågar sig vad som skiljer oss från våra konkurrenter. Varför våra utbildningar är längre. Varför de kostar lite mer.

Den enkla förklaringen är…

…att vi inte alls tycker att vi har gjort vårt jobb om vi bara rabblar modeller och teorier i ett klassrum. Sådant som du sedan ska ta med dig hem och ensam använda i din verksamhet. Ett gott ledarskap är inte en instruktionsmanual.

Inte heller är det en egenskap eller medfödd talang. Det är därför du och de andra deltagarna får lyfta era personliga utmaningar på våra utbildningar. Vi utgår från er verklighet i stället för enbart påhittade scenarier. Det är alltid ni som står i fokus.

Vi vet att den riktiga förändringen sker när du får träna på ditt ledarskap, ta med dig övningar hem och reflektera tillsammans med gruppen. När vi tillsammans lär, gör, reflekterar och får återkoppling från omgivningen.

För att göra detta behöver vi lite mer tid. Effekten blir i sin tur oerhört mycket större. För bra saker tar tid. Vi nöjer oss inte med inspiration, utan vi vill skapa transformation hos våra deltagare. Vi vill att du ska komma hem från våra utbildningar med den självkänsla och trygghet du förtjänar.

Vi är som sagt lite dyrare och våra utbildningar är lite längre. Det gör att vi sticker ut lite. Men det gör inget tycker vi, hellre det än att endast erbjuda ledarskap du lika gärna kan googla dig till.

Annika Kvist, utbildningschef på Chefakademin.
Annika Kvist är utbildningschef på Chefakademin.

Vår modell: Utvecklingshjulet

På Chefakademin har vi utvecklat vår pedagogiska metod utifrån psykologen och inlärningsforskaren David Allen Kolbs teori om upplevelsebaserat lärande.

Vi tror nämligen starkt på att den bästa inlärningen sker när vi får omsätta teori till praktik direkt. Kolbs lärandecirkel, med faserna konkret erfarenhet, reflektion, abstrakt tänkande och aktiv tillämpning – genomsyrar våra ledarskapsutbildningar.

Genom att skapa situationer där våra deltagare både kan uppleva och reflektera över verkliga utmaningar tillsammans, gör vi lärandet både engagerande och hållbart. Som deltagare får du inte bara teoretiska verktyg utan även möjlighet att öva och reflektera över dina handlingar, vilket stärker din förmåga att utveckla psykologisk flexibilitet och leda i komplexa sammanhang.

Vi lägger också stor vikt vid att utbildningarna sker i sammanhang som speglar din arbetsvardag. Genom att jobba med teman som ”leda sig själv”, ”leda andra” och ”leda verksamheten” ser vi till att deltagarna utvecklas på flera nivåer och bättre kan möta ledarskapets olika krav.

Vi kallar det Utvecklingshjulet – och det rullar alltid vidare, oavsett om du är nybliven eller erfaren ledare.

Chefakademins pedagogiska modell Utvecklingshjulet.