Satsa smart – och hållbart – på dig själv

När du står inför ett beslut om att satsa på utbildning, är det inte bara dagens behov som räknas. Det är också ett gyllene tillfälle att tänka långsiktigt. Vad kommer vara viktigt för dig – och för verksamheten – om fem eller tio år?

Att börja i dina egna drivkrafter är ett klokt första steg. Vad är det du verkligen vill? Vad är du bra på redan i dag – och vill du kanske lägga mer fokus på att bli riktigt vass där, snarare än att försöka täppa igen varje kunskapslucka?

Fundera på var du trivs bäst, vad som motiverar dig och vad du vill att ditt arbetsliv ska leda till. För ju bättre du känner dig själv, desto tydligare blir det också vilken utvecklingsväg som känns både meningsfull och hållbar.

Utveckling som håller – i livet som helhet

Och glöm inte livet utanför jobbet. All personlig utveckling rör ju hela dig – så hur ser du på din livssituation framåt? Hur vill du att ditt liv ska funka i stort?

Tänk på det här som ett viktigt affärsbeslut. Det är okej att det får ta lite tid. När det känns rätt i magen – inte bara på pappret – då blir det också lättare att ta till sig ny kunskap och omsätta den i praktiken.

En strategisk kompetenssatsning som bygger på inre förankring, tydliga mål och nyfikenhet på framtiden blir inte bara ett utbildningstillfälle – det blir ett första steg mot ett hållbart lärande som följer med dig hela livet.

Hur motiverar man egentligen en utvecklingssatsning?

Ibland är det glasklart – en utbildning behövs, och alla är med på noterna. Men ofta är det lite mer komplext. Många organisationer har fasta upplägg för kompetensutveckling, avtalade program som det hänvisas till först. Och de fyller sin funktion – men känns kanske inte alltid helt rätt för dig personligen.

Dessutom är vi människor olika. Olika drivkrafter, olika självbilder. Och det är inte ovanligt att det smyger sig in en viss tvekan inför att lyfta sig själv, ta initiativ och faktiskt föreslå en satsning på något mer strategiskt. Särskilt om det inte redan uttryckts från arbetsgivaren att det finns en sådan möjlighet.

Du är värd att satsa på

Men säg att du hittat något som verkligen väcker intresse – något som känns meningsfullt och relevant både för dig och för verksamheten. Då börjar det med dig. Du behöver själv känna att det här är något du vill prioritera, något som är värt att lägga både tid och energi på.

Och när du har landat i det? Då är nästa steg att kunna sätta ord på det. Visa hur satsningen kan bidra – inte bara till din egen utveckling, utan till hela organisationen. Lyft fram värdet, koppla det till verksamhetens mål och visa att du ser helheten.

För när du tror på det själv, blir det också lättare att få andra med dig. Och då blir det inte bara ett ”utbildningsval” – utan ett strategiskt steg framåt. För dig, och för hela verksamheten.

Så tänker tidigare Executive MBA- deltagare om att satsa på sig själv:

”För min egen del handlade det om att jag tog ett stort steg upp i karriären och kände ett behov av en större vokabulär för att kunna kommunicera på samma villkor som övriga i ledningsgruppen. Detta fick jag verkligen genom att gå en Executive MBA.”

Even Haugsand,
Service Manager North, Coromatic AB


Per Lönner

”Att utvecklas och utbyta erfarenheter med andra utanför sitt eget bolag över tid, är verkligen viktigt för att få nya perspektiv.”

Per Lönner
affärschef, Obos Bostadsutveckling AB


Lina Tranevall

”Vi som är ledare behöver värna om värdet i att ta hand om oss själva för att orka kunna ta hand om andra.”

Lina Tranevall
Product Manager, Hansen Technologies Sweden AB

Karin Werner är Executive Prorgam Advisor på Chefakadmin
Karin Werner, Executive Program Advisor

Få hjälp med argumenten till din arbetsgivare – kontakta mig för rådgivning om ditt nästa steg!