chefboken_bibliotek-21

Ta del av över 100 ledarskapsböcker sammanfattade

Här får du som prenumerant på Chefboken tillgång till vårt digitala bibliotek med över 100 sammanfattningar. Läs eller lyssna på bara 19 min.

I Chefbokens bibliotek kan du:

  • Läsa över 100 utvalda och högaktuella titlar sammanfattade.
  • Sortera titlar efter kategori.
  • Söka efter spännande titlar och författare.

Vill du läsa hela boken?
Som Chefboken-prenumerant får du 10% rabatt på månadens Chefboken på Adlibris.

Ännu inte prenumerant? 
Låt Chefboken bli din smarta genväg till kunskap – teckna din prenumeration här.

2012-03-cb-doing-business-with-china
Chefbok Publicerat 1 Mar 2012

Hamilton & Zhang: Doing business with China

Att samarbete inte är någon självklarhet blir aldrig så tydligt som när två ytterlig­heter trängs ner i samma båt. Den här boken lär dig att göra affärer med Kina. Eller bara ta hänsyn till andras olikheter.
2012-02-cb-zero-degrees-of-empathy
Chefbok Publicerat 1 Feb 2012

Simon Baron-Cohen: Zero degrees of empathy

Empati är inget som du antingen har eller inte har. Det finns sju olika nivåer av empati, menar författaren Simon Baron-Cohen. Om du förstår detta kommer du att bli lite bättre på att även förstå din omgivning.
2012-01-cb-what-makes-your-brain-happy
Chefbok Publicerat 1 Jan 2012

David DiSalvo: What makes your brain happy

Du tycker att du är så smart. Men din hjärna är smartare. Och dessutom ganska lat. För att fatta rätt beslut måste du förstå varför din glada hjärna spelar dig ett spratt.
2011-10-cb-great-by-choice
Chefbok Publicerat 1 okt 2011

Collins & Hansen: Great by choice

Är det slumpen som avgör vem som vinner och vem som förlorar när krisen slår till? Knappast. Den framgångsrike ledaren är metodisk och disciplinerad. Och en smula paranoid.
collins_books
Chefbok Publicerat 1 okt 2011

Collins & Hansen: Great by choice

Är det slumpen som avgör vem som vinner och vem som förlorar när krisen slår till? Knappast. Den framgångsrike ledaren är metodisk och disciplinerad. Och en smula paranoid.
2011-09-cb-a-first-rate-madness
Chefbok Publicerat 1 Sep 2011

Nassir Ghaemi: A first-rate madness

De allra mest framgångsrika ledarna har varit mer eller mindre galna. För, ja, den inre krisen kan göra chefen bra i kristid.
2011-08-cb-the-two-second-advantage
Chefbok Publicerat 1 Aug 2011

Ranadivé & Maney: The two-second advantage

Du måste inte kunna spådom för att kunna förutse framtiden. Genom att lära dig förstå hur hjärnan fungerar kan du framtidssäkra dina beslut. Ta lärdom av en kanadensisk hockeystjärna.
2011-07-cb-mother-theresa-ceo
Chefbok Publicerat 1 Jul 2011

Bose & Faust: Mother Teresa, CEO

Fredskämpe. Godheten personifierad. Nobelpristagare. Men chef? Ja, utan sitt ledarskap hade Moder Teresas vision aldrig nått ut till så många.
2011-06-cb-the-corner-office
Chefbok Publicerat 1 Jun 2011

Adam Bryant: The corner office

Är vd:n från Mars och mellanchefen från Venus? Knappast. Skillnaden mellan ditt skrivbord och det som står uppe i hörnrummet är mindre än du tror.
2011-05-cb-blindspots
Chefbok Publicerat 1 maj 2011

Bazerman & Tenbrunsel: Blind spots

Det är klart att du är en etisk chef! Men är dina beslut etiska? Den här boken lär dig att hitta etikens blinda fläckar. Och hur du ska bli så etisk som du tror att du är.
2010-04-cb-11-nyanser-av-tystnad
Chefbok Publicerat 1 Apr 2011

Thomsson & Elvin-Nowak: 11 nyanser av tystnad

Det vore lättare att känna igen härskarna om de var utrustade med piska och iklädda rustning. Men härskarteknikerna finns överallt och är så subtila att de är svåra att upptäcka. Gemensamt för dem är tystnaden som de lämnar efter sig.
2011-04-cb-employees-first-customer-second
Chefbok Publicerat 1 Apr 2011

Vineet Nayar: Employees first, customer second

Han vände upp och ned på organisa­tions­bilden, delade ut sin makt till medarbetarna och började ställa frågor i stället för att svara på dem. Den indiske företagsledaren Vineet Nayar skapade förändring och framgång genom att gasa i stället för att bromsa.
2011-03-cb-managing-the-older-worker
Chefbok Publicerat 1 Mar 2011

Cappelli & Novelli: Managing the older worker

Många chefer försöker lära sig att hantera de nya generationerna av arbetskraft. Samtidigt har de svårt att hitta begåvade och pålitliga medarbetare. Varför inte anställa en äldre medarbetare?
2011-02-cb-bryt-ihop-och-kom-igen
Chefbok Publicerat 1 Feb 2011

Susanne Pettersson: Bryt ihop och kom igen!

Konflikter, motgångar och sorg är en del av ledarskapet. Fel hanterade kan de dra ned dig och hindra dig att göra ett bra jobb. Rätt hanterade kan de få dig att växa.
2011-01-cb-the-way-were-working-isnt-working
Chefbok Publicerat 1 Jan 2011

Tony Schwartz: The way we’re working isn’t working

Kraven ökar på att du ska bli snabbare och bättre och jobba ännu lite mer. Men när du trycker ner gaspedalen märker du att dina krafter sinar. Du behöver hitta ett nytt sätt att förnya din energi. Och sluta se dig själv som en dator.
2010-10-cb-getting-more
Chefbok Publicerat 1 okt 2010

Stuart Diamond: Getting more

Varje gång du samspelar med någon annan, oavsett du kör bil eller talar med dina medarbetare, pågår en för­hand­ling. Du kan inte komma undan det. Du kan bara göra det bra eller dåligt. Stuart Diamond lär dig att bli en bättre förhandlare.
2010-08-cb-chef-med-kansla-och-fornuft
Chefbok Publicerat 1 Sep 2010

Sandahl, Falkenström & von Knorring: Chef med känsla och förnuft

Omöjliga att komma förbi. Jobbiga att ta tag i. Men en viktig komponent när det gäller ditt beslutsfattande. Lär dig att lyssna till dina – och andras – känslor. Och bli en bättre chef.
2010-09-cb-kampen-om-saab
Chefbok Publicerat 1 Aug 2010

Jonas Fröberg: Kampen om Saab

Hans företag var dödsdömt och hans eget ledarskap var fråntaget all makt. Men med lika delar passion och tydlighet klev Jan Åke Jonsson fram. Och räddade Saab från k-ordet.
2010-07-cb-du-leder
Chefbok Publicerat 1 Jul 2010

Mia Törnblom: Du leder!

För att kunna leda andra måste du kunna leda dig själv. Om du inte är trygg i dig själv får du det svårt att hantera relationerna på jobbet. Lösningen? Den heter självkänsla. Och den kan du träna upp.
2009-07-cb-nar-janne-josefsson-ringer
Chefbok Publicerat 1 Jul 2010

Paul Ronge: När Janne Josefsson ringer

Känner du panik när du får en tuff reporter på tråden? Det är begripligt, för ingen vill bli uthängd i media. Men du behöver inte lägga dig platt för journalisterna. Lär i stället känna medias principer och knep. Skaffa dig kontroll. Och upptäck att media också behöver dig. Alla är inte Janne Josefsson.