Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar.
Dags för chefen att satsa på Workfulness.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Telenor Företag

Ta er bort från ineffektiva möten och splittrade jobbdagar – satsa på Workfulness.

När till och med en mobiloperatör drar i handbromsen för hur mycket vi använder våra mobiltelefoner, då är det läge att lyssna.

”Vi har blivit slavar under tekniken och tittar i våra mobiler i genomsnitt 150 gånger om dagen. Vi behöver vända det här nu, låta tekniken hjälpa oss och börja jobba smartare”, säger Andreas Kristensson, ansvarig för innovation och affärsutveckling hos Telenor Företag.

En väg dit går via utbildningsprogrammet Workfulness.

Telenor Företag har i samarbete med hjärnforskaren Katarina Gospic skapat utbildningsprogrammet Workfulness. Här lär sig beslutsfattare och enskilda medarbetare hur man skapar en sund digital arbetsmiljö – och därmed hållbara arbetsplatser – genom smart teknikanvändning. Läs mer om Workfulness här hos Telenor Företag.

”Multitasking och vårt konstanta ’on-läge’ skapar stress och gör oss ineffektiva när vi använder tekniken fel”, förklarar Anna Kågström på Telenor Företag, som var med och initierade Workfulness.

Med insikten att teknikanvändningen styrs av hur vi människor fungerar, kontaktade Telenor Företag hjärnforskaren Katarina Gospic.

”Vi skapade Workfulness med stöd i hjärnforskning och vår expertis i digitala verktyg, för att visa hur man med smart teknikanvändning kan få en sund digital arbetsmiljö och hållbara arbetsplatser.”

För att bli effektiva på jobbet behöver vi få utrymme för fokus. Färre avbrott och distraktioner. Där har chefer en mycket viktig roll.

”Chefer måste leva som de lär. Om chefen inte jobbar för det här så kommer ingen annan att göra det heller”, säger Andreas Kristensson.

Mer Workfulness på jobbet

 Anna Kågström och Andreas Kristensson på Telenor företag ger chefen en snabbkurs i Workfulness:

1. Diskutera vad det för med sig att vi är ständigt uppkopplade. Medvetenhet kan inspirera till förändring.

2. Skapa policyer för mobilhantering och förklara varför de är viktiga att följa.

3. Var tydlig som chef med vilka förväntningar du har på tillgänglighet för dina medarbetare.

4. Mobilfria möten. Visa respekt för den som pratar eller presenterar något och gör inte annat på datorn eller mobilen samtidigt.

5. Inför ljudlöst som standard. Undvik mobilsamtal i öppna landskap för att inte störa andra.

6. Planera lokalerna. Öppna landskap och aktivitetsbaserade miljöer behöver tysta zoner.

7. Inför fokustid. Bestäm en tid varje dag när alla jobbar med egna uppgifter.

För att bygga ett arbetsklimat kring Workfulness krävs ramar. Åtta av tio chefer säger till exempel att mobiltelefoner och uppkopplad teknik gör möten ineffektiva. Ändå saknar sju av tio arbetsplatser policyer för mobilhantering, enligt en undersökning av Telenor/Sifo.

Förmågan att hantera digitala distraktioner och ta kontroll över den nya tekniken kommer att bli affärskritisk, menar Andreas Kristensson.

”Dels finansiellt – växande tal för sjukfrånvaro orsakad av psykisk ohälsa går ofta att koppla till digital arbetsmiljö. Dels blir det här en viktig fråga när företag vill attrahera ny arbetskraft.”

Text: Malin Kaldo

Testa dig själv: Så ineffektiv är din multitasking

Skriv alfabetet från A-Ö på mobilen och ta tid. De flesta klarar det på ca 20 sekunder.

Gör nu två saker samtidigt: skriv varannan bokstav i alfabetet och varannan siffra: A1, B2, osv… Ta tid. Det brukar ta ca 60 sekunder. Då har du tappat 33 procent i effektivitet.