composite-image-of-businessman-stressed-out-at-work
Ta er bort från ineffektiva möten och splittrade jobbdagar – satsa på Workfulness.

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar.
Dags för chefen att satsa på Workfulness.

När till och med en mobiloperatör drar i handbromsen för hur mycket vi använder våra mobiltelefoner, då är det läge att lyssna.

”Vi har blivit slavar under tekniken och tittar i våra mobiler i genomsnitt 150 gånger om dagen. Vi behöver vända det här nu, låta tekniken hjälpa oss och börja jobba smartare”, säger Andreas Kristensson, ansvarig för innovation och affärsutveckling hos Telenor Företag.

En väg dit går via utbildningsprogrammet Workfulness.

Telenor Företag har i samarbete med hjärnforskaren Katarina Gospic skapat utbildningsprogrammet Workfulness. Här lär sig beslutsfattare och enskilda medarbetare hur man skapar en sund digital arbetsmiljö – och därmed hållbara arbetsplatser – genom smart teknikanvändning. Läs mer om Workfulness här hos Telenor Företag.

”Multitasking och vårt konstanta ’on-läge’ skapar stress och gör oss ineffektiva när vi använder tekniken fel”, förklarar Anna Kågström på Telenor Företag, som var med och initierade Workfulness.

Med insikten att teknikanvändningen styrs av hur vi människor fungerar, kontaktade Telenor Företag hjärnforskaren Katarina Gospic.

”Vi skapade Workfulness med stöd i hjärnforskning och vår expertis i digitala verktyg, för att visa hur man med smart teknikanvändning kan få en sund digital arbetsmiljö och hållbara arbetsplatser.”

För att bli effektiva på jobbet behöver vi få utrymme för fokus. Färre avbrott och distraktioner. Där har chefer en mycket viktig roll.

”Chefer måste leva som de lär. Om chefen inte jobbar för det här så kommer ingen annan att göra det heller”, säger Andreas Kristensson.

Mer Workfulness på jobbet

 Anna Kågström och Andreas Kristensson på Telenor företag ger chefen en snabbkurs i Workfulness:

1. Diskutera vad det för med sig att vi är ständigt uppkopplade. Medvetenhet kan inspirera till förändring.

2. Skapa policyer för mobilhantering och förklara varför de är viktiga att följa.

3. Var tydlig som chef med vilka förväntningar du har på tillgänglighet för dina medarbetare.

4. Mobilfria möten. Visa respekt för den som pratar eller presenterar något och gör inte annat på datorn eller mobilen samtidigt.

5. Inför ljudlöst som standard. Undvik mobilsamtal i öppna landskap för att inte störa andra.

6. Planera lokalerna. Öppna landskap och aktivitetsbaserade miljöer behöver tysta zoner.

7. Inför fokustid. Bestäm en tid varje dag när alla jobbar med egna uppgifter.

För att bygga ett arbetsklimat kring Workfulness krävs ramar. Åtta av tio chefer säger till exempel att mobiltelefoner och uppkopplad teknik gör möten ineffektiva. Ändå saknar sju av tio arbetsplatser policyer för mobilhantering, enligt en undersökning av Telenor/Sifo.

Förmågan att hantera digitala distraktioner och ta kontroll över den nya tekniken kommer att bli affärskritisk, menar Andreas Kristensson.

”Dels finansiellt – växande tal för sjukfrånvaro orsakad av psykisk ohälsa går ofta att koppla till digital arbetsmiljö. Dels blir det här en viktig fråga när företag vill attrahera ny arbetskraft.”

Text: Malin Kaldo

Testa dig själv: Så ineffektiv är din multitasking

Skriv alfabetet från A-Ö på mobilen och ta tid. De flesta klarar det på ca 20 sekunder.

Gör nu två saker samtidigt: skriv varannan bokstav i alfabetet och varannan siffra: A1, B2, osv… Ta tid. Det brukar ta ca 60 sekunder. Då har du tappat 33 procent i effektivitet.

Relaterade artiklar

distans-2
Beslutsfattande

5 egenskaper bra chefer på distans har

Allt fler vill eller måste jobba på distans. Därför ställer det nya krav på chefer att leda sina medarbetare – trots att man sitter långt ifrån varandra. Här är 5 knep för att lyckas.
expert-2
Experterna

Expert: Hantera konflikter med chefer

P-O är ordförande i en förening. Nu tvingas han samarbeta med två ledare som inte delar hans syn på ledarskap. Chefs expert ger svar hur han ska hantera problemet. 
gunolf
Konflikthantering

Sofia Gunolf: ”Jag lyckades inte som vd”

Hon tvingades kliva av jobbet som vd — på ett företag som hennes familj byggt upp. Nu berättar Sofie Gunolf, tidigare vd för Indiska, om smärtan och sorgen i att inte lyckas, om känslan av att svika andra och att tappa självförtroendet.
mobilforbud
Arbetsmiljö

Förslaget: Mobilfria zoner – för att minska stressen

Stress på jobbet gör att varannan person överväger att byta jobb. Det visar en undersökning som föreslår mobilfria zoner och möten för att skapa en bättre arbetsmiljö.
cissi-10
Krönikor

Cissi Elwin: Så enkelt frodas sexismen

”Det handlar inte om enskilda rötägg. Sexism finns i alla branscher och är ett problem som genomsyrar HELA vårt samhälle”, skriver Cissi Elwin i sin krönika.
linkedin-10
Karriär

”Största misstaget på Linkedin”

Över en halv miljard finns nu på Linkedin. Men trots att många blir bättre att använda yrkesnätverket finns det en sak som många gör fel, enligt Linkedin-chefen Lisa Gunnarsson.

worka
Teamutveckling

3 steg: Så stärker du relationen till din medarbetare

Nästan varannan svensk vill ha en bättre relation till sin chef. Nu ger en ny undersökning förslag på 3 steg du som chef kan ta för att komma närmare dina medarbetare.
original-2
Motivation

Expert: Så fixar du WOW!-faktor på julfesten

Julen står runt hörnet – och kanske en fest för medarbetarna. Men vad ska du tänka på för att fixa tillställningen alla pratar om i flera år? Här är 7 tips för att skapa en oförglömlig kväll – även med en snäv budget.