composite-image-of-businessman-stressed-out-at-work
Ta er bort från ineffektiva möten och splittrade jobbdagar – satsa på Workfulness.

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar.
Dags för chefen att satsa på Workfulness.

När till och med en mobiloperatör drar i handbromsen för hur mycket vi använder våra mobiltelefoner, då är det läge att lyssna.

”Vi har blivit slavar under tekniken och tittar i våra mobiler i genomsnitt 150 gånger om dagen. Vi behöver vända det här nu, låta tekniken hjälpa oss och börja jobba smartare”, säger Andreas Kristensson, ansvarig för innovation och affärsutveckling hos Telenor Företag.

En väg dit går via utbildningsprogrammet Workfulness.

Telenor Företag har i samarbete med hjärnforskaren Katarina Gospic skapat utbildningsprogrammet Workfulness. Här lär sig beslutsfattare och enskilda medarbetare hur man skapar en sund digital arbetsmiljö – och därmed hållbara arbetsplatser – genom smart teknikanvändning. Läs mer om Workfulness här hos Telenor Företag.

”Multitasking och vårt konstanta ’on-läge’ skapar stress och gör oss ineffektiva när vi använder tekniken fel”, förklarar Anna Kågström på Telenor Företag, som var med och initierade Workfulness.

Med insikten att teknikanvändningen styrs av hur vi människor fungerar, kontaktade Telenor Företag hjärnforskaren Katarina Gospic.

”Vi skapade Workfulness med stöd i hjärnforskning och vår expertis i digitala verktyg, för att visa hur man med smart teknikanvändning kan få en sund digital arbetsmiljö och hållbara arbetsplatser.”

För att bli effektiva på jobbet behöver vi få utrymme för fokus. Färre avbrott och distraktioner. Där har chefer en mycket viktig roll.

”Chefer måste leva som de lär. Om chefen inte jobbar för det här så kommer ingen annan att göra det heller”, säger Andreas Kristensson.

Mer Workfulness på jobbet

 Anna Kågström och Andreas Kristensson på Telenor företag ger chefen en snabbkurs i Workfulness:

1. Diskutera vad det för med sig att vi är ständigt uppkopplade. Medvetenhet kan inspirera till förändring.

2. Skapa policyer för mobilhantering och förklara varför de är viktiga att följa.

3. Var tydlig som chef med vilka förväntningar du har på tillgänglighet för dina medarbetare.

4. Mobilfria möten. Visa respekt för den som pratar eller presenterar något och gör inte annat på datorn eller mobilen samtidigt.

5. Inför ljudlöst som standard. Undvik mobilsamtal i öppna landskap för att inte störa andra.

6. Planera lokalerna. Öppna landskap och aktivitetsbaserade miljöer behöver tysta zoner.

7. Inför fokustid. Bestäm en tid varje dag när alla jobbar med egna uppgifter.

För att bygga ett arbetsklimat kring Workfulness krävs ramar. Åtta av tio chefer säger till exempel att mobiltelefoner och uppkopplad teknik gör möten ineffektiva. Ändå saknar sju av tio arbetsplatser policyer för mobilhantering, enligt en undersökning av Telenor/Sifo.

Förmågan att hantera digitala distraktioner och ta kontroll över den nya tekniken kommer att bli affärskritisk, menar Andreas Kristensson.

”Dels finansiellt – växande tal för sjukfrånvaro orsakad av psykisk ohälsa går ofta att koppla till digital arbetsmiljö. Dels blir det här en viktig fråga när företag vill attrahera ny arbetskraft.”

Text: Malin Kaldo

Testa dig själv: Så ineffektiv är din multitasking

Skriv alfabetet från A-Ö på mobilen och ta tid. De flesta klarar det på ca 20 sekunder.

Gör nu två saker samtidigt: skriv varannan bokstav i alfabetet och varannan siffra: A1, B2, osv… Ta tid. Det brukar ta ca 60 sekunder. Då har du tappat 33 procent i effektivitet.

Relaterade artiklar

drommen-2
Karriär

Drömprojekt: Skriv en bok – och lyft din karriär

Sociala medier i all ära. Vill du verkligen ge intryck, höja din status och sam­tidigt ge karriären en skjuts är det en egen bok du bör satsa på.
moten-4
Motivation

Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning

Kalendern och att göra-listan ska leva ihop, menar Chefs effektivitetsexpert Petra Brask. Det är så du får saker gjorda och slipper den där övermäktiga känslan av att ha fler uppgifter än du kan hantera.
cvnobb
Karriär

7 skäl till att ditt CV blev nobbat när du sökte jobb

Sökte du ditt drömjobb – men fick inget svar? Här är några potentiella anledningar till att ditt CV sorterades bort.
litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
forslag
Digital HR

Vd:ns förslag: Skriv ut lönen – redan i jobbannonsen

När är rätt läge att börja diskutera lönen? Man kan gissa och tro – eller analysera data och få ett tydligare svar. Rekryteringsfirman Aevy valde det senare.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
haaa
Personlig effektivitet

Kolla – du blir dummare av att sitta i möten

Känner du dig trög efter långa möten? Det är inte så konstigt, visar ny forskning.
apollo
Digital HR

Bommade igen sista butiken – så blev Apollo digitala

Digitaliseringen har inneburit att de traditionella charterbolagen befinner sig på en helt ny marknad. Apollo är mitte uppe i en anpassning till den nya verkligheten – och djupt involverade i det arbetet är HR-avdelningen.