Vässad förmånsstrategi får medarbetarna att stanna kvar
Missa inte det enkla sättet att boosta företagets ekonomi. Satsa på smart förmånshantering! Det skapar konkurrenskraft, hjälper er att behålla medarbetare och ger effekt på sista raden. Här är kom igång-guiden du behöver.
Annonssamarbete: Benify
I en ekonomiskt orolig tid behöver företagen göra allt för att behålla sin konkurrenskraft och lönsamhet. Det handlar om att vända på varenda sten och våga gasa i en tid när andra bromsar. Ett led i detta är att erbjuda medarbetarna ändamålsenliga förmånspaket. Bra förmåner ger nöjdare och mer engagerad personal, vilket gynnar hela verksamheten. Det visar till exempel undersökningen Framtidens arbetsliv från Benify.
Jessica Ribbestam är Chief People and Culture Officer på Benify, marknadens ledande plattform för förmåner, ersättning och kommunikation. Hon vet hur viktiga förmånerna, och paketeringen av dem, är för företagets arbetsgivarvarumärke.
”Du kan inte längre locka de vassaste talangerna utan rätt förmåner. Dessa förmåner ger dina medarbetare ett ökat lugn, minskad ekonomisk oro och mer pengar i plånboken samtidigt som det gynnar företagets produktivitet”, säger hon.
En verklig win-win-effekt med andra ord, som Jessica Ribbestam önskar att fler företag och chefer insåg värdet av.
”Tyvärr finns det fortfarande arbetsgivare som ännu inte förstått kraften i ett personligt utformat förmånspaket.”
Ladda ner guiden Förmåner som gör skillnad
Ta reda på varför det är värt att satsa på dina medarbetares finansiella hälsa. Ladda ner Benifys guide Förmåner som gör skillnad för att hitta konkreta exempel på förmåner du kan erbjuda för att vara en flexibel och progressiv arbetsgivare. Ladda ner guiden
Oavsett om ni på ert företag är nya i förmånsdjungeln eller länge erbjudit medarbetarna olika typer av förmåner kan det finnas anledning att se över erbjudandet och paketeringen av det. Det kan till exempel handla om att ta hänsyn till olika generationer. Som anställd vill man känna sig hörd, sedd och stöttad av sin arbetsgivare, oberoende av vilket stadium i livet man befinner sig. Dessutom bör förmånerna vara lätt överblickbara och hanterbara för både arbetsgivare och anställd.
Enligt Jessica Ribbestam är det viktigt att förmånerna är en del av bolagets övergripande strategi. Det handlar om att satsa på väl avvägda insatser som påverkar medarbetarnas ekonomiska situation positivt utöver lön och som medarbetarna verkligen önskar.
Vilka förmåner är det de anställda vill ha? Här är tio i topp-listan från Benifys rapport Framtidens arbetsliv:
- Arbetstid och ledighet, till exempel flexibilitet och semesterväxling.
- Friskvård.
- Pension.
- Sjukvård.
- Work-life balance, till exempel rabatter och subventioner på hushållsnära tjänster.
- Försäkringar.
- Transport.
- Kompetensutveckling.
- Rabatter.
- Klimatsmarta förmåner.
Att erbjuda förmåner behöver inte innebära en stor ökad kostnad för företaget, man ska heller inte behöva dra ner på andra kostnader för att ha råd. Det handlar istället om att tänka klokt, fråga vad medarbetarna faktiskt behöver och erbjuda det man kan för att de ska känna sig uppskattade.
”Ibland kan förmåner till och med vara bättre och mer uppskattat än en löneökning”, säger Jessica Ribbestam.
Idag finns det digitala och automatiserade plattformar som gör det lätt för arbetsgivaren att arbeta aktivt med förmåner, samtidigt som det är smidigt och transparent för medarbetaren.
Med Benifys plattform blir det enkelt att minska administrationen av förmånerna, automatisera HR-processerna, förbättra medarbetarkommunikationen och skapa medarbetarupplevelser där varje individ förstår och uppskattar hela värdet av sin anställning. Allt för att ni som företag ska kunna locka och behålla talangerna och för att det ska visa sig på sista raden. Och för medarbetarnas skull, så klart.
”Det är det som är det fina med förmåner, att de verkligen kan göra skillnad – både för medarbetarna och företagets ekonomi”, säger Jessica Ribbestam.
Benify tipsar:
5 steg till en bra förmånsstrategi
- Definiera er värdegrund
Att tydligt identifiera vad ni som företag står för och vilka ni vill vara som arbetsgivare, hjälper er att definiera vilka förmåner ni vill erbjuda era medarbetare. - Utvärdera nuvarande förmåner
Förmånspaketet ska alltid vara ett resultat av vad medarbetarna är i behov av. Därför är det värt att se över existerande förmåner och vad ni vill erbjuda era medarbetare. - Synliggör förmånerna
Ibland är det inte förmånspaketet i sig som är ineffektivt utan sättet det kommuniceras på. Fundera över hur ni kan samla era förmåner på ett och samma ställe så att det skapar ett konkurrenskraftigt erbjudande. Kanske är en digital förmånsplattform rätta vägen att gå? - Finslipa och uppdatera ert förmånspaket
När ni vet vilka förmåner som är bra, vilka som är mindre bra och vilka som medarbetarna önskar är det dags att finslipa förmånspaketet. Fokusera på att erbjuda förmåner som är lönsamma genom hela medarbetarresan. Det vinner både företaget och medarbetaren på. - Tänk långsiktigt
Se till att det förmånspaket ni erbjuder är hållbart och fördelaktigt och att strategin för förmåner är lönsam på lång sikt. Det kan både handla om vilka förmåner ni väljer att erbjuda och hur ni presenterar dem. Här kan ni med fördel ta hjälp av en extern partner som Benify.