Sju saker sportklubben gör bättre än du

Sport + prestation har en given koppling. En svag prestation på planen och du får sitta på bänken. Ledarskap och rätt styrning blir centralt. I klubbhuset är det inte så. Inte ens på svensk elitnivå. Så hur ska klubbarna gå från Åshöjdens BK till att vara mer som Real Madrid? En svensk forskare har svaret.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Hypergene

Martin Carlsson-Wall på Handelshögskolan, Malin Engström på Örebro Hockey samt Henrik Berggren på Djurgården Fotboll.

Martin Carlsson-Wall är docent och forskningsledare på Handelshögskolans forskningscenter Center for Sports and Business. Han säger att medan klubbarna kan allt om att toppa laget är det sämre ställt i klubbhuset. Det gäller även på högsta nivå bland klubbarna som kämpar om ligavinster.

”I den sportsliga världen är vi väldigt duktiga på att prata prestation. Om du inte presterar får du sitta på bänken. Men det behövs även på kontoret. Man har inte råd att ha fel folk. Ändå sker det fortfarande trots att man måste se alla i verksamheten som en del av laget”, säger han.

Samarbete: Denna text är ett samarbete mellan Chef och Hypergene.
Hypergene är en webbaserad produkt för planering, uppföljning och analys. Med dess hjälp kan organisationer styra mot sina mål och nå en ny, högre nivå av prestation och effektivitet. Hypergene har utsetts till såväl Årets Maratongasell som ett av Sveriges mest innovativa teknikbolag.

”En klubb i högsta serierna driver elitverksamhet, och då ska man ställa samma krav på alla runt omkring laget.”

Idrottskansliet har länge varit en plats som byggt på engagemang och frivillighet. I dag har den ideella folkidrottsrörelsen blivit en del av en global kommersiell verksamhet. Det är spelaravtal, sponsoravtal och ojämna intäkter. En komplex verksamhet som kräver rätt person på rätt plats. Men också processer och verktyg för att tydliggöra strategi, nyckeltal och aktiviteter för hela organisationen.

Center for Sports and Business driver nu ett projekt där de är katalysator för att få alla delar på plats. Först ut är ett antal klubbar inom Allsvenskan och Swedish Hockey Leuage, däribland Örebro Hockey.

”Det går inte att bygga ett sportkontor på eldsjälar och gamla spelare, och verksamheten måste också rulla på även om någon är sjuk eller borta en längre tid. Därför måste man ha en struktur där verksamhetsplanen inte bara finns i en persons huvud utan där vi har tydliga mål”, säger Malin Engström, kanslichef hos Örebro Hockey.

Ett sådant synsätt kräver att kulturen förändras. Lite som att gå från träningsoverall till kostym. Det blir allt vanligare att sportorganisationer anställer personal med annan bakgrund. Hos Örebro Hockey är exempelvis mixen mellan sport- och affärskompetens en del av framgången.

Fakta CSB

Center for Sports and Business (CSB) är ett forskningscenter inom Stiftelsen Stockholm School of Economics Institute for Research.
Syftet är att bedriva forskning om sport utifrån ett affärsmässigt perspektiv på såväl ligor, klubbar, åskådare som enskilda idrottsutövare.
En del av forskningen är att mer ingående förstå klubbverksamhet.
För de elitidrottsklubbar som deltar är syftet att få bättre förutsättningar för sin verksamhetsstyrning och därmed höja sin verksamhets prestation och effektivitet.

”Vår general manager Pontus Gustafsson har bakgrund från näringslivet. Tack vare hans affärsmässiga kunskaper får vår sportgrupp den kompetens som krävs på området”, säger Malin Engström.

En stor skillnad mellan en idrottsklubb och ett företag är att klubben ofta har fler intressenter som direkt påverkar den dagliga verksamheten. Sponsorer, supportrar och spelare samt myndigheter och förbund. En sportklubb är inget renodlat företag utan snarare en hybrid mellan företag och förening.

”Om man ser sig som bara ett företag exkluderar man många värdefulla krafter. För att kunna konkurrera måste man vara en bra hybridorganisation. På många sätt kan traditionella företag och sportklubbarna lära av varandra. Klubbar behöver bli mer professionella och företag måste lära sig att bättre hantera och dra nytta av alla sina intressenter”, säger Martin Carlsson-Wall.

Djurgården Fotboll är också involverade i Center for Sports and Business. Stockholmsklubben har över 13 000 medlemmar och en stark position i Allsvenskan. Då blir balansen mellan kommersiell och ideell viktig.

”Vi älskar föreningslivet. Vi är beroende av ideella människor, både kring matcharrangemang och kring vår stora ungdomsverksamhet, och vi måste behandla hela den sektorn med stor respekt. Det vi kan ge tillbaka är en form av gemenskap. Det är viktigt att bevara klubbkänslan men att samtidigt göra föreningen professionell”, säger Henrik Berggren, vd för Djurgården Fotboll och med bakgrund som ideell ledare i klubben.

För en sportklubb utgör fortfarande den idrottsliga delen kärnverksamheten. Men för att kunna driva den är ett helhetsperspektiv på styrningen avgörande.

”Oavsett om du är i sportvärlden eller i företagsvärlden måste styrningsfrågan ses som en helhet där du behöver bli stark inom tre dimensioner: kompetenser, processer och strukturer. Kompetens handlar om både rätt rekryteringar och fokus på utveckling. Processerna handlar om mål och rätt aktiviteter, men också nyckeltal och förmågan att följa upp. Slutligen behöver du också säkerställa rätt struktur.”

En pusselbit i Handelshögskolans satsning är samarbetet med Hypergene som ger en systemlösning för klubbarnas mål- och aktivitetsstyrning, jämförelser av nyckeltal samt ett gemensamt språk bland klubbarna.

”Det gemensamma språket och att kunna jämföra sig med varandra är en viktig del i lärandet och utvecklingen. Dessutom ger systemstödet oss värdefull data för vår forskning. När vi kan se hur klubbarna inom hockey, fotboll, handboll och andra sporter presterar kan vi identifiera framgångsfaktorer. Och på sikt ska vi såklart utse årets sportkontor. Allt annat vore dumt i en värld där man älskar att tävla”, avlutar Martin Carlsson-Wall.

Sju saker från sporten som kan lyfta ett företag

1.     Dra nytta av organisationens alla intressenter. Precis som sportklubbar har både kommersiella och ideella inslag har företag många intressenter att ta hänsyn till. Identifiera och använd varje intressentgrupps styrka. Bli en hybridorganisation.

2.     Tänk tredimensionellt: kompetens, process och struktur. Kompetenshöjning är grundläggande för prestation. Men utan rätt processer och strukturer riskerar du missa långsiktigheten och att tappa värden om nyckelpersoner slutar.

3.     Tydliggör den ”röda tråden” och mät rätt nyckeltal. Säkerställ att det finns en tydlig röd tråd mellan strategi, mål, nyckeltal och aktiviteter. Först då vet du att organisationen arbetar åt samma håll. Se dessutom till att mäta och följa upp utvecklingen med rätt nyckeltal. Hellre för få än för många.

4.     Visualisera och kommunicera spelsystemet. På matcher finns alltid en spelsystem som styr taktiken. Samma sak borde finnas på kontoret. Medarbetarna behöver förstå sin roll och vad de bör göra för att bidra till att målen ska nås.

5.     Odla talanger. En klubb köper inte bara färdiga spelare utan plockar in talanger från juniorlaget. Gör samma sak på företaget. Ofta finns stora talanger redan på plats.

6.     Lär av de bästa i branschen. Det finns alltid någon som gör det du gör, fast bättre eller på ett annat sätt. Ta reda på vad de gör bra och hur. Bli nyfikna och sugna på ständiga förbättringar.

7.     Sätt rätt person på rätt plats. En försvarsspelare är kanske inte en bra anfallare. Säkerställ samma synsätt på kontoret och använd respektive persons kompetens på rätt sätt.

Text: Johanna Lundeberg

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Hypergene.