Se charmknuttens mörka sida

Det är lätt att bländas av karisma. En guru, coach eller nya chefen. Men charmknutten har ofta en mörk sida. Så här ser du den.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: SBS Executive MBA

”Att anställa en karismatisk ledare är som att sätta ett laddat maskingevär i händerna på en idiot”.

Längre ned i denna artikel kommer en ledande ledarskapsexpert att säga just detta. Men vi tar det från början.

Alla har vi stött på dem. Personer som kan komma in i ett rum fullt med människor och ändå få all uppmärksamhet, utan att göra någonting. De visar aldrig osäkerhet, de får medarbetarna att göra det (till synes) omöjliga möjligt.

En karismatisk ledare tar sig in i organisationen med stor charm, personlig utstrålning och god förmåga att skapa ett säljande första intryck.

”Karismatiska ledare är duktiga på att bygga first impression och få med sig folk, så det är vanligt att de lyckas ta sig till intervjusituationer och att de i en intervju får med sig de som sitter där. När man i rekryteringsprocesser inte har bra metoder är risken större att de kommer igenom. Tyvärr är det fortfarande vanligt att man går mycket på magkänslan”, säger Emma Engebretzen, senior konsult på Assessio.

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program tre år i rad.

Efter ett tag visar det sig att besluten inte är så väl underbyggda, att förmågan att bygga fungerande team är bristfällig, att personen är mer intresserad av sin egen karriär än företagets framgång. De är ofta självcentrerade och dominerande och brister inte sällan i självreflektion och självkritik vilket kan få negativa följder vid till exempel utvärderingar.

”Om man har en upplevelse att något gått fel så har de oftast väldigt fängslande och bra motiveringar, så även om man kommer med konkret feedback så går man därifrån och tänker vänta nu, vad hände?” säger Emma Engebretzen.

Nu kanske inte karismatisk är rätt ord. Robert Hogan är kanske den mest kända kritikern av karismatiska ledare. Han talade i början av juni på en konferens i Stockholm. Han använde hellre ett besläktat ord för att benämna denna kategori människor: Narcissismen.

Narcissistiska ledare förstör företag, enligt Robert Hogan som gärna missionerar om vilken betydelse ledarnas personlighet har för ett företag. De personlighetstester som han och hans medarbetare har tagit fram kan användas för att se bakom den charmerande ytan och upptäcka vem det egentligen är som sitter där och ler.

Varningstecken att leta efter innan en intervju:

– Flertalet korta kontrakt eller anställningar.
– Flera orelaterade jobb.
– Långa luckor mellan anställningar.
– Erfarenhet eller utbildning som inte är up-to-date.
– Stavfel eller andra grammatiska fel.

”Du bör lägga tester så tidigt som möjligt i processen för att se till att du har personer som fattar rätt beslut”, säger Emma Engebretzen.

Chef har tidigare skrivit om att göra rekryteringen mer klinisk och matematisk för att undvika de misstag som en magkänsla kan skapa. Och redan innan en kandidat kommer till intervju eller test finns det några saker som enligt många rekryterare är varningssignaler.

– Flertalet korta kontrakt eller anställningar.

– Flera orelaterade jobb.

– Långa luckor mellan anställningar.

– Erfarenhet eller utbildning som inte är up-to-date.

– Stavfel eller andra grammatiska fel.

Det som testerna ska upptäcka är bland annat den karismatiske ledarens mörka sida, ”the dark side”, den som kommer fram när personen utsätts för stress och slutar vara självmedveten.

En analys av 256 studier, publicerad i Applied Psychology 2013, visade ett omvänt samband mellan flera karismatiska egenskaper och förmågan att leda.

Robert Hogan och Tomas Chamorro-Premuzic förordar istället ödmjuka, självkritiska ledare. Robert Hogan uppmanar: ”säg hej då till myten om den karismatiske ledaren.”

Tomas Chamorro-Premuzic jämställde nyligen i en artikel i Fast Company beslutet att anställa en karismatisk ledare med att sätta ett laddat maskingevär i händerna på en idiot. Det finns en uppsjö av böcker om ledarskap som beskriver hur du ska bete dig för att lyckas som ledare.

Emma Engebretzen kallar det för flygplatslitteratur och menar att det har visat sig svårt att identifiera gemensamma drag hos framgångsrika ledare.

”Det som Hogan har bidragit med är att han vänder på frågan, om man har svårt att visa varför ledare lyckas har man istället hittat samband som förklarar varför vissa ledare misslyckas. Det som gör att karismatiska ledare ofta misslyckas är att de saknar förmågan att se hur deras beteende påverkar andra”, säger hon.

Den som hoppas kunna lösa problemet genom att skicka charmören på kurs hoppas förgäves.

”Utmaningen med karismatiska ledare är att de sällan själva ser problemet, så de är inte så coachningsbara”, säger Emma Engebretzen.

Text: Johan Frisk

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program tre år i rad.