Så snuvar du heta bolagen på talanger
Bolag med heta varumärken får fördelar i talangjakten.
Men företag utanför rampljuset säkrar kompetens på annat vis.
Ingenjörsbolaget Rejlers har hittat sin väg – som dessutom är hälsosammare än de flesta.
Annonssamarbete: Linkedin
Kandidatmarknaden för ingenjörer är brännhet och konkurrensen knivskarp. Internationella jättar rycker i studenter som inte ens är färdiga med sin utbildning. Namnkunniga superbrands attraherar kandidater med sina coola varumärken.
Mellanstora och mindre spelare hittar andra verktyg och strategier för att bygga sitt employer brand och säkra kompetens. Är man inte störst så får man se till att bli bäst på något. Som att må bra.
”Vi har rykte om oss att vara en personlig arbetsplats med mycket teamkänsla, där vi bryr oss om varandra. Dessutom har vi lyckats nå ut med vår hälsoprofilering”, säger Lisa Rejler, Investor Relations och CSR-chef på Rejlers.
Denna artikel är framtagen av Chefs innehållsstudio i samarbete med Linkedin.
Bland etablerade ingenjörer är Rejlers ett välkänt namn. Det nordiska bolaget med fokus på bygg, energi, industri och infrastruktur är med i prestigeprojekt som Slussenombyggnaden i Stockholm.
Men alla har inte full koll på det familjeägda börsnoterade företaget. För att nå ut och locka talanger har Rejlers fokuserat extra på ett område i sin kommunikation som arbetsgivare – hälsa.
Hälsosatsningen personifieras till stor del av vd och koncernchef Peter Rejler.
”Peter syns mycket ute, som på föreläsningar på KTH. Han sticker ut och skapar intresse. Hälsosatsningen gör han också på ett sätt som är trovärdigt, utifrån sin roll. Han är väldigt viktig i varumärkesbyggandet”, förklarar Lisa Rejler.
Ofta syns både Peter Rejler och medarbetarna i träningskläder. Lopp, turneringar och nätbaserade aktivitetstävlingar avlöser varandra.
Lisa Rejler, Investor Relations och CSR-chef på Rejlers, drog tillsammans med sin bror Peter Rejler igång familjeföretagets friskvårdssatsning med en hälsoroadshow.
”Vi har till exempel som policy att det ska finnas gym på eller i närheten av alla våra lokala kontor, så att man kan träna på lunchen”, säger Lisa Rejler.
Svettiga och endorfinglada medarbetare dyker ofta upp i företagets egna hälsoblogg och i sociala medier. På Rejlers Instagram följer man en ny ”rejlare” varje vecka och på Linkedin dyker det upp miniintervjuer med medarbetare, eller korta filmer om hur det är att jobba på Rejlers – allt som oftast är friskvårdssatsningen med på ett hörn.
Vd Peter Rejler är en nyckelperson i företagets hälsosatsning.
Startskottet för den medvetna hälsosatsningen gick för omkring åtta år sedan.
”Vi satte Hälsosam som ett av våra värdeord och Peter lyfte fram det, både externt och internt. Lokalt tillsattes friskvårdsansvariga på alla kontor och hr ansvarar centralt”, förklarar Mikael Schmidt, hr-chef på Rejlers.
”Jag och Peter gav oss också ut på en hälsoroadshow, reste runt till alla kontor och delade ut tävlingscyklar. Peter pratade mycket om företagskulturen och hälsoarbetet. Jag pratade om hållbarhet och CSR-projekt”, säger Lisa Rejler.
”Vi satte Hälsosam som ett av våra värdeord. Lokalt tillsattes friskvårdsansvariga på alla kontor”, berättar Mikael Schmidt, hr-chef på Rejlers.
Hälsa är sedan dess en grund i Rejlers varumärkesbygge och en viktig del i strategin att attrahera – och behålla – duktiga medarbetare. För att göra det har man också breddat synen på hälsa, långt bortom svettig träning och tävlingslopp.
Att jobba på ett företag som bryr sig om medarbetare, kunder och omvärld är också en må-bra-faktor. CSR-satsningar bidrar till det. Rejlers stöttar bland annat en skola i Sydafrika, där medarbetare också varit och berättat om hur det är att jobba som ingenjör.
Den egna tryggheten är också viktig. Att veta att man snabbt får rätt och bra hjälp, om något går fel.
”Sjukvårdsförsäkringen har faktiskt visat sig vara den mest uppskattade förmånen vi har”, säger Mikael Schmidt.
Må bra på jobbet – på flera sätt
Trygghet Vetskapen om ett skyddsnät gör medarbetare trygga. Kommunicera tydligt kring stöd och hjälp som erbjuds, som sjukvårdsförsäkring, hjälp vid uppsägningar, bra pensionsavtal, etc.
Träning Uppmuntra och underlätta fysisk rörelse, gärna på eller i anslutning till arbetstid och ihop med kollegor. Det stärker dessutom sammanhållningen. Hitta alternativ så att alla får möjlighet att träna på sin nivå.
Familjekänsla Kommer lite på köpet med ett familjeföretag men kan också byggas medvetet. Kort avstånd mellan chef och medarbetare och möjlighet för alla att känna sig sedda.
Stolthet och syfte Särskilt unga blir allt mer värderingsstyrda och vill känna att det jobb de gör och det deras arbetsgivare bidrar med är positivt. Satsa på CSR-projekt, gärna relaterade till egna verksamheten, och kommunicera kring företagets syfte och hur man bidrar till att göra samhället bättre.
Förutom sjukvårdsförsäkringen får alla väl tilltaget friskvårdsbidrag, lunchförmån, massage, subventionerade priser på träningskläder, startavgifter i tävlingslopp betalda, möjlighet att låna racingcyklar, etc.
”Balans i livet och att få ihop vardagen blir också mer och mer viktigt. Vi ser bevis på det i våra medarbetarundersökningar. Man vill i dag mer jobba som det passar en själv”, säger Mikael Schmidt.
Rejlers finns utspridda på 80 orter i Sverige, Finland och Norge, något som också kan vara en må-bra-faktor.
”Balansen mellan privatliv och arbetsliv kan underlättas av att kunna jobba lokalt, att inte behöva flytta på sig och sin familj”, säger Lisa Rejler.
På Rejlers finns hälsomål med i utvecklingssamtalen. Att ta med frågor om hur medarbetare mår i samtalsmallarna gör det enkelt för chefer att ta upp frågan.
”En del av utvecklingssamtalet handlar om hur man mår som människa. Du får självklart jobba här oavsett hur mycket du sportar, men vad du gör för att må bra finns med i dialogen”, säger Lisa Rejler.
Text: Malin Kaldo