Så får du medarbetarna att stanna
Hur får du som chef duktiga medarbetare att stanna kvar? En ny studie ger svaret. Ledtrådar: Det handlar om att skapa förtroende och mening – och att fatta vad som skapar engagemang hos Generation Z.
Annonssamarbete: Winningtemp
Vi lever i en tid präglad av snabba förändringar och geopolitisk nervositet. Samma typ av osäkerhet finns på arbetsmarknaden, där många chefer funderar över hur de ska göra för att behålla duktiga medarbetare. Att en värdefull person i teamet försvinner betyder inte bara att en dyr rekrytering väntar runt hörnet, utan också att konkurrenskraften och arbetskulturen kan försvagas.
”I dag handlar det verkligen inte bara om att attrahera rätt kompetens. Lika stort fokus, om inte större, måste läggas på att arbeta aktivt för att behålla den,” förklarar Tobias Thalbäck, vd på Winningtemp som hjälper sina kunder att skapa välmående organisationer.
Med en förväntad global brist på 85 miljoner talanger till år 2030 blir det allt viktigare att attrahera, utveckla och behålla drivna och kompetenta medarbetare. Men vad driver egentligen personalomsättning, och vad kan göras för att bromsa den?
Ny studie talar klarspråk
En omfattande studie från Winningtemp visar att bristande förtroende mellan ledare och medarbetare är något som fler chefer borde se upp med. Risken att tappa duktiga medarbetare ökar nämligen med 37 procent om medarbetarna upplever en bristande tilltro från chefen. En upplevd brist på rättvisa och förtroende är en ännu större riskfaktor. Då ökar risken att medarbetarna lämnar organisationen med hela 79 procent.
”Förtroende är inte bara en känsla – det är en affärskritisk faktor som behövs för att bygga hållbara organisationer. Som chef bygger du förtroende när varje medarbetare känner att deras röst är hörd och viktig på arbetsplatsen, när de blir en del i ett bra samarbete”, säger Tobias Thalbäck.
Studien visar också att upplevelsen av att ha ett meningsfullt arbete är en annan kritisk faktor. Medarbetare som inte känner att arbetet har en djupare mening har 87 % större sannolikhet att säga upp sig. Detta gäller särskilt den yngre Generation Z, födda mellan 1997 och 2005, som i högre grad prioriterar arbetsgivare med värderingar och mål som matchar deras livssyn och ambitioner.
Om du som chef lyckas skapa en koppling mellan individens insats och organisationens mål kan det göra en enorm skillnad för hur medarbetare upplever mening i sitt arbete.
”Här gäller det att tillsammans med medarbetaren, med hjälp av verktyg och samtal, förstå var deras personliga mål går hand i hand med organisationens. Ibland kan det vara utmanande, men ofta finns det massor att bygga vidare på”, påpekar Tobias Thalbäck.
Chefen måste fatta Gen Z
För att bättre förstå medarbetaromsättning behöver du som chef ta hänsyn till generationsskillnaderna. Studien från Winningtemp lyfter särskilt fram Generation Z, som har en betydligt högre omsättningsrisk än äldre generationer. De söker mer än bara en lön. Medarbetare som tillhör Generation Z vill ha ett arbete som inte bara är meningsfullt, utan också arbeta i en kultur som värdesätter deras bidrag.
”De är en förändringskraft på arbetsmarknaden. För att lyckas behålla våra medarbetare behöver vi tänka om kring ledarskap och sättet vi bygger arbetsplatser på”, säger Tobias Thalbäck.
Så får du medarbetarna att stanna – tre bästa tipsen till chefer
- Bygg förtroende genom öppen kommunikation: Ledare ska prioritera regelbunden och öppen dialog med sina medarbetare. Förtroende är en tvåvägsprocess, och medarbetare behöver känna att deras åsikter tas på allvar.
- Gör arbetet meningsfullt: Organisationer bör tydliggöra hur varje medarbetare bidrar till helheten. Det stärker känslan av meningsfullhet.
- Anpassa ledarstilen till olika generationer: Ledare måste förstå behoven hos olika generationsgrupper. Skillnaderna är stora och chefen måste inse att anpassning behövs för att kunna skapa en inkluderande och motiverande kultur.