Så blev Maria Pettersson mäktigast på Linkedin
På sex år blev Maria Pettersson drottning av Linkedin. Hon lägger flera timmar om dagen på sin profil. ”Syns du inte finns du inte”, säger hon.
Annonssamarbete: Linkedin
Det var för sex år sedan som Maria Pettersson bestämde sig för att ”bli grym på Linkedin”.
”Jag var helt ny som rekryteringskonsult inom IT-branschen och märkte snabbt att det gällde att tänka nytt. Sättet som det då ofta jobbades med rekrytering funkade inte för mig. Jag ville få den absolut bästa kandidaten till varje ledig tjänst och snabbt skulle det gå”, säger hon.
Denna artikel är framtagen av Chef i samarbete med Linkedin
✔ 2,6 miljoner medlemmar i Sverige
✔ 85 000 svenska företag
✔ 13 000 öppna jobbtillfällen just nu
✔ 21 000 standardiserade färdigheter
✔ 8 500 svenska institutioner för högre utbildning
✔ 10,9 miljoner konversationer i Sverige de senaste 90 dagarna
* Statistik från april 2016
Läs fler artiklar i serien. Bland annat: Två nyckelsamtal många chefer glömmer Samt: Jobben som trendar 2016 och Därför tappar ni kvinnliga talanger
Istället för det ofta rätt tidskrävande arbetet med att ta fram, lägga ut och sprida en jobbannons, screena cv:n och läsa ansökningsbrev gick Maria Pettersson rakt på: direktkontakt med rätt person.
”På den tiden satt jag väldigt mycket på sociala medier och nätverkade, ibland kunde det bli så mycket som tolv timmar om dagen, mestadels inom IT- och teknikområdet”, säger hon.
”Jag var både ny i branschen och ny i Stockholm. Linkedin var det verktyg jag använde för att snabbt bygga upp ett stort nätverk”, säger Maria Pettersson.
I dag är Maria Pettersson med sina 15 000 kontakter störst i Sverige på Linkedin.
”Det handlar mycket om att ha relevanta kontakter i sociala medier. Jag både lägger till nya och rensar med jämna mellanrum”, säger hon.
Att ha flera tusen kontakter som hon aldrig träffat och heller inte känner, ser hon inget problem i:
”För mig är Linkedin ett professionellt nätverk och jag anser inte att det enbart behöver vara personer man känner som man har bland sina kontakter. Det kan lika gärna vara personer man vill lära känna – en framtida kontakt där man kan hjälpa varandra med tips, karriärmöjligheter och annat”, säger Maria Pettersson.
I dag arbetar Maria Pettersson på Tele2 som rekryterare. Att vara så connected har sina fördelar:
”Jag får dagligen frågor om jag har tips på intressanta kandidater, om jag kan introducera någon för en spännande person i mitt nätverk samt att jag själv får tips på kandidater som kan vara intressanta för Tele2 där jag nu jobbar”, säger hon.
Och minst en gång i veckan plingar det till i hennes egen inbox: Förfrågan om hon är intresserad av ett annat jobb.
”Oavsett om man jobbar med rekrytering eller är öppen för nya arbetsmöjligheter är det viktigt att jobba med sitt nätverk”, säger Maria Pettersson.
Rekrytering på det gamla sättet är dött, tror hon. De organisationer och jobbsökande som inte redan har ändrat sitt sätt att förhålla sig behöver agera:
”Syns du inte så finns du inte. Visst, det finns kreativa rekryterare som hittar dig även om du inte finns på Linkedin, men då krävs det att du arbetar inom ett område där det är en rejäl brist på kompetens. För alla andra är det här ett ypperligt bra ställe att synas på”, säger hon.
I dag finns det gott om personer, ofta specialister inom bristyrken, som blir kontaktade dagligen med jobberbjudanden.
”Idag kan en systemutvecklare bli kontaktad av 15 – 20 rekryterare under en vecka via Linkedin och som rekryterare behöver man vara lite mer varsam med när och hur man tar kontakt samt hur man följer upp”, säger hon.
”Jag börjar se en trend i att bristkompetenser plockar bort sin sida från Linkedin eller gör sig okontaktbara”, säger hon.
En sak jag noterade på din egen profil är att du gjort en summering av din karriär. Varför är det bra?
”I en snabb värld kan man snabbt få en överblick kring vad en person kan och brinner för; då behöver man inte läsa allt. Är man nyfiken på nya jobb så blir man lätt hittad också”, säger hon.
En annan sak som kommer högt på din sida är nomineringar och utmärkelser. Varför?
”Rekommendationer är superbra. Det är en annan person som tagit sig tid att rekommendera någon och jag tycker att det säger mycket; framförallt om det är en skriven rekommendation och inte bara något som klickats i förbifarten. De flesta människor är ärliga och det ligger ofta något i rekommendationerna är min erfarenhet”.
Maria Pettersson utgår från en inställning att det finns färre personer att anställa än det finns lediga tjänster. Det är talangernas marknad och även om rollen, positionen och lönen är en perfect match så är kampen om talangen långt ifrån vunnen:
”Det börjar bli mer och mer vanligt att kandidater även tar referenser på en eventuellt blivande chef och företaget där man funderar på att ta jobb. Det här underlättas mycket av sociala medier. Det här innebär att rekryterare behöver vara transparenta och inte ”översälja” en tjänst eller företag.”
Linkedin har förändrat synen på cv:t, mycket tack vare att det flyttat från papper (som uppdateras vart femte år) till ett digitalt verktyg som förändras i realtid, dagligen.
”Du har alltid ett uppdaterat cv oavsett om du söker nytt jobb eller inte (vem vet när drömjobbet dyker upp?). Du kan direkt se om någon rekommenderat en kandidat. Du kan enkelt söka efter en specifik kompetens istället för att gå igenom en massa CV, n; där ibland alla kan vara ”fel” för just den tjänsten du ska tillsätta”, säger hon.
Slutligen – ge några tips till våra läsare på hur de kan förbättra sin profil?
”Beskriv vad du kan, vad du har gjort, vad du brinner för. Se till att få rekommendationer, skriv intressanta artiklar om områden du brinner för och se till att marknadsföra dig själv. Gör din omvärldsbevakning och var nyfiken på ett nästa steg. Den som är nyfiken på nya jobb blir lätt hittad”, säger hon.
1) Ha en professionell bild, men inte för stel – det är positivt att le.
2) Kom ihåg att connecta med alla intressanta personer du kommer i kontakt med. Rekryterare kollar ofta om ni har några gemensamma kontakter. Bra människor känner bra människor.
3) Använd din rubrik till annat än bara titel och nuvarande företagsnamn. Söker du nytt jobb skulle jag inte rekommendera att skriva det rakt ut i titeln; snarare ”Driven managementkonsult som kan ta ditt företag till nya höjder”. Få fram vad du gör och var din styrka ligger.
4) Besök intressanta människors profiler, kanske cheferna och rekryterarna på drömföretaget. Vill du inte skicka en kontaktförfrågan eller skicka ett mail så se i alla fall till att besöka dem samt följa intressanta företag och grupper. Se till att synas så att de kan hitta dig.
5) Skriv en bra och kortfattad beskrivning av dig själv. Se till att få med dina styrkor, om du fått utmärkelser, resultat du uppnått och framförallt vad du brinner för.
6) Gör dig sökbar. Rekryterare använder olika buzzwords; se till att få med sökord kring det du kan – använd gärna synonymer också: till exempel utvecklare, .NET-utvecklare, systemutvecklare, digital, webbutvecklare. Du kan i slutet på din sammanfattning ha: Buzzwords: xxxx yyyy xxxx. Vill du synas när något söker på .NET-utvecklare så måste det synas i din profil.
7) Uppdatera din profil ofta. Dels för att få med ny relevant information men även för att det syns för dina kontakter att du uppdaterat din profil. Kanske ser din drömarbetsgivare dig precis när dom eftersöker någon som du.
8) Varje LinkedIn-profil har en unik URL-adress. LinkedIn skapar automatiskt en adress med siffror som inte är så tilltalande, byt denna till ditt namn. Din profil blir snyggare och mer sökbar om du använder ditt för- och efternamn. Detta gör man under: ”Redigera profil”. Länken finns under din bild och när du håller muspekaren över dyker ett kugghjul upp, tryck där och byt din webbadress under: ”Webbadress till din offentliga profil”.
9) Lägg till dina kompetenser – dessa kan sedan andra rekommendera om du klickar i ”ja” under ”Vill ta emot intyg på mina kompetenser från andra användare”.